Annons:
Etikettkakor
Läst 6944 ggr
Gasoline
2014-11-14 21:11

Kakstämplar

Har nyligen införskaffat mig kakstämplar (som för den delen verkar väldigt populärt just nu) och vill gärna testa dessa. 

Om jag förstått det rätt ska vissa kakor stämplas efter gräddning och vissa före, i regel ska de utan bakpulver och bikarbonat stämplas innan gräddning med mjölad stämpel. 

Har ni några tips på recept som jag kan prova mina stämplar med? Och även när och hur de ska stämplas 🙂

Annons:
Icna
2014-11-21 15:45
#1

Hoppas nån har ett bra svar till dig, skulle också vilja veta hur och vad man kan stämla.

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

leemland
2014-11-21 18:46
#2

Jag tror de flesta ska stämplas innan gräddning faktiskt. I alla fall de jag läst. Fick du någon info med när du köpte stämpeln? 

Hade jag varit som du hade jag nog börjat med att testa med mördeg eller något liknande :) Eller någon annan sån "deg" som man gör Småkakor med :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
2014-11-22 09:45
#3

Om du gör vaniljkakor efter detta receptet så ska du stämpla dom innan för dom innehåller som du ser inget bakpulver och förändras nästan inte alls i ugnen så jag skulle absolut köra på att stämpla dom innan.
Sen så är dom knapriga och goda med extra god vaniljsmak om man använder vaniljpulver ist för vaniljsocker.

100 g strösocker (1,1 dl)
100 g florsocker (1,7 dl)
1 tsk vaniljsocker eller nästan 1/2 tsk rent vaniljpulver
2 st ägg
450 g vetemjöl (7,5 dl)
200 g smör

Gör så här:
Rör ihop alla ingredienser snabbt i en matberedare (eller använd rumsvarmt smör och kör med elvispen).
Låt degen stå i kylskåpet minst en timme.

Ta lite deg i taget från kylskåpet och kavla ut degen på mjölat bakbord.
Degen ska vara ca 5 mm tjock. Ta ut kakor med kakmått.
Lägg kakorna på en plåt och grädda 8-15 minuter i 170 grader.
Ta ut kakorna när de börjar få lite färg i kanten.
Låt de ligga på plåten någon minut, använd sedan en stekspade och lyft försiktigt över kakorna till ett galler och låt dem svalna där.

/T

Gasoline
2014-11-24 19:41
[Älskamig]
2014-11-25 17:59
#5

Är kanske lite sent ute, men på min blogg, moska.blogg.se, kan du se kakor jag stämplat ut med stämplar :) Körde på sirapskakor!

[Älskamig]
2014-11-25 18:00
#6

Kan tillägga att när man trycker ut sirapskakor med stämplar, behövs inget mjöl. Eller jag använde inte det i alla fall. 😊

Annons:
Gasoline
2014-11-25 18:12
#7

Tack för tipset. Vet inte om admin tycket att det är ok, men en länk till just det inlägget där du gör stämplade kakor uppskattas :-)

[Älskamig]
2014-11-25 18:49
#8

Inte sett att det inte är ok att länka tidigare, så antar att det ska vara ok. 😊

Gasoline
2015-01-12 21:31
#9

Puttar upp denna tråd så att jag kommer ihåg att baka de där kakorna en stämplar, stämplarna har legat oanvända alldeles för länge *skäms på mig*

Upp till toppen
Annons: