Annons:
Etikettrecept
Läst 1085 ggr
Cindy S
11/16/14, 9:51 AM

"Nyttiga" chokladbakverk?

När suget sätter in, finns det något man kan baka som faktiskt smakar choklad men inte är lika onyttigt som det man kan köpa på konditorier eller hitta i godisdisken?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
VildaVittra
11/16/14, 9:56 AM
#1

Choklad och avokadomousse är grymt gott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
11/16/14, 9:56 PM
#2

Jag brukar köra på 1 avokado, 1/2 - 1 banan, några teskedar/matsked kakao beroende på hur mycket chokladsmak jag vill ha, 4-6 teskedar mjölk och eventuellt 1-3 teskedar agavesirap eller honung. Kan inte direkt skriva några exakta mått eftersom det beror mycket på storlek och mognad hos avokanon och bananen, men smaka av lite då och då och tillsätt det som behövs tills du blir nöjd.Tummen upp Som lite extra är det väldigt gott att blanda i sötmandlar och/eller russin i puddingen efteråt.

Hemmagjord hasselnötskräm med kakao är lätt och gott att göra, mal bara hasselnötter till en smörig konsistens (det kan ta ett tag beroende på din matberedare, häromdagen tog det mig 1 timme) några matskedar kakao, några matskedar mjölk och några teskedar sötning (socker, honung, sirap, ta det du tycker blir godast). Vissa brukar använda sig av matolja också men personligen tycker jag bara att det blir flottigt då och märker inte någon direkt skillnad på smaken. Fungerar jättebra på mcka, som dipp, äta till glass eller bara direkt ur burken med sked.Skrattar

Bananglass med kakao. Frys några bananer, mixa dem till en glasskonsistens och häll i kakao. Gott och simpelt.Tummen upp Kan hälla i några teskedar sötning där också om du inte tycker banan-sötman räcker till. Jag brukar göra sån här glass med hasselnötskrämen som jag skrev om där uppe, bara häller i det istället för kakaon.

Bananpankakor med kakao. Mosa 1 banan i en skål och vispa lite med en gaffel för att få den fluffig, blanda i en nypa salt och en nypa vaniljpulver (eller vaniljsocker) samt 1-4 teskedar kakao, tycker du att kakaon fortfarande är för besk kan du söta med lite honung eller sirap. Knäck i 1 ägg (2 ägg om de är väldigt små) och blanda väl, sen steker man dem på medelvärme. Det är lättare att vända dem om du gör dem i plättstorlekar. Tycker du fortfarande att det är svårt kan du ha i 1/2 - 1 matsked havregryn för att få lite fastare konsistens. Det är även jättegott att ha i en tesked färskost med pepparrot i smeten, fast det har jag inte hunnit testa med chokladpankakorna än.

Varm choklad gjord på mjölk, kakao och honung kan heller aldrig slå fel och det är inte alls så ”onyttigt” som folk påstår.

Sen finns det en hel del raw recept för choklad på nätet som är lätta att googla på, oftast kan de vara väldigt beska eftersom många som äter raw även utesluter Socker, men det är vara att tillsätta lite sötning själv tills man hittar de smaker som man är ute efter. Du behöver inte vara rädd fö att söta saker tills du känner dig nöjd, det kommer fortfarande vara ”nyttigare” än det mesta du kan köpa färdigt, så det är ju bättre att mätta suget ordentligt istället för att äta något halvdant som inte tillfredställer. 

Sen kan du ju välja att dra ner på sötningen efterhand , det är därför mina recept är så vaga, vissa dagar är jag jätte sötsugen och har i flera matskedar honung eller annan sötning och ibland tycker jag nästan att en tesked är alldeles för mycket, haha. Experimentera tills du känner dig nöjd helt enkelt!

Det är något recept som jag har glömt bort, men jag kan återkomma när jag kommit på vilket, om du vill Glad

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

leemland
11/16/14, 10:38 PM
#3

#2  Bra förslag 👍 Nu blev jag väldigt sugen på att göra något av de, älskar verkligen choklad 🤪 Men rent för sent för de nu, och imorgon är de fastedag så 🤪 haha. 

#0 TS du kan göra precis vad som helst om du vill egentligen, dra ner på sockret så blir det ju genast nyttigare. Du kan utan problem ta bort en tredjedel utan att det ändrar smaken på baket. 

Och istället för rent Socker kan man testa sötningsmedel, agavesirap eller något av dom andra sockersorterna 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Odd
11/16/14, 10:43 PM
#4

Chokladbollar! Hur kunde jag glömma dem! Går att variera på hur många olika sätt som helst, ägg istället för smör, sötningsmedel eller dadlar istället för Socker, bara fantasin sätter gränser! Orginalen är inte heller särskilt "onyttiga".

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Cindy S
11/17/14, 4:09 AM
#5

Nu dreglar jag lite. #2 Går en vanlig mixer/blandare till hasselnötterna? #4 Jag älskar chokladbollar, men misslyckas alltid med dem. Vilket inte brukar hindra mig från att göra dem.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Odd
11/17/14, 6:23 AM
#6

#5 Ja det går, men du får nog hålla på lite längre och ta fler pauser för att skrapa och se till så att allt kommer ner till bladen 👍

Haha oftast bryr jag mig inte ens om att forma dem till bollar, bara käkar smeten som den är! Kan ju lägga upp den lite snyggt i en skål och toppa med det man hade tänkt rulla dem i istället så får man ju en lite trevligare dessert iallafall 😃

Om du vill försöka dra ner på sötsakerna är ett annat tips att bara baka små portioner i taget. T.ex ska du göra chokladbollar/pannkakor/chokladpudding använd bara tillräckligt med ingredienser för en portion, så brukar jag göra eftersom jag oftast bara bakar till mig själv och vet att jag har inga problem med att käka en hel tårta om den finns tillgänglig. Är man fortfarande hungrig kan man alltid göra en portion till men oftast hinner maten lägga sig tillrätta i kroppen och man inser att det räckte faktiskt med bara en portion medan man börjar plocka fram ingredienserna igen. Eller så känner man sig bara för lat för att baka mer, då är det bra att ha en frukt till hands som man kan äta istället, så stilla sötsuget med en dessert och mätta dig med en frukt 👍

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
VildaVittra
11/17/14, 7:19 AM
#7

#5 Annars har ju väldigt många mandelkvarnar som dekoration i köket. Men förvånande nog går de att använda. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cindy S
11/17/14, 8:37 AM
#8

#6 Låter bra. #7 Men hon sa över en timme :O

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Odd
11/17/14, 8:51 AM
#9

#7 Sån har jag faktiskt aldrig sett förut, skulle det inte vara svårt att komma förbi "smul-stadiet" och få den där smöriga konsistensen med en sån? Nu menar jag inte bara tidsmässigt, utan pga hur den är utformad?

#8 Han* 😃 Killar gillar också att baka!

Tiden kan variera en hel del beroende på nötter och hur väl din mixer fungerar, ibland tar det 20 minuter och ibland tar det 1 timme för att få rätt konsistens. Sen kan man ju för all del blanda allting även när nötterna fortfarande är lite smuliga, men då blir smaken lite annorlunda och det blir inte precis kräm eller smör som man kan bre eller använda på samma sätt 🙂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

VildaVittra
11/17/14, 9:27 AM
#10

#8 Det går faktiskt fortare med en kvarn än med en mixer. 

#9 Det blir finmalt på direkten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
11/17/14, 10:57 AM
#11

#10 Finmalda ja, det var det ordet jag sökte när jag sa "smul-stadiet" 😂 Men man vill ha det krämigt, så här, det fungerar väl inte riktigt med en mandelkvarn. Den är väl mer till för att göra mandelmjöl (eller annan slags nöt-mjöl)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

VildaVittra
11/17/14, 11:04 AM
#12

#11 Och hur tror du man gjorde Marsipan innan hushållsapparaternas tid? Hånskratta kan du göra åt dig själv, nu lämnar jag tråden pga trist attityd.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Odd
11/17/14, 11:31 AM
#13

#12 Det var värst vad du missförstod mig där, det var just mig själv som jag skrattade åt och det faktum att det enda ord jag kunde komma på var "smul-stadiet", inte dig. 

Nä jag har ingen aning om hur man gjorde det förr i tiden, det var därför jag frågade, hade hoppats på att du skulle kunna förklara för mig hur en mandelkvarn fungerar och hur man använder den för att göra nötsmör. Men du verkar tolka mitt sätt att uttrycka mig i text väldigt negativt, så det är väl bättre om jag googlar själv istället.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Upp till toppen
Annons: