Annons:
Etiketttårtor
Läst 1536 ggr
AmandaJE
2014-09-10 11:42

Baka tårta- hur mycket sockerpasta?

Hej!

Hittade nyligen den här ifokus-sidan och har läst på en massa, så nu har jag tänkt baka en tårta till pappa när han fyller år. Tänkte täcka den med sockerpasta och har aldrig använt det förut så undrar om någon vet hur mycket pasta man behöver till en tårta i 'normal storlek', den ska vara rund men vet tyvärr inte måttet :/ Är 250 gram mycket, räcker det för att täcka en tårta? Ledsen över att jag inte vet måttet! 😇 

Tack för hjälpen 🌺

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Annons:
Sofia75B
2014-09-10 13:15
#1

Ska man få snygga raka och jämna kanter brukar jag kavla ut 400- 500 gram alldeles för stort för tårtan och sedan skära rent. Mängden beror ju såklart lite på  höjden och diametern på tårtan. Blir en del spill, men är spillet bara rent så kan ju spillet användas till dekorationerna sedan om man vill.

AmandaJE
2014-09-10 13:36
#2

Okej, tack vad bra då vet jag! 😃 Får se hur det blir, har som sagt var aldrig gjort det förut men det ska bli spännande! :)

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

Tessen
2014-09-11 10:56
#3

Ja 500g för att kunna få snygga kanter på en tårta med botten bakad i en form på 24cm/diameter. Kavla alltid ut det större än tårtan och lyft mycket i "kjolen" (som det som händer ger ner på kanterna kallas) när du ska släta ur kanterna. Det gör det lättare att minimera risken för veck. Spill som inte kladdats ned av smörkräm(eller vad du nu ska spackla med, tänk på att grädde smälter sugarpaste som inte innehåller gelatin, vilket få sorter gör) kan du sedan ta och antingen göra en avlång rullad form att lägga som dekorkant, ev rulla små kulor eller skära ur ett band av det överblivna för att dekorera lite runt om och det är även ett bra sätt att dölja små veck och skavanker som man blir missnöjd med. Hoppas att det går bra och lägg gärna upp en bild sen :)

/T

Upp till toppen
Annons: