Annons:
Etikettkakor
Läst 7390 ggr
[Zachapacka]
2014-10-13 18:16

Farinsocker/muscovadoråsocker/rörsocker

Hej

Idag kom mamma hem med massor av olika sorters Socker. Meningen var att hon skulle köpa farinsocker så att jag kan göra chocolate chip cookies men hon köpte annat också. Jag undrar Vad och varför? Vad har tex "Brun farin strö" för egenskap? Och vad är bäst till vad? Jag har hört att något är "nyttigare" än det andra men jag vet inte. Och är det någon som vet hur vanligt strösocker behandlas och varför?

Alltså vad är det för skillnad på Brun Farin Strö och Muscovadoråsocker?

Och vad är bäst till chocolate chip cookies :)

Annons:
leemland
2014-10-13 20:03
#1

Om jag inte minns fel så är Muscvadosockret vanligast att använda när du gör chokladkakor av olika slag. När jag gjorde chokladtårtor förra sommaren (brorens student) så använde jag muscvadosocker till de. Och jag har läst en del chokladrecept där det är vanligt att man ska ha de i . 

Om det står farinsocker i receptet så ska du nog använda de , blir nog bäst då :P Men du kan ju testa muskvado om du vill de och sedan berätta vilket som blir bäst ;P Jag vet tyvärr inte vad smakskillnaden blir har aldrig gjort choclate chip cookies själv :P 

Jag tror att Farinsockret och Moskvadosockret inte är så behandlat som vitt Socker . Och jag tror det är de som gör att dom sockersorterna är "bättre" ätt vanligt Socker :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

jagga-ewe
2014-10-14 07:55
#2

Let me google this for you!

Wikipedia säger: Muscovadosocker är ett råsocker som framställs av sockerrör från Mauritius. Till skillnad från vanligt Socker har det mycket kvar av sockerrörssaftens färg och smak. Smaken påminner en del om farinsocker men är mindre neutral. Den mörka sorten har ett tydligt inslag av lakrits och den ljusa har en viss kolasmak. Man använder det i desserter (passar särskilt bra tillsammans med choklad), glass och till bakning av bröd och kakor, men det passar också bra som krydda i matlagning, till exempel i såser och marinader.

Wikipedia säger: Farinsocker eller farin är en brun eller gulbrun sockerblandning bestående av sockerkristaller och mörkbrun rörsockersirap. Farinsocker är inte lika väl raffinerat som vanligt vitt Socker och därför inte heller lika sött. Den lite kryddiga smaken används ofta i kakrecept och desserter och även i vissa varmrätter. Farinsocker används också som krydda i såser och marinader. Svenskt farin är vanligtvis behandlat med maltodextrin för att göra det enklare att strö. Farinsocker är även en viktig ingrediens i äggtoddy och Irish Coffee.

dansukker säger: Brun Farin Strö består av sockerkristaller och mörkbrun rörsockersirap. Brun Farin Strö är något av en okänd krydda som ger en ny pikant smakupplevelse. Inte bara i desserter och bak utan också i marinader, såser, förrätter och huvudrätter, både med fisk och kött.

Brun farin strö är alltså Dansukkers varunamn på just farinsocker. Jag använder det, och vanligt Socker,  till alla former av chip cookies, om det är choklad eller annat i dem spelar ingen roll.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Zachapacka]
2014-10-14 19:04
#3

tack så mycket #1 och #2

Upp till toppen
Annons: