Annons:
Etiketttårtor
Läst 1925 ggr
lillan-65
2014-07-12 11:22

Jodgubbs tårta med citronkräm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jorde dena tårtan till min man nu när han jick på semester. Ijentligen ska den vara avlång enligt receptet men jag föredrar helst runda. Den blev god. Nu komer receptet. Men jag kan medela att jag ångra att jag inte tog mitt vanliga botten recept, då den inte blev så hög som ja önskat (den jick bara dela till 2 botnar). Men citronkrämen passade bra med jordgubbar.

Botten

3 ägg, 2 dl strösocker (vipas pösigt) vend ner 1 dl vetemjöl, 3/4 dl potatismjöl, 1 o en halv tsk bakplver, 1 krm rivet citronskal. Grädda i 175 g i 30 min.

Citron kräm

1 citron (skal o saft) , 1 o en halv dl Socker, 3 ägg, 2 msk smör (vispas i vattenbad på spisen) till den blir krämig, Låt svalna

Garnera med gräde o jordgubbar. (Tror den skule blivit finare om man behålt skaftet på några jordgubbar vid garnering.

Annons:
[Sabina]
2014-07-12 13:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kan tro att den var väldigt god 🙂 . Kombinationen av jordgubbar och citron är verkligen supergod. Din citronkräm liknar lite receptet på lemon curden jag gjorde igår.

Jag själv gjorde en "nu-går-jag-på semester-tårta" till min sambo och hans arbetskamrater igår, då han gick på semester. Den bestod av vaniljbottnar, hallonmousse och citronmousse

lillan-65
2014-07-13 09:51
#2

Din ser lite finare ut en min (hihihi).  Är det Marsipan upppepå?? Har du jort blomorna sjelv??? Jettefin var den. Är det tårtpapper du har undest???

[Sabina]
2014-07-13 13:57
#3

#2 Tack! 🙂

Det som ligger uppepå är sugarpaste som jag marmorerat i olika blå nyanser (fast det syns inte så bra).

Blommorna är också gjorda i sugarpaste, dom gjorde min yngsta dotter i våras när hon var sjuk, hon var så uttråkad så hon ville pyssla lite och ätbart pyssel är bra för dom behöver man ju inte städa bort 😃.  Det är jättebra att göra många blommor på en gång och sedan förvara dom torrt och mörkt för då finns det alltid att ta av när man dekorerar tårtor och cupcakes.

Underst ligger är det en silverfärgad tårtbricka från Wilton.

lillan-65
2014-07-13 17:52
#4

Ja har alldrig hört om det (sugarpaste). Finns det kansje bara o köpa i specielaffarerer???? Tror inte det finns där ja bor. Men ibland åker ja till störe städer så då kan ja kola (eftersom det håler sej lenge). Har du köpt det på nåt konditori??? Jettefin är den din tårta.  Det är kul o låta barnen vara med, mina barn va det ofta när dom var små (dom är stora nu) men hon som är hema o helsa på nu jillar o baka o ha jort o ska bjuda hela sitt jobb (hon jobbar på en radio) hopas dom komer bli glada (hihihi).

[Sabina]
2014-07-13 23:39
#5

Sugarpaste kallas också sockerpasta eller sockermassa. Jag brukar köpa det hos Tårtdecor då jag bor nära dom.  Men det finns att köpa i många webb-butiker, tex hos Kakburken, Lyckas med mat eller Strössel och annat . Min syster brukar köpa från Panduro och jag har även hört att det finns de som köpt sugarpaste på ICA av märket Dr.Oetker men den ska visst inte vara så bra och jag har aldrig provat den. Det stämmer att sugarpaste håller länge så man kan passa på att köpa några paket om man har råd och har långt till affären. Jag brukar ibland köpa på rea och frysa in, det fungerar också bra.

Ja, jag tycker det är så roligt att ha barnen med på bakning och fast den yngsta är endast 9 år så är hon en hejare på bakning.

De blir säkert jätteglada på din dotters jobb, god fika är alltid uppskattat 🙂

Tack för att du gillar min tårta, det är roligt att höra för jag själv var inte så nöjd då jag var så himla stressad när jag gjorde den.

lillan-65
2014-07-14 10:41
#6

Tack för svar. O varsegod, ja tyker du ska va nöjd.

Annons:
lillan-65
2014-07-14 10:43
#7

Tack för svar. O varsegod, ja tyker du ska va nöjd.

Upp till toppen
Annons: