Annons:
Etikettkakor
Läst 3242 ggr
lillan-65
2014-08-05 18:20

Mandelrutor med vit choklad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ÄNTLIGEN är det väder för o baka (min man har tykt det varit för varmt för o baka, blir ju varmt både ine o ute (hihihi). Deta är ett nytt recept o dom blev inte så fina men supergoda (min man åt 4 på raken o sa helskotta va goda). Nu komer receptet.

175 g smör, 200 gr grovhackad vit choklad, 2 ägg , 2 dl Socker, 3/4 dl brun farin, 2 tsk vaniljsocker, 2 dl hackad sötmandel, finrivet skal av 1 cirton, 3 dl mandelmjöl, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 3 dl hallon.

Smält matfett o låt svalna, Vispa ägg, Socker, o brun farin. Tillsett vaniljsocker, mandel, choklad, cirtonskal o mandelmjöl. Sikta sist ner vetemjöl o bakpulver o tillsett smöret. Bre ut smeten jemt fördelat i en smord o bröad plåt o strö över hallonen. Gräddas i nedre delen av ugnen i 175 gr i 30- 35 min. Låt kakan svalna o skär sen upp i bitar (ca 20 st). Man kan strö över lite florsocker men det har jag inte jort på bilden.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Saffran0Spice
2014-08-05 18:23
lillan-65
2014-08-05 18:33
#3

Så här i efterhand skulle ja nog INTE malt mandeln som ja jorde (o det stog inte heller i receptet) o ja skulle nog med grovahackat schokladen MER. Hallonen hade inte hunit tina ordentligt, kan ju med haft betydelse. Ska va mer noggrann nesta gång.  Men goda va dom o kul var det o baka dom.

[Sabina]
2014-08-06 05:56
#4

Mums, tycker det ser jättegott ut ! 😍 Tack för receptet och tipsen 🙂

lillan-65
2014-08-06 10:41
#5

Varsegod (ja ler) o tack. (fatar inte hur alla hitar smaijlgubbarna, ja har en på min o velja bara o den ler inte.

[Sabina]
2014-08-07 01:53
#6

#5 Jag har svarat dig i pm angående smajl-gubbarna, så titta där 🙂

Annons:
lillan-65
2014-08-07 07:58
#7

Förlåt men vart hitar ja det????

[Sabina]
2014-08-07 22:31
#8

#7 För att komma till dina pm (personliga meddelanden) så titta högst upp på varje sida. Där finns det en list (på bakverk iFokus är den lila) till höger på listen står orden meddelanden, inställningar, logga ut. Tryck på meddelanden och sedan på olästa meddelanden som finns på den vänstra listen.

Men nu skriver jag här det jag skrev till dig på pm: Tryck på smajl-gubben på listen som finns över området där du skriver inläggen på så kommer det fram fler smajl-gubbar som du kan välja på. Om du är osäker på vad de olika gubbarna betyder så kan du föra muspekaren på smajl-gubben du undrar över så kommer det en liten beskrivning på den.

Lycka till 🙂

lillan-65
2014-08-12 09:18
#9

Tack, nu har ja sett den o ska öppna den när ja skrivit klart här, det är lite svårt med att det endras utseende hela tiden på  forumet när man ska logga in sej så det blir svårt o hina lära sej allt, ja vet ja har hittata det en gång inan (för lenge sedan då ja fick ett medelande ) men ja tyker fotfarande det ÄR krånglit o lära sej allt så ja fattar inte att det måste endras hela tiden, det duger vel bra som det är tycker ja. 🙂o nu kan ja deta med. Men det var veldigt många gubbar o velja på.

lillan-65
2014-08-12 09:27
#10

hej sisi 13, nu har ja skickat tillbacka till dej så du kan se om ja lyckats. Ja fattade inte att den inboxen låg på sidan. Ja undrar med VARFÖR det inte fins nån skrattgubbe?? Eller är det nån av dom gubbarna som betyder skratta?? o vilken i såna fall??

Tessen
2014-08-12 17:42
#11

Det finns flera stycken som betyder allt ifrån att man ler till att man skrattar som dessa t ex:
😂(gapskrattar) 😃 (ler stort) 🙂 (glad) 😉(blinkande glad) 😃 (skrattar) 🙂 (ler)
Det är bara några, det finns skrattade och glada som räcker ut tungan, vinkar osv också.
Om du håller pilen över dom när du öppnat rutan så står det vad dom gör/betyder.
Men ja, lite svårt är det allt att lära om sig när sidor förändras!

Dina långpannekakor med bär och vit choklad såg riktigt goda ut! :)
För mig blev det inget med bär när jag firade födelsedag inte i söndags, men söndagen innan utan då blev det en smörgåstårta med lite annorlunda clubsandwich-fyllning (grillad kyckling, stekt bacon, majonäs, soltorkade mixade tomater, matyoghurt av tjockare typ, dijon-senap och lite kryddor) Sen täckte jag hela med en röra av philadephia och tjock matyoghrt, hade på torkad lök och knaperstekt bacon, täckte sidorna med ruccola och lade små körsbärstomater i olika färger ovanpå och använde osthyveln och drog långa bitar av den yttre fastare delen på en gurka och rullade små rullar och lade ovanpå.Mycket uppskattat även av mig som vanligtvis inte äter smörgåstårtor :)
Sen så en vit chokladcheesecake med blåbärs-sås till efter.
Så lite bär blev det allt och väldigt uppskattat vilket alltid är roligt :) Inte mycket jobb alls heller vilket lederna var tacksamma över! 🙂

/T

lillan-65
2014-08-13 08:18
#12

hej o tack för svar o grattis i efterkot på din födelsedag 🎁.  Låter gott med den efteretten, vit shoklad o blåbär ihop kan inte bli fel. Ja skule vilja ha det receptet 🙂 . Jag är vegetarian men har med jort varm smörgåstårta (fast vegetarisk). O jo, det är gott.  Jag ska baka idag men undrar om det bara jillras med efteretter på dena sidan eller om bröd med gå bra (med foto o recept?????

[Sabina]
2014-08-13 11:32
#13

#10 Jag har svarat dig på PM igen för några dagar sedan. Såg du det ? 🙂

Annons:
lillan-65
2014-08-14 08:48
#14

Ja, tack det jorde jag 🙂

Gasoline
2014-08-14 09:38
#15

Låter supergott, det vattnas i munnen när jag löser receptet 😂

lillan-65
2014-08-14 09:54
#16

Tack Gasoline, ja skulle bakat igår ijentligen men mådde inte bra men idag är det bettre o ja ska nog försöka idag.

Upp till toppen
Annons: