Annons:
Etikettervegansktallergivänligt
Läst 2898 ggr
Cilia.Teddytöserna
11/22/14, 1:22 AM

Julbak

På söndag ska jag och min mamma julbaka, så letar nu efter några roliga juliga recept. Gärna något med polkagris i😇 Vilka recept som helst mottages, gärna något nytt och annorlunda. Tack i förväg 🙂

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

  • Redigerat 3/26/22, 4:25 PM av Carmarino
Annons:
[Sabina]
11/22/14, 2:19 AM
#1

Jag tycker dessa verkar så himla goda. Tyvärr har jag själv inte fått tillfälle att baka dom än men planerar det till mitt julbak. Däremot har leemland bakat dessa i denna tråd, med början på #59.

leemland
11/22/14, 2:00 PM
#2

Länken som #1 ger dig är god 🙂 Gjorde de för en tid sedan 😛(som hon nämner)  Det man ska tänka på är att inte ha för stor form.(jag gjorde de misstaget :🤪) Så den kan jag varmt rekommendera 🙂 

En annan sak jag verkligen rekommenderar är polkagristryffel. Receptet hittar du HÄR, dom är supergoda! 🤤

Är det endast bakförslag du vill ha eller ska/vill ni göra julgodis också? 

Om du använder sökfunktionen här inne och söker på polkagris kommer de upp  förslag 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Cilia.Teddytöserna
11/22/14, 2:39 PM
#3

#2 ja tänkte prova den! Tack för tipset! 😃

Ja julgodis också 🙂 Just det, glömde att man kunde söka där. Får ta och göra de 🙂

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

leemland
11/22/14, 3:25 PM
#4

#3 Okej. 

Ja  men då är där ju knäck, ischoklad, smörkola, kola(i alla smaker man vill 😛) och så är där ju klenäter , lussebullar, saffransbullar med fyllning, mjuk pepparkaka, pepparkakor etc 🤪

Kom på för något år sedan att jag bakade något i stil med chokladbräck med polkagris, 🤪 De är med mörk och vit choklad och sen polkagrisar uppe på de 😛Kan se om jag hittar receptet i en av kokböckerna om du vill 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

hanniees
11/22/14, 9:07 PM
#5

Om du vill ha något med polkagris så är polkagristryffel perfekt! Det är supergott:) Ca 30 st Du behöver:ca 250 g mörk choklad av god kvalité 1 dl vispgrädde 1 msk smör 100 g polkagris Gör så här: Dela chokladen i mindre bitar. Koka upp grädde och smör. Häll den heta gräddblandningen över chokladen och låt den smälta under omrörning. Låt blandningen svalna i kylen ca 3 timmar. Rulla sedan chokladsmeten till små bollar. Stöt polkagrisen grovt i en mortel. Rulla tryfflarna i polkagrissmulet. Förvara sedan svalt:)

Mvh Hanna:)

hanniees
11/22/14, 9:11 PM
#6

Oj, jag missade att #2 också hade föreslagit polkagristryffel. Men det är kanske lite olika recept:)

Mvh Hanna:)

Annons:
Nareg80
11/22/14, 9:16 PM
#7

#5 det ska jag prova!

hanniees
11/22/14, 9:32 PM
#8

Nu kom jag också på att du kan göra polkaknäck! Det är verkligen jättegott om man har tröttnat lite på den gamla vanliga smaken på knäck. Ca 40 st Du behöver: En näve polkagrisar ( karameller inte käppar) 2 dl Socker 2 dl sirap 2 dl vispgrädde 2-3 droppar pepparmyntsolja Gör såhär: Börja med att göra strösslet. Ta näven med polkagrisarna och lägg i en plastpåse. Använd en kavel för att banka sönder dem till ett strössel. Lägg sedan åt sidan. Blanda Socker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning och låt sedan småkoka 10-20 minuter, rör om då och då. Om du har en sockertermometer så ska smeten vissa ca 125 grader när den är klar. Gör annars kulprovet. Om smeten går att forma till en kula är den klar. Droppa sedan ner pepparmyntsoljan i smeten. Häll upp knäcksmeten i knäckformar och strö polkaströsslet ovanpå innan de stelnar. Förvara kolan svalt och i en tät burk med lock.

Mvh Hanna:)

Cilia.Teddytöserna
11/22/14, 9:41 PM
#9

#8 åå det lät ju gott! Får ta och prova de😍

Regnbåge Bloggen Regnbåge

 MVH Cecilia & KaninernaBlomma

[Älskamig]
11/25/14, 5:58 PM
#10

Lussebullar, kanelbullemuffins (kanelen ger en fantastiskt julig känsla), pepparkakor, kolakakor (finns roliga stämplar med juliga motiv, kolla min blogg för ex; moska.blogg.se). Även nougatkakor, mördegskakor med kanel och pärlsocker är juliga (man stämplar ut mördegskakorna med pepparskaksstämplar)

Upp till toppen
Annons: