Annons:
Etiketttårtor
Läst 1968 ggr
Novathedog
2014-07-16 12:36

Chokladtårta fyllning?

Jag tänkte baka en chokladtårta med 2 lager fyllning. Hade tänkt ha hallon eller något liknande i ett lager. Vad är era tips för god fyllning till en chokladtårta? Och vad är godast att täcka tårtan med? :)

Annons:
leemland
2014-07-16 15:19
#1

Det finns en eller två olika trådar med förslag till fyllningar som du kan kolla igenom :) Använd sökfunktionen och sök på tårtfyllningar :) Jag kan tyvärr inte göra det till dig för jag vet inte hur man kopierar länkar där jag är inloggad :P haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Novathedog
2014-07-16 17:22
#2

Ja jag hittade det :)

Tessen
2014-07-16 18:47
#3

Ihop med lite mastiga chokladbottnar är det gott med två lite friska och syrliga fyllningar med frukt/bär. Hallon går bra ihop med andra smaker som passionsfrukt, mango, apelsin eller liknande smak. Om du vill framhäva chokladsmaken så kan du ju även göra en chokladganach av ljus eller mörk, eller lite av varje beroende på vad för choklad du föredrar. Vill du ha en sötare fyllning så går olika chokladfyllningar passa såklart! Det går ju göra godis(choklad)fluff, en tjockare chokladganach eller en mousse smaksatt med din favoritchoklad vilket du kan göra med alla tre alternativen. Om du gör två lite fastare fyllningar så får ju bottnarna ingen fukt från dom och kan lätt upplevas som torr och väldigt mastigt. I en sån chokladtårta med dom tips jag gett så skulle jag pressat apelsin att hälla ner i en blomster-sprayflaska (finns ganska små för ca 10kr på ÖoB) och sen sprayar ett jämnt lager av apelsinjuicen över alla lagren tårtbotten så dom saftas och blir lite fuktiga. Det gör i många fall en tårta mycket mer lättäten och den blir sällan lika tung och mastig då. Beroende på hur du tänkt täcka tårtan, dvs gräddtårta eller en spacklad med smörkräm i någon av dom smakerna du har i tårtan och bara spacklat raka kanter och en plan ovansida, eller om du tänkt spritsa tårtan med någon passande smörkräm eller frosting. Om du vill täcka med sp eller Marsipan så tycker jag att spackling med smörkräm ger den bästa grunden att arbeta på. Hoppas att du får någon inspiration av mina tips. Behöver du tips om något mer så är det bara fråga!

/T

Upp till toppen
Annons: