Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 3355 ggr
missan´s
11/21/14, 1:18 PM

Recept på mousse?

Hej!
Som rubriken lyder, har ni något bra recept på mousse som ni rekommenderar? Gärna vaniljmousse, får dock innehålla gelatin. Gärna att den är lite fastare och inte som en kräm/sås i konsistensen, men kvittar egentligen. 

Tacksam för snabbt svar då jag hade tänkt sätta igång nu på direkten! :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
mikkan01
11/21/14, 2:08 PM
Tessen
11/22/14, 6:10 AM
#2

#1 Kul att min recepttråd med tårt-fyllningar fortfarande hittas :)

#0 Nu är jag förmodligen alldeles för sent ute, men ett tips till nästa gång du vill göra en vaniljmousse som är stabil men ändå får en len vaniljsmak så använd receptet på Vaniljmousse nr2 i detta inlägget i tråden med recept.
Men för en riktigt god, äkta vaniljglass-liknande smak så är det bättre att använda sig av denna typen av ned-malen vaniljstång än vaniljsocker.
Den kostar  mer (ca 50kr) men är ren vanilj så därför är den mer intensiv i smaken, ger en mer genuin vaniljsmak och den är mycket drygare än vaniljsocker som är .
Och snälla alla som läser detta, använd aldrig vanillin är ni söta för det existerar inte ens ett uns vanilj i det, endast florsocker med kemiska smaktillsatser(och ibland även potatisstärkelse som absolut inte har där i att göra ens, det används bara för att göra det mindre kompakt eller fyllt med klumpar) och vaniljaromen ger en lätt kemisk bismak som man lär sig känna när man använt äkta ekologisk vanilj ett tag.
Har ni inte tillgång till sådan vanilj hemma när ni får ett infall att baka så se till att ha ett paket med riktigt vaniljsocker hemma också som "backup" då det åtminstone ger bättre smak än vanillin men det innehåller mest Socker så ren vanilj är alltid bäst och jag föredrar själv just det bourbon vaniljpulvret från Madagaskar rent smakmässigt. Sen att det inte innehåller något vitt raffinerat Socker är ett stort plus för man har oftast i mer än tillräckligt med Socker i bakverk, tårtfyllningar, frostings och allt sånt ändå så kan man dra ner på det på något sätt, minsta lilla, så är det positivt.

När man byter ut vaniljsocker mot rent vaniljpulver så ska man räkna om så här:
1 tsk vaniljsocker - 1/4 till 1/2 tsk vaniljpulver (beroende på hur intensiv vaniljsmak man föredrar)

Jag lovar att det är värt pengarna, den är dryg, ger mycket vaniljsmak och en vaniljmousse med äkta vaniljpulver i är så mycket godare! Jag skrev in det som alternativ med lagom mängd uträknat i receptet.

Bilden på Bourbon Vaniljpulvret är för övrigt lånat ifrån denna webbutik med ekologiska produkter för återförsäljare/bagerier.

/T

missan´s
11/25/14, 7:38 AM
#3

#1 : Tack så mycket! 

#2 : Tack! Går ju att göra vid ett annat tillfälle då ju! ;)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Tessen
11/25/14, 1:11 PM
#4

#3 Det var så lite så. Ja vaniljmousse går ju kombinera med i stort sett vad som helst. Jag ska själv använda just det receptet till en tårta till min lillebror som fyller 18 år på fredag. Jag tycker att den är jättegod och inte allt för söt vilket är bra då jag ska göra en mjölkchokladmousse också samt ha lite dulche de leche (sötad kondenserad mjölk som man låter hela burken med innehållet koka i 2 - 3 timmar så blir det väldigt god kolasås/kräm) samt lite färskpressad apelsin för att safta bottnarna med och även apelsin i smörkrämen jag ska spackla tårtan med för att man inte ska dö av sockerchock. Men det var dom smaker han ville ha så det är väl bara att vara en snäll syster och göra så ;) (att ha apelsin i är iofs inte hans idé utan det är jag som inte tycker om för söta bakverk). Får hoppas han blir nöjd :)

/T

Upp till toppen
Annons: