Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 3881 ggr
[Sabina]
9/9/14, 11:13 AM

Köksassistent

Jag har funderat länge på en köksassistent (en maskin alltså 😉) som kan hjälpa mig med knådning, vispning och annat som har med bakning att göra då jag har problem med nervskador i händer, rygg och ben. Nu måste jag be min familj om hjälp om jag exempelvis ska knåda deg till bullar och bröd, eller när jag ska vispa någonting länge tex. maränger. Detta inte alltid är så populärt (även om de älskar att äta resultatet, 😉)

Jag kör slut på ca. en visp / år (jag bakar och så väldigt mycket och använder min visp dagligen, i stort sätt) och detta blir ju väldigt dyrt i längden. Köksassistenter som kitchen aid är ju hiskeligt dyra, så jag känner att jag vill ha mer bakgrundsinformation innan jag köper något så dyrt.

Vad finns det för märken förutom kitchen aid? Vad har ni för typ av köksassistent? Vad kan ni rekommendera?

Annons:
[TanatosNyx]
9/9/14, 11:16 AM
#1

Ankarsrum! Det enda du som flitig bagare/matlagare behöver. Dyrast men garantin på den är livslång.

http://assistent-original.se/produkt/akm-6220bc-assistent-original/

Finns i massa olika färger. Förr hette den Elektrolux nånting, har hängt med på marknaden i generationer. Du kan göra i princip allt med den.

En kitchenaid har en förhållandevis liten bunke och kass motor. Var själv inne på den förut men läste på och dissade den totalt. Modegrej enligt mig. Andra gillar den dock.

jagga-ewe
9/9/14, 11:18 AM
#2

Jag har en assistent, sådan som nu heter Ankarsrum men förr hette e-lux. Min är en e-lux, den har närmare 20 år på nacken. Ska erkännas att de första +15 åren användes den bara till enklare sysslor. Ett par tårtbottnar per år lixom. Men, senaste året har jag ju lärt mig baka bröd, så nu går assistenten ofta. Det är en underbar maskin! Men, jag är partisk för jag är uppvuxen med sådan. Mormor hade sån maskin från att hon gifte sig med morfar, och hon hann slita ut ett par stycken. Så jag har lärt mig baka med assistent.
Tilläggas bör säkert att jag har alltid bara använt den stora skålen med rullen och skrapan. Det där med degkrok är nåt modernt som ankarsrum verkar hittat på. Sån fanns inte till de gamla maskinerna. Den vita vispskålen med dubbelvispen har jag numer i min ägo. Det visade sig att morfar nångång köpt sådan, antagligen för att ge som present till mormor. Om han glömde bort var han gömt den, eller om mormor bara inte alls ville ha sån, det vet ingen. Skålen och vispen hittades i en garderob när huset tömdes efter att morfar gått bort. Mormor hade då varit borta några år. Morsan hade fått ärva mormors assistent, men frågade mig om jag ville ha den skålen. Klart jag ville! Har använt den några gånger när jag inte tänkt mig för utan ställt in storbunken i diskmaskinen, innan allt är färdigt. Jag tycker dock inte den vispar lika bra. Jo, grädde vispar den bra, alltför bra! Det blir smör väldans fort, om man vänder ryggen till. Äggvitor är den grym på, men jag gör inte mycket maräng…
För några år sen önskade jag mig kvarnen med passertillsatsen i present. Jag fick kvarnen med korvhornet. Klart svärmor inte kunde köpa det jag VILLE ha… Nåja, mormors passersats funkar på min maskin, och korvhornet har vi använt, det med. Korvhornet är annars nåt jag gärna tar från mormors gamla assistent, det har använts till att "körva" många gånger under min uppväxt. Grynkorv ftw! Kvarnen med den fina rivjärnsgrejen är grym när man ska mala mandel eller nötter. Eller finriva morötter till lunch…
Mixern har jag med, den låg i samma garderob som vispeskålen. Troligen även det nåt morfar köpt till mormor. Har använt den en gång, känns inte som min typ av pryl bara.
Hmm, det är några mer tillbehör jag har… *funderar* Jo, det är nån rivmackapär oxo. Tre cylindrar som man kan skiva och riva med. Tycker ofta den är för jobbig att sätta ihop och skivar något för tjockt för min smak.
Jupp, jag tycker du ska skaffa en assistent! Jag kommer köpa en till Stortroll förr eller senare, men det blir när hon flyttar hemifrån. =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
9/9/14, 1:48 PM
#3

Tack snälla för snabbt svar! 🙂 Intressant att ni båda svarar Ankarsrum, jag har ju hört talas om de och fått för mig att de ska vara starka och pålitliga, och nu säger ni samma sak 🙂

#1 Tack för länken, jag ska lusläsa sidan så jag kan sätta in mig i allt. Ja, Kitchen aid i Sverige är nog något av en statuspryl (tror jag) medan det i USA är lika vanligt som en visp här. Jag tycker också att Kitchen aid-motorn verkar klen men så sa min sambo att den kanske har en likströms-motor och därför skulle vara starkare än man först kan tro. Jag vet dock inte och har inte kollat upp det ännu.

#2 Tack snälla för en ordentlig beskrivning. Vad häftigt att "samma" maskin gått i tre generationer och kanske t.o.m fyra om ditt stortroll får en av dig. Sina barn vill man ju ge det bästa, så bara det säger att Ankarsrum-maskinen är väldigt bra! 🙂

[TanatosNyx]
9/9/14, 3:12 PM
#4

Vi har också flera ankarsrum (e-lux) som gått i arv inom släkten 🙂

Då jag själv var inne på kitchen-aid så frågade jag runt en del och för enklare sysslor och bak funkar den bra, men ska man baka bröd mm så var det odelat dåliga omdömen jag fick, främst på skålvolymen och motorn - den klarar inte ett rejält bak. Det blir för tungt och för mycket volym. Läs produktspecifikationen så ser du vad den max klarar, så ser du om den uppfyller dina krav. Finns ju massa e-butiker där man kan läsa produktbladet.

[Sabina]
9/9/14, 5:05 PM
#5

#4 Att ni båda som svarat är så nöjda, att köksassistenter gått i arv  och att både skålvolym och motor verkar stora och starka är ju onekligen goda betyg som talar att det lutar åt en Ankarsrum ändå 🙂 .

jagga-ewe
9/9/14, 5:54 PM
#6

Skålvolymen på en E-lux/A-rum assistent är rejäl. Det heter att den rymmer 1.5l degvätska o det stämmer nog bra. Men jag vet att mormor alltid bakade på 2l, för det rymde hennes bästa bake-gryta.:) Det betydde bara att skålen ställdes på bakbordet att jäsa, o sen rymde degen ur bunken. :) Själva skålen är nog på ca 4 - 5liter eller nåt sånt, rejält mycket är det iallafall.

Jag tycker definitivt du ska ha en sån! För egen del kommer jag inte köpa nån annan variant så länge denna finns!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
[Sabina]
9/9/14, 6:45 PM
#7

#6 Det låter ju alldeles underbart med en sån maskin! 🙂 Jag fyller år om ett par veckor och kommer då önska mig bidrag så jag kan införskaffa en Ankarsrum (tjoho 🥳😃 )

[Sabina]
9/10/14, 12:05 AM
#8

Även om jag i stort sätt har bestämt mig för vilken typ av köksassistent jag kommer köpa, undrar jag ändå om ni som har andra typer av köksassister kunde skriva lite här också, tex vilken typ av maskin , märke, bra och dåliga erfarenheter om ni minns vart ni köpt eller fått er köksassistent från osv.

Detta för att det kan vara bra att veta och kanske hitta en assistent som passar ens egna behov, om man är som jag, ute efter den optimala maskinen för just mina behov.

[TanatosNyx]
9/10/14, 12:59 AM
#9

Jag har en OBH Nordica herkules som funkar medelmåttigt. Den klarar inte vad som utlovas, och det första jag fick göra var att skicka den på reparation, fick hem den full i silicon… Lagom snyggt! Kan inte rekommendera denna maskin. Knådar dåligt, rör inte i botten trots justering. Vet fler som haft problem och fått skicka den på lagning helt fabriksny. Mer allt i allomaskin likt kitchen-aid, men med större bunke och kraftigare motor.

Tessen
9/11/14, 10:48 AM
#10

Jag fick en rosa ankarsrum köksassistent när jag fyllde år för två år sedan och även om jag önskar att visp-bunken var i metall för att det ska vara enklare att göra maräng t ex men det går om man gör rent den och tar bort fett med ättika eller citron. Att vispa smörkräm med ballongvisparna liksom att använda mördegsvisparna till kakdegar fungerar utmärkt! Metallskålen till degar är lika bra som den alltid varit. Har tidigare lånat mammas 40 år gamla ankarsrum att baka t ex lussekatter och bullar i och den är rejäl och det får plats mycket deg, en rejäl motor på och inget som bränner i första taget! Det enda minus (för min del pga EDS'en) är att det inte finns något handtag på bänkarna och kanterna går ju inåt på den stora i metall så den är lite otymplig och för mig svår att lyfta och vända ur degen från. Ett stort plus är ju att man får en väldigt bra försäkring på 10 år om man registrerar den på deras hemsida så ifall olyckan skulle vara framme så behöver man inte oroa sig på ett bra tag. Dom nya är ju heller inte så stora eller platskrävande trots samma storlek på bunken så min står framme jämt.

/T

[TanatosNyx]
9/11/14, 12:11 PM
#11

#10 Greppa hela bunken med en kram liksom, sen tar du den under ena armen och stjälper ut degen, så skrapar du det sista när den värsta tyngden är borta. Bökigt men man sparar lederna lite. (Det kanske är så du gör, men ville tipsa). Håller med om att den är lite svår på det sättet.

[Sabina]
9/11/14, 11:47 PM
#12

Tack för era svar. 🙂 Jag pratade med familjen om att jag önskar mig en Ankarsrum, vi får väl se hur det slutar 🙂

Jag såg dock att Roy Fares använde sig av en Boch - köksassistent när han bakade i Nyhetsmorgon. Någon som har erfarenhet av det märket?

[TanatosNyx]
9/12/14, 12:06 AM
#13

Bosch är också kända för att leverera fina produkter (assistenter), t.ex. denna. 🙂 om jag minns rätt är de med kroken i botten att föredra om man vill ha bra degar.

Annons:
Inkanyezi
9/19/14, 4:50 PM
#14

Jag har köpt min Assistent på Myrorna för en spottstyver. Det finns tillbehör hos Electrolux också till gamla modeller; där har inget ändrats. Det är mest kosmetiska förändringar. De nyare har lite lägre motorbas och lite kantig form och är en aning lättare, medan riktigt gamla är väldigt tunga och har bullig fyrtio-femtiotalsform. Min är en gammal, från femtiotalet, och ja, den funkar.

satsuke
9/29/14, 12:05 PM
#15

Jag har en Bosch, en stor och klumpig sak som har en stor degbunke och en mixer också. Tror inte den sorten finns att köpa längre. Det funkar väldigt bra med degkrok i botten måste jag säga. Jag kör ofta bröddegar med råg och annat tungarbetat i och de blir bra. Likaså allt som är lätt och enkelt. Min svärmor har en likadan som är typ 30 år gammal och funkar perfekt ännu.

Däremot har jag aldrig vispat nåt, tror man måste ha nåt tillbehör som inte jag har i så fall.

Det  negativa jag kan säga om den är att den låter rätt högt (har inte jämfört med någon Kitchen Aid) och när den jobbar hårt har den en tendens att flytta på sig en del. Så man får se till att den inte står precis ute på kanten av köksbänken. Den är inte så snygg heller, så man behöver ha den inne i ett skåp. Och den är som sagt ganska klumpig att flytta på. Jag har den i ett skåp med utdragbara lådor, då funkar det bra.

Den har massor av tillbehöver man kan köpa till, som köttkvarn och sånt, det kan ju vara ett plus. Fast det kanske finns till alla å andra sidan.

Sofia75B
9/30/14, 2:12 PM
#16

Själv kör jag med KitchenAid och är nöjd. Har haft den i 6 år nu tror jag. Den är lite klen ibland (så jag har lyckats bränna den 2 ggr när jag inte var uppmärksam när barnen kallade. En gång med bröddeg som var för tung och en med räkor som skulle malas. Noterade inte att hälften fortfarande var helt frysta så de fastnade i kvarnen. 🤪Var ett kugghjul båda gångerna som slitits ner, men den lagades ganska billigt) och orkar inte hur stora bröddegar som helst, men man lär sig vad den klarar och inte klarar och för mig räcker den gott. Har en hel del tillbehör också: Köttkvarn, rivtillsats, glass-skål, pastatillbehör mm och använder den dagligen till diverse saker, inte bara att baka. Praktiskt för mig som vill ha en maskin till många saker och inte många sällan använda maskiner som tar mycket plats i skåp. Pluss också för utseendet så man kan ha den framme hela tiden. 🙂 Har önskat mig fler tillbehör i julklapp…

[Sabina]
10/3/15, 11:36 AM
#17

Jag såg min gamla tråd nu och ville uppdatera,så här ett år senare..
Nu har jag köpt mig en ljusblå Ankarsrum orginal och är såå nöjd med mitt köp.
Förut drog jag mig för bröd- och bullbakning pga att jag var/är tvungen att få hjälp från någon annan i familjen.
Nu är det absolut inga problem, det går hur smidigt som helst och degarna blir också luftigare än innan, då jag använde vispens degkrokar.

Så jag är jättenöjd och rekommenderar denna köksassistent mycket varmt 👍

[Outlawly]
10/5/15, 3:43 PM
#18

Vad härligt att du är nöjd med ditt köp!
Finns ju massor med delar att köpa till också.
Jag använde passersatsen igår och gjorde äppelmos 🙂

[Sabina]
10/5/15, 4:23 PM
#19

#18 Ja, det är också en bra sak med Ankarsrums-assistenten, att den har så många delar om man vill använda den till annat än bakning 🙂

Härligt med hemmagjort äppelmos, finns inget så gott att köpa 👍

Upp till toppen
Annons: