Annons:
Etikettrecept
Läst 1353 ggr
ToDaay
7/16/14, 3:09 PM

sockermassa ?

hej, köpte hem sockermassa igår och hushållsfärg, och tänkte prova på att dekorera cupkakes,så fint som alla andra gör, men nu står de på paketet att det ska fördelas på sylt eller Marsipan, ? vad är det för mening med att fördela massan i Marsipan när man ändå kan färga Marsipan,

hur gör man..??

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Annons:
ToDaay
7/18/14, 9:12 AM
#1

ingen alls som kan hjälpa mig med sockermassa, sockerpasta sugarpaste vad det 😊nu heter ?? =)

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Tessen
7/18/14, 1:29 PM
#2

Det är snarare så att dina frågor är lite osammanhängande och svåra att förstå än att ingen vill svara! Hur menar du med att den ska fördelas på sylt eller Marsipan? Sylt får den att börja svettas/smälta om SP'n inte innehåller gelatin och att täcka tårtor eller cupcakes med både Marsipan är ju bara onödig slöseri och skulle smaka helt galet sött och konstigt enligt mig iaf. Sen så vad har färgning av Marsipan med saken att göra? Det var ju SP som du köpt. Vilket märke är det du köpt? Kanske går det hitta en bild där man ser allt vad det står och hur det är formulerat där. Om du kan ta kort på fram och baksidan av paketet så vore det till mycket hjälp i att reda ut vad dom menar. :)

/T

ToDaay
7/18/14, 4:31 PM
#3

dr.oetker står det på paketet

så här står det,, själv blev jag väldigt förvirrad, letar överallt på nätet men hittar inget hur man använder sig av sockermassa..

''lättarbetad vit sockermassa för tårtlock och dekorationer.

Knåda massan med händerna innan den kavlas, använd lite florsocker vid utkavling. Täck kakan med sylt eller Marsipan innan du lägger på sockermassan, 

sockermassan går utmärkt att färga med hushållsfärger.''

varför sylt eller Marsipan under? :S..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

[Sabina]
7/19/14, 5:23 AM
#4

#3 Om jag fär komma med lite råd så skulle jag  säga att det är bättre (tycker jag) att använda majzena vid utkavling, särskilt nu i värmen. Tar man florsocker finns det risk att sockermassan fastnar i underlaget.  Visserligen blir sockermassan / sugarpasten torrare av majzena men det man vinner är att sockermassan blir mer lätthanterligt.
Sen tycker jag som Tessen, att det blir väldigt sött om man använder sylt eller Marsipan under sockermassan (lite kaka på kaka där). Jag rekomenderar att du istället täcker tårtan med två lager smörkräm. Tunna lager är okej om det bara blir jämnt. Börja först med det första tunna lagret, kyl tårtan en liten stund och lägg på nästa lager så det blir jämnt, innan du lägger på Socker massan. Sen är det tyvärr så att vanliga hushållsfärger gör sockermassan väldigt kladdig eftersom de innehåller så mycket vätska, så har du gelfärger eller t.o.m pulverfärger, ta hellre det. Färgar du med vanliga hushållsfärger, rekommenderar jag starkt att torka upp sockermassan med majzena. 🙂

ToDaay
7/21/14, 2:18 PM
#5

tack så hemskt mycket för tipsen..blev lite vilse där av att läsa på baksidan hahah. men ska genast prova med maizena under och hoppas jag får ett jämnt lager..kanske bättre jag testar på små cupcakes innan då.. ..

smörkrämen.. är de vanlig smör man smälter i kastrull o blandar med florsocker etc? eller äre någon annan speciell smörkräm man använder?.. någon som kanske vill visa bild på sockermassor o dekorationer? 😍

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Tessen
7/21/14, 6:52 PM
#6

Jag anser själv att en blandning av florsocker och maizena funkar bäst för att inte torka ut den helt. Men visst nu i värmen är det bäst att var försiktig men att använda för mycket florsocker och det är enklast att jobba med SP framåt kvällen när det är svalare både ute och inne för att minska risken för kladd.

Ne smöret ska inte smältas i smörkrämer, endast rumstempereras.
Du hittar en tråd med recept på en hel del olika smörkrämer och frostings här inne.

Vad för dekorationer är det du vill se? Det finns ju oändliga mängder från enkla rosor som man bara behöver saker man oftast har hemma för att få att bli helt okej, till modellerade figurer, vilket vanlig SP dock inte lämpar sig för då den säckar ihop väldigt lätt utan det används oftast en speciell modelleringspasta till då den sätter sig och stelnar bättre och till blommor används oftast så kallad flowerpaste då den stelnar ännu fortare så att tunna blad håller.
Men i början kan man självklart öva med vanlig sp :)

/T

Annons:
ToDaay
8/6/14, 9:36 PM
#7

ojoj finns så mycket att lära och prova sig fram, provade nu sockermassa o kavlade ut i maizena, blev helt kanon, o de smakade gott för den delen med, trodde inte det skulle göra det. gjorde små söta minimuffins med ballerina kjolar idag,  finns bild här:

colorful-baking.blogspot.se

köpte även hem utstickare, funkade bra på sockermassan, inte lika bra på Marsipan dock, hur gör man där?.. 

är värsta nybörjaren, men älskaaar att pyssla o baka, så alla tips är välkomna.

http://lusthus-i-parken.weebly.com

[Sabina]
8/7/14, 1:21 AM
#8

#7 Vilka fina minimuffinsar med ballerinakjolar på bloggen! 🙂 Att det finns så mycket att lära sig inom kak-och tårtdekorering är verkligen charmen med detta. Men även att man kan pyssla med barnen. Det är bara fantasin (och ibland ekonomin 😉) som begränsar en.

ToDaay
8/8/14, 2:13 PM
#9

precis så är det.. tack.. jo dem var såååå roliga att göra.. speciellt när barnen fick trycka själv med bakformarna hihihi..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

jagga-ewe
8/8/14, 11:19 PM
#10

Jättefina ballerinor juh! Jag kommer nog göra nåt likande till min lilla balett-tös som snart fyller år. Hoppas det är okej för dig att jag "lånar" idén? Visst har du vänt de muffinsen upp-o-ner innan du la på kjolarna?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

ToDaay
8/9/14, 2:09 PM
#11

tack.. klart du får härma.. googla de på engelska. ballerina cupcakes.. det dyker upp en massa där.. tyckte de var så fin o enkel ide , o gullig..   jupp de är upp och ner =)..

http://lusthus-i-parken.weebly.com

Tessen
8/12/14, 6:15 PM
#12

Dom blev jättefina!

Om du är inställd på att använda sugarpaste till dekorationer mer och oftare så kan jag rekommendera mitt favoritmärke som finns att köpa på dom flesta webbutiker med baksaker. Jag ska ta tag i att uppdatera sidan med länkar i snart såman lättare kommer åt webbshopparna då jag har 10- 15st olika stora på lager liggande  favoriter.

Men märket finns på dom flesta större webbutiker som strössel & annat, kakburken och tårtdecor som är några av dom större webbutikerna som även finns i fysiska buiker, stössel & annat inte som butik, men lämnar ut på ett bageri i malmö, kakburken finns som butik i järfälla, stockholm och tårtdecor finns som butik i ett idustriområde i kunsälv utanför gbg samt i södertälje.  Har själv bara varit i butiken i Kungälv.

Men det märket som jag helst använder och vet att många tycker om är Fun Cakes som både kommer i kg-förpackning ofärgad i vanilj eller marshmallowsmak samt 250g-förpackningar i massa olika färger i vaniljsmak sen så några st olika sorter med fruktsmak i 250g-förpackning där färg och smak matchar, brun med chokladsmak, blå med blåbärssmak, gul med banansmak, rosa med hallonsmak, rosa/röd med jordgubbssmak, ljusgrön med päronsmak och orange med apelsinsmak.
Alla utom apelsin finns på kakburken, nästan alla finns på stössel & annat och några få smaksatta finns på tårtdecor.

Om man vill smaksätta själv så är LorAnn Oil's absolut drygaste och enligt mig bäst då man behöver lite och då slipper kladd. Och vill man färga själv så är det pastafärger som är absolut bäst som finns på dom flsta webbutiker för bakning, även ebay(där jag köpte 10 färger för 200r inkl. frakt så på så sätt kanman spara pengar)
LorAnn Oil's  (som är godisoljor med väldigt stark smak) finns att köpa här.
Det är bra pris och efterom dom finns i flest smaker inne på strössel & annat där även mkt annat bra finns så kan man ju passa på att köpa samtidigt och spara frakt! :)
Jag använder själv oljorna på neutral vanilj-sugarpaste ibland samt för att förstärka smaker i mousser och frostings. :)

/T

Upp till toppen
Annons: