Annons:
Etiketttårtor
Läst 1288 ggr
[Blåkatt]
2014-10-13 19:08

Mandelfyllning i gräddtårta?

Hej! Tänkte baka en tårta imorgon åt mamma som fyller år, men är väldigt osäker på vad jag ska göra. Vill gärna kunna dekorera med åtminstone lite Marsipan (någon blomma eller så) utan att smaken skär sig. 

Så då undrar jag först och främst om mandelfyllning passar bra i en gräddtårta, och vad för annan fyllning passar i så fall bra till? Också om marsipanen skär sig med mandelfyllningen t.ex?

Tack så mycket på förhand! Tänkte börja så tidigt som möjligt imorgon, så snabba svar uppskattas! :)

Annons:
[Blåkatt]
2014-10-14 01:04
#1

Ingen som har några förslag eller tankar?

Tessen
2014-10-14 12:11
#2

Vad för mandelfyllning hade du tänkt? Typ mandelgrädde(mandelmassa som man rört ut försiktig i vispad grädde)? Det är klart det funkar att ha i en gräddtårta men jag skulle nog försöka kombinera det med någon frukt/bärfyllning för att det inte ska bli väldigt sött. En apelsinfyllning skulle nog fungera bra ihop med mandelgrädde men glöm inte att "safta" anslagen genom att spraya/skada över valfri passande vätska så att bottnarna blir lite fuktiga och tårtan inte blir allt för mastig. Det fungerar såklart även att ha några små rosor av Marsipan på då mandelsmaken då går ihop med fyllningen :) m tänk bara på att grädde smälter Marsipan så lägg antingen på dom precis innan tårtan ska serveras eller fodra dom lite genom att pensla den delen av rosen som kommer i kontakt med grädden med antingen smält smör eller en neutral olja.

/T

[Blåkatt]
2014-10-14 21:22
#3

Det blev en vanlig gräddtårta, och den blev bra! Jag hittade detta:  

Mandelfyllning

85 g skållad mald mandel

85 g smör

1 dl socker

2 msk grädde

och tyckte det lät gott. Tack för tipsen! Då vet jag det nästa gång, ska absolut testa att göra det någon dag!

Tessen
2014-10-15 13:05
#4

I denna tråden med recept på tårtfyllningar så hittar du både apelsinmousse och mandel-kardemummagrädde där du kan ta bort kardemumman alternativt byta ut mot kanel, vanilj eller annat du vill smaksätta den med så har du lite inspiration till nästa gång du ska baka tårta. :) http://bakverk.ifokus.se/discussions/4fd7a8da88f47270cc0117f6-recept-pa-tartfyllningar-2?4d7124fdb9cb462141048029-1

/T

[Zachapacka]
2014-10-19 18:31
#5

Marsipan är ju gjort av mandelmassa så det är nog inget problem med det.

Upp till toppen
Annons: