Annons:
Etiketttårtor
Läst 1294 ggr
jagga-ewe
2014-09-05 09:35

tårta som smakar kanelbulle

Jag har tänkt göra en tårta till trafikskolan om jag klarar mc-kortet om två veckor. Har fått för mig att den ska smaka som en kanelbulle (lång story) o vill gärna ha tips på fyllningar som kan funka. Det får inte innehålla nån kakao eller choklad, för det tål inte jag själv. Planen är att täcka tårtan med Marsipan och pryda den med trafikkoner av Marsipan eller sockerpasta. Men har nån några bra förslag på fyllningar?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-05 09:36
#1

Du kan ju göra en jätte kanelbulle och pryda med koner osv istället för pärlsocker ^^

jagga-ewe
2014-09-05 09:48
#2

Nej, det vill jag inte. Jag vill göra en tårta. Kanelbullar har de redan fått. Fast det var en bra idé att spara till annat tillfälle.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

leemland
2014-09-05 10:30
#3

Har ingen aning om de finns , men skulle tro de, men någon form av kanelfyllning. Kanelmose eller något liknande kan man kanske som fyllning? Ett litet förslag bara ;P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

jagga-ewe
2014-09-05 11:17
#4

#3 - Ja, jag funderar på nåt sånt, jag med. Kan bara inte komma på vad jag skulle ha mer som fyllning. Skulle ju kunna göra en tårta med bara ett lager fyllning, men det känns så futtigt.

En tanke som slog mig just nu: Vad tror ni om att göra en rullad tårta, dvs rulla in fyllningen som i en jätterulltårteskiva? Då kan jag ju ha bara en fyllning, nån form av kanelmousse eller så. Ser lite festligt ut när man skär den oxo, men avslöjas inget på utsidan om man täcker den med marsipan…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
2014-09-05 18:25
#5

#4 Jag tycker att rullad tårta låter som en bra idé, kul och lite annorlunda. 🙂 Annars tänkte jag spontant på en moussetårta med äppelmousse och kanelmousse i fyllningen som man formar så den ser ut som en gigantisk kanelbulle, ungefär så här: http://www.tartexperten.se/archives/323

jagga-ewe
2014-09-05 20:49
#6

#5 - Jag funderade på det från början, men kommer ha lite tajt med tid samt att det är fler tårtor som ska göras den veckan. Maken fyller 40 o lilltrollet 9, så jag kommer få göra mer tårtor än jag är van vid. Det får nog bli vanliga runda tårtor iaf. Har dock kommit på tanken att kanske dekorera tårtan som ett mc-hjul, med däck, fälg och ev bromsskiva. Svart o grå Marsipan alltså. Måste bolla den idén med en kompis som är tårtexpert, se om hon har några bra förslag.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Tessen
2014-09-06 15:04
#7

Annars kan du ha en kanel och en vaniljfyllning och göra en vanlig tårta vilket inte är lika tidskrävande.

/T

Carrosh
2014-09-10 15:08
#8

kanel- och vaniljfyllning som vanlig tårta skulle jag nog också gjort. Sen kan du ju piffa till det med antingen mini-kanelbullar eller göra kanelbullegarnering (som sockerrosor, fast kanelbullar) och bygga på tårtan med.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: