Annons:
Etiketttårtor
Läst 977 ggr
Josephiine90
9/11/14, 12:42 PM

Fråga om tvåvåningstårta!

Om jag vill göra endast en tvåvåningstårta, måste jag då använda mig av våningsplattor och stabiliseringsrör i tårtan? Kommer den kollapsa totalt om jag bara lägger den mindre på den större? Såg nämligen en tjej på youtube som inte använde nåt sånt, men överallt där jag läser så använder folk det.. Så måste man verkligen använda det?

Annons:
jagga-ewe
9/11/14, 8:40 PM
#1

Tristaste svaret, men det "beror på". :)

Om övertårtan är lätt och undertårtan väldigt stadig kanske det inte behövs. Om undertårtan är av "rullad" modell (Tänk tjock rulltårteskiva) kanske det kan funka bättre än en vanlig tårta som är delad o fylld i lager. Om den nedre inte har fyllning utan bara en tjock botten borde det gå.

Men, jag skulle inte chansa. Dels är det sååå mycket lättare att ta sig av det övre lagret om det finns en platta under. Dels är det inte kul när hela tårtan kollapsat lagom till man ska ställa den på bordet. Den saken kan hända ändå…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Josephiine90
9/11/14, 9:21 PM
#2

Ja bäst är väl kanske att göra med rör och platta, tänkte ifall nån hade erfarenhet :) men tack ändå för svaret! :)

[Sabina]
9/11/14, 11:40 PM
#3

#2 Bra tänkt. Jag rekommenderar också att använda stödpinnar platta. Det är så lätt när man ändå håller på med alla moment i tårtskapandet.  Dels för att tårtan och våningarna blir mer stabil och hållbar men också för att helhetsintrycket blir så mycket finare. Jag har sett ett par våningstårtor utan stödpinnar och platta under och båda var tyvärr lite insjunkna…

Upp till toppen
Annons: