Annons:
Etikettövrigt
Läst 8897 ggr
[Sabina]
2014-11-18 02:56

Vad bakar du idag 3

Här fortsätter tråd nummer 3 om saker vi nyligen bakat.  Du får gärna visa bilder för inspiration.

Här är den gamla tråden

Annons:
leemland
2014-11-18 13:21
#1

Avtryck här också :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Odd
2014-11-18 22:30
#2

Igår blev det en liten mini-cheesecake igen, citronfyllning på mandelbotten toppad med jordgubbsgele

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Tessen
2014-11-19 02:26
#3

Idag(eller ja, igår) så blev det scones-liknande muffins fria från gluten, laktos och vitt Socker men såå goda ändå! Smaksatte med ordentligt mogna bananer, kakao och pepparkakskryddor med lite extra kanel. Försöker dra ner på gluten och Socker så det blir lite annorlunda bakverk för mig just nu :)

/T

Gladasvampen
2014-11-19 12:14
#4

#2 det lät supergott! :)

hanniees
2014-11-19 14:53
#5

Idag har jag bakat (eller bakar just nu)en citronkladdkaka med en mjuk italiensk maräng smaksatt med vanilj på, mums! Själva kakan står i ugnen just nu:)

Mvh Hanna:)

Gladasvampen
2014-11-19 20:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 ser att vi båda gillar samma smaker idag :)

Idag blev det citroncupcakes med marängsmörkräm dekorerade med minigranar! Älskar denna smakkombination, citron och maräng.. mumms! 

Länk till bloggen med recept:

 http://jultiden.blogg.se/2014/november/citroncupcakes-med-minigranar.html :)

Annons:
[Sabina]
2014-11-19 20:20
#7

#5 Mums, det lät jättegott 😍 har du någon bild på härligheten?

#6 Dina skapelser är som vanligt lika vackra och frestande, dag efter dag 🙂

Gladasvampen
2014-11-19 21:27
#8

#6 tack! Känns som att jag blir bättre på dekorering efter varje dag som går.. hehe :)

jagga-ewe
2014-11-19 22:19
#9

Bakade scones med 25% majsmjöl, de blev så kanonbra! Bästa sconesen på länge, o då bakar vi scones minst en gång varje vecka ungefär…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
2014-11-20 22:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Idag på internationella barndagen, bakade jag en rosa ombre cake till mina barn. Tårtan bestod av vaniljbottnar i olika rosa nyanser och cream cheese frosting. Mellan de två understa lagren hade jag även lite hemmagjord lemon curd.

Gladasvampen
2014-11-20 23:34
#11

#10, så underbart fin tårta! :)

[Sabina]
2014-11-20 23:56
#12

#11 Tack tack 🙂

leemland
2014-11-21 18:43
#13

#10 Ser verkligen smarrig ut :) 

Idag har jag gjort lussebullar med väninnorna :) Och en annan kaka av lussedeg :P (osäker på om där är ett namn på dom :P )

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Gladasvampen
2014-11-22 15:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Idag blev det tranbärsmuffins med saffransfrosting. De blev supergoda och smakade verkligen jul! Älskar att baka med mjuktorkad frukt, muffinsen blir alltid så saftiga!

Tranbärsmuffins med Saffransfrosting;

Julia2007
2014-11-24 21:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I helgen bakade jag vitchokladfyllda lussebullar.

Gladasvampen
2014-11-24 21:50
#16

#15 ojojoj vad goda dem såg ut! :)

Julia2007
2014-11-25 12:47
#17

#16 dom var super smarriga. Speciellt när de fortfarande var ljumma

Gladasvampen
2014-11-25 18:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Idag har jag bakat Glöggmuffins! Kryddiga, inte för söta och helt perfekta till fikat. Recept och mer bilder finns här; Glöggmuffins :)

leemland
2014-11-25 19:33
#19

Gjorde nu ikväll Pepparkaksbollar. (något av det räligaste jag någonsin ätit, inget jag rekommenderar) 

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-11-27 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Idag pysslade jag ihop vanliga muffins med smörkrämsfrosting men denna gång var jag lite extra kreativ och fick till riktigt tjusiga julgranar! 

Fler bilder samt recept; Julgrans Cupcakes!

Annons:
Odd
2014-11-27 21:50
#21

#19 Hade aldrig hört talas om pepparkaksbollar förut, så jag testade att googla men fick upp så många olika varianter, skulle vara intressant att höra hur du gjorde dina 🙂

#20 Väldigt stiliga 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-11-28 21:07
#22

#21 Jag plockade hem de julhäftet från ICA och hittade receptet i den 🙂 HÄR är det . Jag följde receptet som de stod , fast, jag hade inte hela mått när de kommer till ingefäran och kryddnejlikan. Hade lite mindre.  Och istället för apelsinsaften/cognacen fick de bli kaffe(hade inget av de andra hemma 😛) 
Men jag gillade de inte alls. Ingen i familjen gjorde de faktiskt , och här hemma så äts i princip allt 🤪 (endast jag som är petig med vad jag äter)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Odd
2014-11-29 14:54
#23

#22 Usch, älskar mandel, hatar mandelmassa 🤐 Kanske var det kaffet som  gjorde att det blev knas? Det är ju en väldigt stor smakskillnad på kaffe och apelsin 😂

Bakade vanilj och choklad pinwheel cookies (vet inte om de har ett svenskt namn) häromdan, men de åts upp så fort att jag inte hann ta någon bild. Lite synd för de var väldigt stiliga! Ser ut så här och smakade riktigt gott, så det blir fler såna innan året är slut.

Sen igår gjorde jag hemmagjord mandelmjölk och fick en massa mandelmjöl över som jag inte ville slösa på, så då blev det Amaretti kakor 😃 Tänkte jag skulle äta dem ikväll med bananglass och russin 😍 

Ska försöka att komma ihåg att ta en bild och dela med mig av receptet 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-11-29 15:27
#24

#23 Åhh älskar mandelmassa , men inte själva nöten 😛 haha . Nja tror knappast de va kaffet som gjorde de, den smakade pepparkaka men ändå inte liksom😛

Igår blev det brödbak varvat med  julstädning 🤪 haha . Och nästa vecka blir det lite julbak och så ska jag göra polkagristryffel tänkte jag 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-11-29 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Idag har jag bakat polkagrismuffins och börjat dekorera mig pepparkakskyrka. Receptet på muffinsen finns ute på bloggen; polkagrismuffins :)

Cragan
2014-11-29 22:57
#26

pepparkakor ett par st 4 dubbel sats
lussekatter bara dubbel sats
o så lite saffrans skorpor 3 dubbel sats så behövs väll mer till på tis som senast 🤫

Tessen
2014-11-30 05:48
#27

#24 Polkagristryffel är det godaste julgodis man kan göra! Har gjort det dom senaste 10 åren. Inte särskilt komplicerat att göra men så gott och omtyckt av dom flesta. :)

/T

Annons:
leemland
2014-11-30 12:56
#28

#27 Verkligen. Tror jag gjort de 2 år nu efter ditt recept :) T.o.m jag som inte gillar tryffel(men älskar choklad och polkagris) gillar polkagristryffeln :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-12-02 19:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Idag blev det pepparkaksmuffins med vitchoklad ganache :)

Pepparkaksmuffinsen blev supergoda, och smakar lite bättre än mjuk pepparkaka, testa gärna; Pepparkaksmuffins recept :)

Odd
2014-12-03 15:16
#30

Idag blev det mandelkakor i alla dess former. Ledsen för att det inte läggs upp några foton eller recept, orkar helt enkelt inte hålla på med det för tillfället 😴

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-12-03 18:09
#31

Idag blev det saffranskladdkaka 🙂 lite lat på bildsidan men ska ta när jag ska äta den ikväll 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-12-04 17:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Idag blev det pepparkakscakepops gjorda på pepparkaksmuffins och vitchokladaganache, det godaste jag ätit på länge! :)

Recept finns HÄR! :)

Gladasvampen
2014-12-06 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Idag blev det istället jättegoda Apelsin och Kardemumma muffins med chokladganache. Älskar doften på dessa godingar, enkla att göra var dem också. Länk till recept och fler bilder här: Apelsin och Kardemumma muffins!

nickiee
2014-12-07 06:35
#34

har en saffrans sockerkaka i ugnen nu .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Sabina]
2014-12-07 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ikväll blev det dags för årets lussebullbak. Men eftersom jag opererat handen fick barnen, 9 och 14 år, stå för bakandet. När de väl var klara efter 4 timmar var de så trötta och less på bakning att de knappt ville se åt eller ens smaka en endaste bulle 😐 Men de var väldigt duktiga och gjorde minst lika fina bullar som jag. Eller hur? 🙂

Odd
2014-12-08 14:46
#36

Vet inte riktigt om det här räknas som bak eller mat, men sitter just nu och käkar ungsbakad gröt med banan och blåbär! Recept om någon är intresserad är för en portion: 1dl havregryn 1msk slät jordnötssmör 1stor banan valnötter (eller vilka nötter du föredrar), russin och blåbär efter behag 2-4msk mjölk 1-2msk honung 1msk kanel Sätt ugnen på 180°. Häll kokande vatten över havregrynen så de täcks helt och låt dra i ca 10min, krossa under tiden nötterna i mindre bitar och dela bananen i skivor. När grynen är färdiga häll i 2-4msk mjölk till önskad konsistens (själv föredrar jag lite segare gröt så jag brukar inte ha så mycket vätska i min, men vill du ha den mjukare så ös på!) Blanda sedan i jordnötssmöret, kanelen och honungen. Rör sist försiktigt ner nötterna, russinen, halva bananen (du kan ha i hela bananen och använda en extra till att toppa med om du vill ha mer banansmak i gröten) och blåbären tills de är jämt fördelade. Häll över blandningen i en ungsfast skål eller form (suffleformar fungerar väldigt bra) toppa med resten av bananen, ringlad honung och en nypa kanel, baka sedan i mitten av ugnen i ca 20min.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2014-12-08 15:03
#37

Kan tillägga att den här gröten kan man variera på ändlösa sätt, du kan stoppa vad du vill i den så länge du tycker att det är gott! 

Vill man ha lite mer julig gröt kan man ha äpple, mandel, kanel, kardemumma och nejlika. På sommaren är det sjukt gott med sommarbär! Eller hasselnötter och kakao för en mer "dessert", nu är den väldigt mättande så försöker du äta en huvudrätt innan kommer du nog känna som om du ska spricka dock 😂

Vill du baka den för fler personer är det bara att öka måtten 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Eleya]
2014-12-09 17:26
#38

Idag bakade jag en vacker äpplekaka med yoghurts-vaniljsås! AMAZING!!

[Sabina]
2014-12-09 18:23
#39

#38 Det lät underbart! Särskilt yoghurt-vaniljsåsen som låter fräsch och god 🙂

botakt
2014-12-09 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Gjorde plättbakelser idag :)

Gladasvampen
2014-12-09 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Jag gjorde enkla muffins med överblivna non stop ifrån pepparkakstugorna :)

Annons:
Cockerspaniel
2014-12-10 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Bakade häromdagen glutenfria Mazariner och ska baka det igen. Fick lite mandelfyllning över så jag vart tvungen att göra en till sats deg till mina mazariner. Dom blir så fantastiskt goda och jag älskar att baka dessa! Det går fort och tar inte alls en lång stund! :D 

På bilden har jag inte lagt på kristyren än, men trots det, smakar dom minst lika gott utan! :D


Odd
2014-12-10 14:42
#43

Ska försöka mig på att göra mitt första pepparkakshus i år, så idag gjorde jag degen som ska få vila tills imorgon 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jagga-ewe
2014-12-12 15:37
#44

Har satt igång med degen till lussekatter, det ska visst va sånna imorrn. Inte så mycket saffran i mina, jag kan inte med den kryddan.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Odd
2014-12-12 21:51
#45

Dag två på pepparkakshus-bygget, alla bitarna är bakade och de första kristyr detaljerna är lagda för att torka. Förhoppningsvis står allting rätt till när jag vaknar imorgon så jag kan fortsätta med kristyren och sen börja limma ihop allting!

Kommer inte bli några bilder under arbetstiden, all min energi går ner på bygget så något fotande orkar jag inte xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

nickiee
2014-12-14 12:50
#46

gjort 2 st sockerkakor .

1 med 2 påsar saffran i ..

1 med  curry i hade 2 1/2 tsk curry i  blev mums ,hade en vän här å både hon + jag blev prov kaniner på denna ,kommer att bakas mer av …

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2014-12-15 02:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Mycket gjort idag, mycket kvar… Huset går framåt, men jag vill ha kanelstänger men giter inte åka och handla, då måste jag ju duscha först och klä på mig och allt det där 🤦‍♂️ Vill bara sitta och fortsätta med dekoreringen på huset, har så jäkla kul! Fast det tar sin lilla tid eftersom jag inta har en aning om hur jag vill att slutresultatet ska se ut. Många timmar går åt till att bara sitta och stirra på huset med strösselbitar och nötter i händerna 😂

Gjorde även lussebullar på deg som jag slängde ihop igår kväll (i morse, klockan var fyra) som fick jäsa tills jag vaknade igen vid tolv, då formade jag bullarna och lät de jäsa igen till fyra på eftermiddagen. Ärligt talat fick de jäsa så länge i bull-form för jag glömde bort dem 🤐 Men det gick bra ändå! Även första gången som jag bakade saffransbullar och de blev riktigt lyckade, saftiga och goda!

Inga bilder på varken huset eller bullarna (ska se om jag kan ta några bilder på bullarna imorgon innan jag fryser in dem) Men här är lite ischoklad som jag slängde ihop i förrgår, smaksatta på olika sätt med: 

  • pecannötter/kanel 
  • sötmandel/havssalt 
  • pepparkakskryddor/sirap (jättegott, smakar som flytande pepparkaka 🤤)
  • hasselnöt
  • russin 
  • banan/jordnötssmör
  • jordnötssmör

Formarna köpte jag på Ikea, praktiskt när man kan ha olika former på smakerna

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-12-15 02:30
#48

Oj vilket vackert foto #47 ! Dina ischokladpraliner ser alldeles underbart goda ut! 😍

Annons:
nickiee
2014-12-15 09:29
#49

ser super goda ut …

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Gladasvampen
2014-12-15 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Blev klassiska red velvet cupcakes med cream cheese frosting idag! Originalrecept som jag fick med ifrån Kanada och innehåller ingen filmjölk. Ge er på dessa om ni gillar lagom mycket choklad :)

nickiee
2014-12-15 17:45
#51

mm så gott det ser ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2014-12-15 23:31
#52

#48 Tack så mycket! De var jättegoda, åt upp de sista nyss!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-12-17 19:39
#53

Idag blev det brödbak 😛 Imorgon är det dags att göra lite julgodis 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nadilda
2014-12-18 18:59
#54

Har gjort en hallonsmulpaj med limesaft och ett par krossade maränger i. Jätte god blev den!😃

Gasoline
2014-12-18 20:24
#55

Saffranskladdkaka, tror jag att det är iallafall. Hade tagit printscreen på receptet men fick inte med namnet. Ska ta med till jobbet imorgon, ska bli spännande att se hur det blev, äggklockan slutade ticka så jag fick gissa mig fram när den var klar.

Annons:
leemland
2014-12-18 20:59
#56

#55 Om det är saffranskladdkaka så är de godare än vad de låter 😛(dock tyckte jag när jag gjorde den att de va lite för mycket vit choklad, och jag älskar det 😛)

Idag har jag gjort dom underbara Polkagristryfflarna 😃 Både med ljuschoklad och vit choklad. Fast den vita står i kylen då de tog tid innan den stelna och jag inte orkar göra dom nu ikväll 😛 Imorgon blir de med mörk choklad också😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Odd
2014-12-20 00:52
#57

Pepparkakshuset blev färdigt i onsdags, men jag åkte upp till Uppsala för att bo hos morfar ett tag så jag har inte hunnit fixa till några ordentliga bilder på det än, men så fort jag har tid lägger jag upp dem!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Gasoline
2014-12-20 09:26
#58

#56 det vart toppengott, även om den var lite för mycket gräddad. Hade inte vit choklad i men däremot mandelmassa. Jag tycker att vit choklad och saffran är en bra smakkombo, har gjort saffransbullar med vit chokladfyllning :-)

Odd
2014-12-20 12:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Här var lussebullarna, nu ska jag på loppis så pepparkakshuset får vänta ännu 🤐

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

nickiee
2014-12-20 13:15
#60

 så fina dom blev å goda ser dom ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Cockerspaniel
2014-12-20 18:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Jag och lillasyster bakade 2 olika sorters praliner idag med fyllning och der var första gången vi prövade på detta! Jobbigt, men de vart så fina :D

Runda formen innehåller Dulce de Leché och den hjärtformade innehåller vit choklad mousse! <3 Nomnomnom!


[Sabina]
2014-12-20 19:01
#62

#61 ojoj, vilka vackra och proffsiga praliner! Ser supermumsiga ut. 😍

Annons:
Odd
2014-12-20 20:01
#63

#61 Låter jättegott!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
2014-12-20 21:19
#64

#58 Okej. Älskar också mandelmassa, får testa den versionen en dag :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gladasvampen
2014-12-20 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Igår blev det cake pops utan pinnar som fick se ut som praliner :)

Recept och bilder; Världens godaste choklad cake pops 

rere88
2014-12-21 15:08
#66

Idag bakar jag mums mums men hittar inte hur det ska förvaras eller hur länge det håller. Vet någon här det? :) Bild och recept kommer sen :)

Tessen
2014-12-22 05:23
#67

Det är alldeles för tidigt att vara vaken nu, jag vet, men sömnlös natt och det känns onödigt att vända på dygnet nu när jag snart ska komma igång med både sjukgymnastik och ridning igen men då jag är trött så blir det nog till att hålla mig aktiverad med julgodispyssel samt baka och dekorera mini-cupcakes i juligt tema med sp, måla med gelfärger utblandade med isopropylalkohol, måla lite med olika lustre dust för skimmer, färgad kristyr, non temp med chokladfärger, strössel samt utstickare och verktyg trots att jag själv inte är mycket för julen, men det brukar vara en uppskattad julklapp! :)
Lika bra att dekorera med allt man kan hitta på alltså för att kunna variera när fantasin har tagit sov-dag efter en hård vaken-natt med sällskap av Netflix och insomnia. 😉
När man inte orkar med stressen av shopping till julklappar så vad är bättre än hemmagjort godis och dekorerade cupcakes? :)

/T

_Fisken
2014-12-22 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Jag o dottern (10 år) gjorde vår eget pepparkakshus! Snart ska vi fixa lite snö på det. Men tomtarna vill flytta in redan - men en ängel har redan bokat stugan.

hanniees
2014-12-22 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Idag har jag bakat rocky road och fudge:) Här är en bild på slutresultatet av rocky roaden,:)

Mvh Hanna:)

Annons:
Odd
2014-12-22 21:52
#70

#69 Ooh rocky road fudge, det har jag alltid velat testa 😍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[Sabina]
2014-12-23 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#71

Inte idag men väl igår, blev det sista av julgodiset klart. Då gjorde vi knäck, marängfudge med nötter och mars (stavning??) 🙂

leemland
2014-12-23 18:30
#72

Tittade på när mamma gjorde lussebullar idag 😂 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2014-12-23 19:00
#73

Idag har jag bakat bröd, nougatrutor och tjockerkaka med mandelmassa och äppelmos.

Tessen
2014-12-23 20:35
#74

Då kroppen strejkade vilt och en "mellansvår" kotglidning i bröstryggen fick några nerver i kläm så gårdagen bestod till 99,9% då nervklämningrn orsakade muskelsvaghet i hela armarna och tillfälligt stängde av minsta lilla funktion i händerna så inget gick att hålla, själva kotglidningen och den ökade instabiliteten i kotpelaren orsakade skrämmande fort att musklerna i nacken lade av helt under några timmar så trots min tight fastspända nackkrage så föll huvudet från sida till sida helt okontrollerat. Så den dagens mysiga pyssel gick om intet och lämnade mig deppig i sängen med film efter film på amerikanska Netflix som sällskap och TENS'en igång på mer än dubbla vanliga styrkan och elektroderna på ett nytt helt obehandlat område i lägre delen av bröstryggen. I ländryggen brukar jag börja på ett mellanstort avstånd på elektroderna och börja på ca 15 i styrka i ett pulserande högfrekvent program som får musklerna att pirra och vissa nerver känns som det sticker till djupt i nervtråden. Igår vart jag nästan tokig av frustrationen över att vara sängliggande med smärtpåverkan som orsakade hallucinationer hela den hemska dagen. Inte ens lite inhandling av några ingredienser blev det. Idag är jag glad och har inte ett spår av gårdagens hemska problem. Ehlers Danlos syndrom är innerligt och helt ärligt den sjukdom med konstigaste symptomen och dom mest utspridda, märkliga symptomen i många av kroppens system. Men nu till det mycket positiva! Mamma hämtade mig efter hon slutat jobba, väl hemma hos henne fick jag ett tag på mig att bestämma mig för vilka recept som pysselbehovet som nästan kliade i fingrarna ansåg vara roligast idag och mest passande julklappar imorgon. Nu är jag mitt i en mysig kväll med julgodis-pysslande, julmusik och julmust. Godiset som görs ikväll är följande gottigt: RockyRoad-Fudge Polkagristryffel (dubbel sats såklart) Pepparkakstryffel TurkiskPepparFudge SaffransFudge och sist men inte minst en gräddig JulKola med lite äkta MadagaskarVanilj i, sen kommer den dubbla satser fördelas i tre skålar och smaksättas med olika godisoljor från LorAnn Oils. Smakerna blir ganska så juliga och definitivt goda, en tredjedel blir Peppermint, en tredjedel blir Kokos och sista tredjedelen ska smaksättas med mitt nyaste tillskott av godisoljor, en lite annorlunda med doftar ljuvligt: Apelsin/Grädde :) Idag blev mitt kliande pysselbehov inte ignorerat utan istället utnyttjat rejält. Jag lär vara klar först runt kl 02 är det beräknat med det gör mig bara glad! Mycket pyssel och resultatet blir alldeles utmärkta, färska, smakrika och vissa lite annorlunda och en bred blandning godis till morgondagens julklappar! Bilder på mina genomskinliga påsar som då kommer vara fyllda med godis kommer upp någon dag framöver :)

/T

rere88
2014-12-29 16:46
#75

Idag bakar jag min födelsedags tårta. :) Kan man frysa in en tårta med chockladplattor?

[Sabina]
2014-12-29 16:55
#76

#75 Jag skulle hellre frysa tårtan utan chokladplattor, då de kan få en tråkig grå yta om man fryser dem. Du kan istället dekorera tårtan senare, efter upptining.

Idag bakade jag två chokladbottnar till nyårstårtan vi ska ha.Tyvärr blev de totalt misslyckade då jag råkade ha i för många ägg 😕

Annons:
rere88
2014-12-29 18:19
#77

Okej men det är bara 1,5 dygn det handlar om ca ska iväg imorgon och vet inte om jag har tid o dekorera den på kvällen så tänkte dekorera den på förmiddagen. Skall ha den på nyårsafton. Aldrig gjort en tårta i förväg. .brukar dekorera samma dag

[Sabina]
2014-12-29 18:52
#78

#77 Eftersom det är så kort tid det handlar om så skulle jag göra i ordning hela tårtan men inte frysa den utan ha den i kylen, även med dekorationen och allt . Oftast blir tårtor som får stå 1-2 dagar och safta till sig bara godare. 🙂

Fast är det marängbottnar så gäller inte detta förstås för de tårtorna ska helst läggas ihop och serveras genast.

rere88
2014-12-29 21:27
#79

Det är inte maräng. Hur förvarar ni dem när de är dekorerade utan att förstöra dekoren? Som sagt.. jag är van vid o dekorera samma dag men det går inte i detta fallet

rere88
2014-12-31 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Lagt sista hand på min födelsedags tårta och om 15min kommer gästerna :) Apelsin-chiffon botten marabou ganach som fyllning och spackling Dekorerad med chokladplattor vispgrädde som bård runt och på tårtan samt apelsingelé uppepå

Cockerspaniel
2014-12-31 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Till nyår bakade jag bananpajer med kola smak! Glutenfria och dom ska smaka precis som friterade bananer och serveras med vaniljglass! Nomnomnom! :D


nickiee
2014-12-31 14:13
#82

81… låter gott ser god ut med

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2014-12-31 14:30
#83

#80 #81 Ser smarrigt ut 👍

Tror det antingen blir mammas äpplekaka eller någon enkel sockerkaka ikväll 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Odd
2014-12-31 16:17
#84

#80 Ser jätte god ut!

#81 Banan-kola 🤤 Dela gärna med dig av receptet om du vill =D

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

nickiee
2015-01-01 09:24
#85

80… ser jätte god ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Gasoline
2015-01-02 19:20
#91

Siktkaka och nougatrutor

nickiee
2015-01-03 07:05
#92

91… mmmmm

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

thuva9
2015-01-04 17:57
#93

Nyår

Denna tårtan gjorde jag till nyår, jag hittade den i senaste Hembakat tidning och receptet är av Roy Fares och den var jätterolig att göra och den heter Alaska Cake á la Roy. jag har aldrig gjort så mycket tårtor förut så det var kul att testa och se vad man kan och sedan var smakerna inget fel på heller, glas, choklad, kola och lite jordnötter där är det inget som kan gå fel :)

Är ny här så det ska bli kul att se allas underbara bakverk och lära sig massa nytt :)

leemland
2015-01-04 18:06
#94

#93 Ser smarrig ut :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2015-01-06 11:25
#95

#93 ser supergott ut, det vattnas i munnen på mig :-)

leemland
2015-01-06 19:54
#96

One bowl brownies blev de idag. Tyvärr så misslyckades jag 🤐

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2015-01-06 20:34
#97

#96 låter intressant, här ska det googlas :-)

Annons:
leemland
2015-01-06 20:43
#98

#97 I tråden Choklad choklad choklad har jag lagt upp länk till receptet😛 Så slipper du googla 😉 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Gasoline
2015-01-08 19:58
#99

#98 tack :-) googlade lite men hittade bara recept på eneglska. Tillägg; detta recept var även det på engelska, får försöka översätta senare :-)

[Sabina]
2015-01-11 23:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Idag bakade vi tre sorters mördegskakor: syltkakor, brysselkex och stämplade kakor med vaniljsmak.

leemland
2015-01-12 19:11
#101

Idag blev de Muffins med chokladbitar i 😛 Hoppas bara dom är goda, aldrig använt de receptet innan . 
Kanske blir de lite lite frosting på de imorgon, får se 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nickiee
2015-01-12 22:48
#102

100-101 mums

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2015-01-13 12:04
#103

precis gjort 2 blåbärs sockerkakor .som jag ska ha med på pysselträffen ikväll

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Odd
2015-01-13 23:59
#104

Gjorde muggkaka idag med aftereight choklad, blev så gott att jag gjorde en till 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
RödPanda
2015-01-14 18:34
#105

Kladdkaka som blev toppad med några rutor after eight med inspiration från #104. God idag, lär vara godare imorgon efter en natt i kylen!

[Sabina]
2015-01-14 18:41
#106

#105 Åhh, kladdkaka med after-eight är såå gott! 😍

Odd
2015-01-14 19:11
#107

Idag ska jag göra degen till lussebullar som jag ska baka imorgon. Ska in till Stockholm över helgen och träffa en vän som kommer in med båt från Estland och hon har aldrig smakat lussebullar, så jag packar med mig en sats såna som de kan ta med sig hem 😃

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-01-15 13:28
#108

Då var bullarna klara! Använde inte samma jäst som jag gjorde förra gången och har ingen våg här uppe hos morfar, så det blev mycket gissande och bullarna fick jäsa lite för länge. De ser inte så vackra ut, men smaken är det inget fel på 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Gasoline
2015-01-15 18:44
#109

Idag gjorde jag vaniljhjärtan i långpanna, ska bli spännande att smaka :-)

Cockerspaniel
2015-01-16 18:37
#110

Idag bakade jag en blåbär/hallon paj med kola täcke, serverades tillsammans med vaniljglass, såå gott! :-D


[Sabina]
2015-01-16 19:02
#111

#110 Oj nu dog jag nästan. Så gott det lät! 😍

Annons:
[Sabina]
2015-01-18 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Idag bakade jag chokladbrownies med after eight.
Receptehänvisning finns i choklad-tråden

nickiee
2015-01-18 23:43
#113

112…mums va god den ser ut .jätte fin

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2015-01-18 23:45
#114

#113 Tack snälla 😊

nickiee
2015-01-18 23:48
#115

varsågod …. själv så gjorde jag en smörgåstårta i förgår finns bild på den under mina smörgåstårtor .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Sabina]
2015-01-20 21:06
#116

Idag blev det en till chokladbrownies med After Eight. 🙂

leemland
2015-01-22 19:50
#117

I går/förrgår testade jag att göra proteinbars för första gången 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-01-22 20:59
#118

Idag blev det semlor, så galet gott ❤️

Annons:
nickiee
2015-01-24 08:24
#119

118 …gott

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

nickiee
2015-02-01 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

har precis blivit klar med dessa 5  gjorda på färdigköpta smördegsplattor  har ej kavlat ut dom något utan la den torrare sidan ner sen på med jordgubbssylt som jag fördela jämt ut sen på med en till platta med torrare sidan upp satte ett snapsglas i mitten med botten ner å skar 10 snitt runt sen tog jag 2 utskurna bitar  å snurra 2 gånger å sen tryckte jag ihop ändarna sen flytta över tillplåt men rekommenderar att göra detta direkt på plåten va inte lätt att flytta över hade smörgåspapper på plåten , jag är nöjd för å va första gången 1 är lite bränd men den äter jag upp  , ska ha pysselfrämmande idag å ville ha något å bjuda på till fikat i em först lunch sen pyssel sen fika å sen pyssel igen .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2015-02-01 13:53
#121

#120 Är det efter den videon/bilden som delas hejvilt nu? 😛 Med nutella i egentligen?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Cockerspaniel
2015-02-01 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Igår kväll bakade jag glutenfria Chocolate chip cookies! Ett recept som min kusin kom hem med från USA för många år sen och som vi experimenterade med tills vi fick till en bra kaka! :D


nickiee
2015-02-01 18:43
#123

121..japp precis

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2015-02-01 18:56
#124

#123 Va dom goda? Måste fråga - varför valde du att göra de med smördegsplattor? 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

nickiee
2015-02-01 20:55
#125

fick en fix ide bara med smördegs plattor . och min pyssel vän säger att dom blev jätte god  men blev lite seg efter att legat framme under folie  men gott mums mums

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Vovisch nr2
2015-02-06 19:56
#126

Jag har bakat vaniljmuffins med maräng idag! Blev verkligen lyckat och muffinsarna blev saftiga och goda! :) Rekomenderar verkligen detta recept! Om man söker på "vaniljmuffins" kommer ett recept från Mittkök upp!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Vovisch nr2
2015-02-06 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

-

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Gasoline
2015-02-07 08:01
#128

#122 det såg underbart gott ut, kan du inte lägga upp receptet i en annan tråd eller skicka det i pm till mig? Älskar sådana kakor och har länge velat ha recept på det, :-)

[Sabina]
2015-02-07 09:40
#129

#128 Receptet finns i chokladtråden 🙂

Gasoline
2015-02-07 09:45
#130

#129 tack. Kollar genast :-)

RödPanda
2015-02-07 15:38
#131

Räknas maränger som bakning? Provar flera olika smaker idag!

Vovisch nr2
2015-02-07 15:43
#132

#131 Absolut!🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
nickiee
2015-02-10 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

har precis bakat 2 plåtar med mint rutor  ska bara svalna nu så jag kan skära i rutor sen .har precis ätit en ruta mums så god den blev

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

neasfotografier
2015-02-10 13:52
#134

Igår gjorde jag blåbärsmuffins efter ett recept ur en Hummingbird Bakery-bok 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

leemland
2015-02-10 20:51
#135

Gjorde kladdkaka idag, där jag bytte ut mjölet mot kokosmjöl. Men dum som jag va läste jag inte på om det innan så den blev lite torr 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-02-11 00:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Idag har jag bakat cupcakes, tårta och cakepops inför kalas imorgon och övermorgon 🥵. Här är en bild på cakepopsen, resten kommer imorgon 🙂

[Sabina]
2015-02-14 20:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Idag blev det hjärtformade vaniljcupcakes.
Efter några dagars kalas så är man inte så sugen på söta bakverk längre så det blev lite enklare bakverk för alla hjärtans dag firande idag 🙂

[Sabina]
2015-02-14 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Här kommer en del av kalasbaket denna vecka, cupcakes med spritsade melerade rosa rosor och ambrosiatårta 😍
Till höger skymtar tårtan som jag postat i tårt-tråden 🙂

nickiee
2015-02-14 22:43
#139

137-138 jätte gott ser det ut å va å fina med

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Sabina]
2015-02-14 23:46
#140

#139 Tack snälla nickiee 🙂 .
Av allt jag bakade är min personliga favorit ambrosiatårtan, så enkel men så god och inget slår en gammal klassiker. Tonåringarna på kalasen visste knappt vad det var😃

nickiee
2015-02-15 00:02
#141

140..ja den är god va länge sen man åt .så är det med ungdomar idag

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

leemland
2015-02-17 20:50
#142

Idag blev det pizzabullar och frukostbullar🙂 Imorgon blir det nog Frukostgifflar(gifflar med fyllning) och någon typ av muffins eller sockerkaka med blåbär(om dom fortfarande är friska😛)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-02-17 21:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#143

Idag på självaste fettisdagen blev det semlor, förstås. och för de som inte tycker om semlor blev det en sockerkaka med grovhackad geishachoklad och vitchokladknappar

Tessen
2015-02-19 10:37
#144

#143 Jag som inte är mycket för semlor tycker att din sockerkaka lät mycket godare! :)

/T

[Sabina]
2015-02-19 14:58
#145

#144 Haha, tack, snälla Tessen. 🙂

Vovisch nr2
2015-02-19 21:01
#146

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
leemland
2015-02-20 23:00
#147

Idag blev det vanlig sockerkaka bara. :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-02-22 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

Idag bakade jag brownies med valnötter och ringlade extra smält mörk choklad ovanpå. Det var lyckat fick jag höra 🙂

Vovisch nr2
2015-02-22 21:47
#149

Vad gott det ser ut Sis13!

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[Sabina]
2015-02-22 21:50
#150

#149 Tack snälla! 🙂

[Sabina]
2015-02-25 22:45
#151

Idag blev det en fyriskaka som serverades med vaniljsås 🙂

Madelone
2015-03-01 08:02
#152

Idag blir det nog bullar och någon lite seg kaka med choklad tror jag.. :)

nickiee
2015-03-01 08:19
#153

igår blev det 2 st stora semlor  1 med vanilj å 1 med mandelmassa + mintrutor.

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Sabina]
2015-03-02 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Igår blev det både mörk chokladmousse och ambrosiatårta.
Jag hade apelsinjuice i både kaksmeten och blandade det med florsockret i glasyren, därav den inte helt vita glasyrfärgen. 🙂

MilaandMrfluffy
2015-03-06 12:33
#155

Jag skulle göra kladd-muffins med vit choklad och vanilj sås hihi. Men så blev jag sjuk… :(

MilciaPL & The Gang

[Sabina]
2015-03-19 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#156

Inte idag, men väl för några dagar sedan gjorde jag denna rosa  ombre tårtan. 
Utanpå är den spritsad i två olika nyanser av rosa, inuti är det fyra olika nyanser rosa tårtbottnar med vit cream cheesefrosting emellan. Saftig och god var den, fast också mycket mäktig.

[SaraElis]
2015-03-20 10:48
#157

Jag och min lillasyster ska nog göra chokladbollar, inte så nyttigt men himla gott ibland 😉

leemland
2015-03-23 20:34
#158

Gjorde Chiapudding förra veckan som jag glömde skriva här 😛 Imorgon eller på onsdag blir det nog mazariner och kanske någon bulle eller något sånt 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
2015-03-27 20:32
#159

#158 Chiapudding gör jag iaf 3 - 4 ggr i veckan. Inget jag räknar som bakning direkt men det är ju såå gott! :)

/T

leemland
2015-03-27 21:32
#160

#159 Börjar tycka de är gott :) Gillade verkligen inte det när jag testade första gången , men nu går de lättare :P Men nej de räknas kanske inte riktigt som bakning men ändå ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Sofiesshoes
2015-03-28 16:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

Idag har jag bakat Toffifee :)

[Sabina]
2015-03-28 16:49
#162

#161 mums, det såg ju inte lite smarrigt ut 😍

Tessen
2015-03-31 13:09
#163

#160 Testa att göra med en konserv med kokosmjölk (gärna kung markatta som är krav och äkta vara-märkt), värm kokosmjölken lite i en kastrull så att det inte är några klumpar, eller använd färsk mandelmjölk, för 400ml vätska behövs 6msk chiafrön, sen kan du smaksätta det med kakao, vanilj, kanel, kardemumma, frukt och bär eller vad man än känner för och ev lite honung för att söta. Sen låta stå i ca 2 - 4 timmar i kylskåpet. Jag tycker det blir jättegott!

/T

Fluffinen
2015-03-31 15:43
#164

Gjorde världens sockerbomb åt min lillasyster som fyller 10. Gjorde en tårta med kladdkakor som bottnar istället för vanliga tårtbottnar eftersom hon avskyr det.

Botten bestod av en kladdkaka med gammeldags vaniljglass som ett ganska tjockt täcke och sedan nästa kladdkaka på med syrlig creamcheese frosting för att de inte skulle bli allt för sött, på med sista kladdkakan, sen täckte med vispgrädde och toppade med jordgubbar blåbär och hallon. Blev riktigt gott och väldigt mastigt!

leemland
2015-03-31 19:36
#165

#163 Dum fråga kanske ; men smakar kokosmjölken kokos? 🤪 
De ska jag nog testa någon dag , fast de svåra är att bestämma vilken smak jag vill ha 😂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
2015-04-02 08:47
#166

#165 Ja lite lätt kokossmak ger det iaf.  Det är jättegott ihop med kakao och ev lite kanel och honung! 🙂

/T

leemland
2015-04-02 14:30
#167

#166 Okej. Ska se vad jag använder nästa gång jag gör det då 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Fluffinen
2015-04-02 19:26
#168

Blev lite cupcakes idag

[Sabina]
2015-04-02 19:46
#169

#168 Mums! Vilket trevligt sätt att börja påsken på 🙂

leemland
2015-04-22 13:31
#170

Idag gjorde jag egen chokladpudding för första gången 😛 Får se vad den smakar när den svalnat 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fransu
2015-04-26 08:12
#171

Idag har jag planerat att baka en vaniljsockerkaka. Det var flera år sedan jag bakade en vanlig sockerkaka senast.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Madde_Warrior
2015-05-03 12:23
#172

Cookies massa massa cookies :D Först "triple chocolate chip" med kokosolja istället för smör supergott och massa choklad!! Och även peanut butter chocolate chip cookies också väldigt goda :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

Fransu
2015-05-03 15:59
#173

Jag testar att göra cake pops för första gången idag. En sats med chokladsockerkaka/cream cheese och en sats med vaniljsockerkaka/nutella. Ska bli spännande att se om dom blir goda.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

leemland
2015-05-03 17:18
#174

Gjorde Scones idag. Men som vanligt så misslyckades jag 🤪 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
klass_13
2015-05-04 23:07
#175

Idag bakades etapp ett till jobbets onsdagsfika: chocolate chip cookies. Imorgon blir det citronpaj som hamnar i ugnen.

leemland
2015-05-06 20:28
#176

Igår gjorde jag en glutenfri kladdkaka :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-05-06 21:29
#177

Igår blev det dels en enkel vaniljsockerkaka och dels en sockerkaka med två sorters hackad choklad och frystorkade jordgubbar.

Cragan
2015-05-06 22:32
#178

fick bli rabarber paj då jag såg att rabarbern gick att skörda när jag släppte ut hönsen i morse 🙂

Fransu
2015-05-07 15:17
#179

Just nu står en plåt med "Knäckiga kardemummasnittar" i ugnen. Hittade receptet på en mat- och bakblogg och kan inte förstå att jag inte kommit på idén själv. Med kardemumma i snittar alltså. 🙂

#178 Vad underbart det låter med rabarberpaj! Lyx att ha egna rabarber också. Blir såklart extra gott då.👍

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

leemland
2015-05-07 20:29
#180

Blev glutenfri kladdkaka ikväll igen 😛 Kan dock inte ätas förrens imorgon 😛 haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fransu
2015-05-13 15:15
#181

Ska precis ställa mig och baka en Snickerskladdkaka. Tänkte ha den ikväll och fira att det är långhelg.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
leemland
2015-05-17 22:12
#182

Ingen som bakat idag trots att det är World baking day? 😉

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fransu
2015-05-18 12:31
#183

#182 Jag bakade frallor igår, men det kanske inte räknas i just denna sajten. Inga bakverk direkt. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

leemland
2015-05-18 20:57
#184

#183 Okej. Både och anser jag, brukar själv skriva in de när jag gör de😛

Som idag så blev de bullar och imorgon kommer de bli någon form av kaka/muffins , vet inte vad dock 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

leemland
2015-05-30 21:52
#185

Blev blåbärsmuffins under veckan 🙂 

Måste bli bättre på att baka känns de som , haha 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-05-31 14:07
#186

Igår gjorde vi tiramisu och citronmarängpaj för att fira mor (mig 😉) idag.

[Sabina]
2015-06-08 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Rulltårtsbakelser med dajmgrädde och jordgubbar gjorde jag igår till  veckans söndagsdessert

leemland
2015-06-08 17:12
#188

#187   Önskar jag hade haft orken/inspirationen att göra rulltårta . Så längesedan nu 😕

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
NordicSunset
2015-06-19 00:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Var så längesen jag bakade, så nu när jag väl gjorde det fick det bli något roligt! En regmsbågstårta! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
[Sabina]
2015-06-19 00:23
#190

#189 Gudars skymning vilken vacker regnbågstårta! Jag förstår om du är nöjd med den 👍
Jag brukar också baka regnbågstårta till min systerson, när han kommer på besök men så här klara fina färger brukar jag inte lyckas få 🙂

NordicSunset
2015-06-19 00:28
#191

#190 Åh tack! Det var såå spännande att skära i tårtan och se hur den såg ut innuti. Det tog ett bra tag att göra den då jag bara hade 1 form (!!) och 6 tårtbottnar att göra, men det var värt det! :D Din rosa-ombre tårta var inte så dålig den heller! Riktigt fin! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
leemland
2015-06-30 20:14
#192

Just nu står en glutenfri rabarbepaj i ugnen 🙂 Hoppas nu bara den är god 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Fransu
2015-07-03 15:32
#193

Blev inspirerad av Sabinas fina rulltårtsbakelser lite längre upp i tråden och har nu bakat en chokladrulltårta med hallonsylt i. Innan servering tänkte jag spritsa på daimgrädde. Om det blir gott så tänkte jag bjuda på sådana på en middag vi ska ha om några veckor. Då tänkte jag även toppa med jordgubbar, vilket jag tyvärr inte har hemma idag.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Cockerspaniel
2015-07-07 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

Bakade glutenfria vaniljkakor för några dagar sen, men nu när jag är ledig ska jag baka mer, är så otroligt sugen på Blåbärsmuffins :D


nickiee
2015-07-11 08:38
#195

nu står en kokos sockerkaka i ugnen . ska ha den med mig ut till odlingslotten

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Fransu
2015-07-11 12:10
#196

Jag ska snart sätta igång en vetedeg. Tänkte göra en kanelkrans och lite kardemummabullar. Älskar bullar!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

leemland
2015-07-14 21:42
#197

Igår blev det frukostbullar 🙂 Alltid lika gott 😛 

Och ikväll så blev de typ chokladmouse som jag hjälpte broren att göra 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Sabina]
2015-07-15 11:28
#198

Inte så mycket bakning har det blivit för mig, nu under sommaren. Det blir mest desserter av olika slag.

De senaste helgerna/dagarna har jag tex gjort stekta bananer med sirap och citron eller citronstekta äppelskivor med kardemumma och Socker. Jättegott att servera med en stor kula vaniljglass 🙂

Fransu
2015-07-15 11:36
#199

#198 Vad gott det låter! Är det något särskilt man bör tänka på när man steker banan? Äppelskivor har jag stekt, men aldrig banan. Vilken mognad ska bananen ha för bästa resultat, eller har det kanske ingen större betydelse?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Sabina]
2015-07-15 11:56
#200

#199 Jag brukar ta de där övermogna bananerna som ingen vill ha men jag tror det går bar med alla sorts mognad, egentligen 🙂

Jag steker de i mycket smör på hög värme, häller i rejält med sirap, lite vatten, ca 1 msk och saften av en halv citron för att balansera det söta samt strör över lite grovhackade nötter/mandlar eller något annat som ger lite crunch och struktur. Det är allt. Snabbt och lätt, nu på sommaren 🙂

Fransu
2015-07-15 14:16
#201

#200 Låter verkligen supergott. Ska köpa hem lite bananer och vaniljglass idag och testa i helgen. Tack för tipset!🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Sabina]
2015-07-15 14:46
#202

#201 Vad rolig 🙂hoppas du tycker om det. 

F.Ö Stänger jag nu denna långa tråd och hänvisar till vidare i den nya tråden: http://bakverk.ifokus.se/discussions/55a658df8e0e74785a0066bb-vad-bakar-du-idag-4?discussions-1

Annons:
Upp till toppen
Annons: