Annons:
Etikettermatig-bakningmatbröd
Läst 2111 ggr
Endezeichen
2014-07-09 20:45

Faller isär: vad gör jag för fel?

Hej! När jag bakar paj händer ofta en grej: när pajen är klar och jag vänder den eller bryter isär den går den sönder och ser inte alls fin ut. Varför gör den det? Jag bakar paj på fettfri deg, smörjer pajformen med olja och bakar med en del fullkorn och lite vanligt vetemjöl.

Annons:
Endezeichen
2014-07-10 04:40
#1

Hm… Kollat på bilder på pajer nu. Tror att jag har gjort degen för tunn.

Tessen
2014-07-10 09:12
#2

Det kan finnas en massa olika orsaker. Om du ska förbaka pajdegen så fyll gärna formen med ris, torkade ärtor eller liknande (som du sen kan spara och återanvända nästa gång du ska göra paj), det gör att kanterna inte faller ner och minimerar risken för att den spricker. Sen så kan det vara så att degen ev är lite för torr, jag upplever iaf att fullkornsbröd kan göra det lite torrare och då kan det behövas lite fett, lite extra vätska eller lite extra ägg. När jag gör pajer med deg i botten så ser jag alltid till att den är lite, lite "kladdig" när jag trycker ut degen i formen. Att degen är för tunn kan även det vara en anledning till att degen spricker vid hantering eller bakning. Jag brukar göra kanterna minst 5mm tjocka, tunnare än det så går det sällan särskilt bra att få en hållbar pajbotten/kanter. Men varför vänder du på pajen? Det känns lite som att be om att ha sönder pajskalet, är även lite konfunderad över hur du menar att den går sönder när du bryter isär den? Vänder du ur den för att ist för i en pajform servera på ett serveringsfat? Isf kan jag starkt rekommendera att du åker till närmsta Ikea eller lagerhaus för båda har pajformar med löstagbar botten för under 100kr och då är det bara att försiktigt lyfta upp pajen från kanterna på formen med den lösa botten och låta botten ligga kvar under då den ändå inte syns innan man skär upp pajen och det är ju bara en svart platta under då. Att skära upp pajer med krispiga skal är en konst i sig, om man inte har en väldigt vass kniv eller tårtspade med en vassare sida så går det helt åt skogen och kanten spricker och smular sig så den åker åt alla håll på båda sidorna om det man skär upp med. Inte så vackert men den ska ju ätas upp så sålänge pajen är fin vid servering så tycker inte jag att sånt spelar någon större roll!

/T

lillan-65
2014-07-10 10:07
#3

Tror med man ska ha lite fett i degen (smör eller margarin), ja brukar förgredda pajskalet 5 minuter o setta alminiumfolie runt kanterna som håler degen uppe i kanterna, sen tar man bort det när man heller i fylnignen. Man kan apselut servera pajen direkt från pajformen tyker ja med.

Upp till toppen
Annons: