Annons:
Etikettrecept
Läst 1475 ggr
Tessen
2014-07-27 02:12

Tips behövs!

Hej allihop.

Jag skulle behöva lite hjälp då min fantasi tycks ha gått på semester!
Det är nämligen så att jag fyller år på onsdag och ska fira lite med familjen på söndag nästa helg men jag vet inte vad jag ska baka.

Jag vill bjuda på lite mer än bara en tårta men det får inte vara allt för avancerat eller tidskrävande pga att min sjukdom sätter käppar i hjulen för att stå/sitta och greja allt för länge med krångliga bakverk.
Jag funderar på att göra en eller två satser med cake balls då det gjort på smultronkex och philadelphia doppat i rosafärgad vit non temp-choklad. Det är lite varmt för att pyssla med vanlig som inte vill stelna nu så jag håller mig till non temp när det gäller sånt men vet inte vad för smak isf, vilka har ni testat?
Macarons är det fortfarande allt för varmt för att baka vilket jag annars anser är ganska enkelt och inte så ansträngande.
Biskvier är även det något jag skulle kunna göra men frågan är då om man ska göra klassiska(vilket jag själv inte tycker om), Sarah Bernhardt-varianten med chokladsmörkräm i (som jag tycker lite bättre om) eller om man ska håll sig till somrigare och syrligare smaker som hallon eller citron ?
Tips på andra enkla och någorlunda snabbt bakade kakor/bakverk som måste gå att göra helst 2 dagar i förväg.

Jag har heller ingen aning om vad jag ska hitta på för tårta.
Jag funderar på att göra en regnbågs-tårta för första gången(passande då det är prideveckan ^^,) men tycker samtidigt att det är lite för lite smak i en sådan.
Har även funderat på en red velvet med vit choklad och cream cheese frosting.
En annan jag funderar på är blåbärstårta med citronsmörkräm.
Men kan inte bestämma mig så jag är även öppen för andra förslag.

Så all hjälp med tips på enkla bakverk samt tips om vad för tårta jag ska göra mottages tacksamt!

Något som kanske uderlättar lite är att iaf jag tycker bäst om fruktiga, ibland lite syrliga smaker. Inte allt för sött eller mastigt.

/T

Annons:
VildaVittra
2014-07-27 02:17
#1

När det är så här varmt skulle jag göra typ glassbakelser.

En gång bakade jag nötflarn som jag lät stelna över en form, penslade insidan med blockchoklad och fyllde med hemmagjord glass och färska bär. Det vart poppis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Razzora
2014-07-27 02:33
#2

Det jag kan ge dig tips på är att annars göra cupcakes med red velvet smet. Det kräver inte så mycket av dig alls mer än att röra ihop och lägga in den i ugnen. De blir riktigt saftiga och goda. Om du vill ha receptet så kan jag skriva ner den imorgon om du vill.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Tessen
2014-07-27 22:02
#3

#1 Bra tips då det är somrigt, men lite svårt att förbereda här hemma och sedan ta med hem till min mor (40 min med buss + ta sig till stationen och sen från bussen).
så det fungerar nog inte så bra tyvärr då glassen inte går att förbereda och jag vill inte använda köpt glass och chokladen i flarnen riskerar ju att smälta under resan dit om det är varm.

#2 Tack så mycket för tipset :) Men om jag ska göra red velvet så får det nog bli i form av en tårta. Jag föredrar att göra cupcakes med ett speciellt muffins-recept som jag anpassat efter vad jag och större delen av familjen tycker bäst om, dvs inte så sött. En tårtbotten gör inte så mkt då man kan smaksätta fyllningar, safta bottnarna eller täcka i någon frosting som är syrligare och bryter av. Men i cupcakes föredrar jag att ha så lite Socker som går sammanlagt i både frosting och muffins. Men tack så mycket ändå :)
Ett recept(eller ja, 2 - 3 olika) på red velvet har jag redan, men snällt av dig att erbjuda dig att skriva ned det åt mig! Jag har en viss förmåga att samla på mig massvis med recept och sen aldrig testa ens hälften ;)

/T

Razzora
2014-07-27 23:31
#4

Ja visst kan man göra en riktigt god tårta på Red Velvet smet. Tycker bara om att de blir så otroligt saftiga. Jag är också en sådan som sparar på en massan recept och så hinner jag inte testa ens hälften av dom ;)

Kanske panacotta är något bättre? Tar ju inte heller så lång tid att göra. Har också ett recept om du skulle vilja ha. 

vet själv hur det är när kroppen också ska kunna hantera allt man vill göra. Får man vara nyfiken på vad det är du har? Jag har själv EDS som lägger käppar i hjulen för mig alltför ofta.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

lillan-65
2014-07-28 09:17
#5

Här komer ett enkelt recept på "sega mandelrutor med frisk smak av citron" .  Man jör den i en långpanna (20 x 20 cm). 

175 gr smör, 200 g vit shoklad, 2 ägg, 2 dl strösocker, 3/4 dl brun farin, 2 tsk vaniljsocker, 2 dl hackad sötmandel, finrivet skal av 1citron, 3 dl mandelmjöl, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 3 dl ferska hallon.

Smelt smöret, Hacka shokladen grovt, vispa ägg Socker o brun farin. Tillsett vaniljsocker, hackad mandel o shoklad citronskal o mandelmjöl, Sist rörs vetemjöl, bakpulver o det smelta smöret i.  Hell smeten i en smörad o bröad form o strö över halon. Gredda kakan i nedre delen av unen i 175 gr i 30-35 min. Skjär den i bitar när  den svalnat. Kan garneras med hallon, siktat florsocker.

Anars kan det ju med funka med en bärpaj med egen jord vaniljsås (kens enklare att ha på buss en tårta. Sej til om du vil ha recept. Ja har med aldeles förmånga recept då ja samlat sen ja var liten (ja o min kusin jorde det , hon har slutat men ja fortsatte (hiihhi), det är nestan lika kul som o baka det.

Tessen
2014-07-28 14:47
#6

#4 Ja sen är det någorlunda enkelt att ta med sig en tårta innan man spacklat och täckt den. Jag fyller nämligen tårtor så att dom ligger i springformen som bottnen är bakad i så att det blir så raka kanter som möjligt. Sen är det bara att vispa ihop vad man än vill täcka den med sen när jag är framme och spackla eller spritsa den där.
Pannacotta är absolut enkelt. Något av det enklaste man kan göra. Pannacottapaj är också enkelt.
Samma med no bake-cheesecakes. Kanske skulle ta och göra en sådan ist för tårta. Har ett riktigt bra recept där jag gjort om botten så det inte är den vanliga tråkiga kex och smör-botten bara sen så en vit choklad-cheesecakesmet och koka ihop lite bär med syltsocker och lägga ett lager mellan botten o smeten och rippla ned resten av bären i cheesecaken och göra en gelé att hälla över cheesecaken sen.
Det kanske låter krångligt men det går ju absolut snabbare än en tårta och får även lätt att ta med sig kvar i formen.

Jasså en till, jag har EDS och dysautonomi och en massa annan skit som följt med till på köpet.

#5 Tack så mycket för receptet! Långpannekakor är absolut bra att göra när man är några stycken! Det hade jag inte ens tänkt på :)
En bärpaj är absolut ett bra tips det också! Kanske får bli så att jag gör både en cheesecake och en paj :)

/T

Annons:
Upp till toppen
Annons: