Annons:
Etikettrecept
Läst 1511 ggr
lillan-65
2014-06-27 15:44

Nötmarägulle med jordgubbar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dena är ettegod och jag har bakat den nyss o fick hjelp av min man med bilden. Jag är tyver ensam i kväl o få spara den till i moron (för stort för en person)

IBLAND när man är ine på dena sidan är tajetrna som klister,varför är det så?, så ja får skria receptet sen.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-06-27 16:00
#1

Oj, oj! Så smaskig den ser ut ❤️! För mig skulle den då inte vara för stor, fast jag skulle säkert få ont i magen sedan i natt…. Älskar 🎂. Fin bild!

lillan-65
2014-06-27 17:52
#2

(hihihi) synd den inte går  äta från bilden, men nu komer receeptet så kan du baka den. Ja har jort receptet sjelv men tagit delvis hjelp av andra recept.

6 äggvitor som vispa hårt. Häll i 3 dl Socker o 50 g marsanpulver. 1 o en halv dl malda haselnötter rör om,  smörj ett plåtbakspapper o lägg i en ugnspanna  o strö lite av de malda nötterna i botten o legg i smeten, bre ut till kanterna. Gredda i 175 g långt ner  i 20 minuter. Låt marengen svalna.  Vend den med hjelp av en bricka i ugnsformens storlek. Gör fylningen nu. 3 dl mjölk vispas med 6 msk marsansås pulver. Vispa 3 dl gräde o vend ner i marsansåsen, blanda i en halv L hackade  jordgubbar (men ta först undan en liten del till att spritsa med som garnering.  Bre ut allt o rulla  i hop till en rulle, garnera med spritssmeten o delade jordgubbar. GOD

Till kvelsmat ska ja jöra min laxlasagn. Enkel. Jör en vitsås med myket dill i. Varva sås, lasagnplator, rökt lax, skivad lök i några lager strö sist riven ost över. Ugn 225 g i 40 min . Got med spenatsalad till.❤️

Lilla Stjärna
2014-06-27 20:54
#3

OOO tusen tack för receptet! Det där vill jag prova. Har gjort Budapestrulle några gånger. Den ser lite liknande ut. Kul att du har skapat denna själv! Mums 😍

Laxlasagne, du gottar dig du 😉! Tack för det receptet också! Jag har aldrig ätit den rätten men vill gärna testa. Skulle nog passa mig bra, eftersom jag helst håller mig till fisk och skaldjur. Men här undrar jag; ska det vara kall -eller varmrökt lax? Kallrökt kan jag bara inte svälja men gillar verkligen varmrökt. Skulle det gå lika bra med rökt Röding, tror du?

lillan-65
2014-06-28 10:14
#4

Ja det går lika bra med varmrökt (blir tilomde lite bettre).  Röding har ja alldrig  provat. Men du kan testa. Det borde funka.

Tessen
2014-06-28 11:52
#5

#3 Det är off topic här med en gratäng gjord med varmrökt fisk(sik, röding och makrill går bra enligt mig) ihop med lättkokt(ej för mjuk) blomkål som gratinäras med en gräddig äggstanning med smakrik ost efter smak över, det är riktigt gott! Jag som du äter gärna fisk och skaldjur framför rött kött och liknande. #2 Din rulltårta låter riktigt god! Det är ungefär som en Budapest-rulle(vilket jag älskar!) fast med fräscha jordgubbar istället för den söta lite söta smaken av inlagda mandariner. Tack för receptet! Det ska absolut testas! :) Jag är säker på att jag kommer tycka om det!

/T

lillan-65
2014-06-28 13:10
#6

Jo, när ja vaknade i da på moronen såg ja att min man ätit upp nestan halva rullen när han komit hem på natten (hihihi).  Antignen var han hungrig tenkte ja eller så jillade han den så mycket  o det var det sistnemnda. ❤️

Annons:
Lilla Stjärna
2014-06-28 19:30
#7

#5 Tessen, jo, jag förstår att det är off topic här, jag blev bara så vansinnigt uppjagad när #2 lillan65 skrev ner receptet på den där gratängen. Den verkar så enkel och snabb att göra och det passar perfekt för mig eftersom jag oftast har väldigt svårt att stå någon längre stund.

Wow, ditt recept går nog inte av för hackor heller, gillar blomkål skarpt också, tack 🌺!

#6 -förstår honom, jag som är född 🎂-moster……..

Tessen
2014-06-28 21:27
#8

#7 Mat som går fort att göra men ändå smakar mycket är alltid uppskattat! Jag står inte gärna länge och lagar mat pga smärta till följd av min sjukdom. Så gratänger med fisk, blomkål och annat gott i är alltid bra här! Blomkål går bra ihop med rökt fisk samt det mesta andra man kan tänkas vilja ha det ihop med! Gott är det också! :)

/T

Lilla Stjärna
2014-06-28 23:17
#9

#8! Ja, då förstår vi varandra!

När jag var ung så brukade jag stå och baka väldigt avancerade kakor mm, ( har alltid hellre bakat än lagat mat) numera blir det mest sockerkaka eller annat, gärna ihop kört i matberedaren. Men Nötmarängrullen ska jag som sagt vad ta någon bra dag!

Tessen
2014-06-28 23:38
#10

#9 Ja jag ska också ta och baka den någon dag då jag är så förtjust i Budapest-bakelser och med jordgubbar i kan det bara bli ännu godare! Sånt brukar vara uppskattat att bjuda på också :) Jag älskar att laga mat men framförallt att baka. Värken blir allt för jobbig om jag står upp längre stunder dock. Men ibland får det vara värt det. :)

/T

lillan-65
2014-06-30 09:17
#11

vad menas/betyder off topic???  För om ja fatar rett när ja läser å är det så på dena sidan o ja vet inte vad det betyder. Tacksam för svar.

Tessen
2014-06-30 09:47
#12

Det betyder att det inte riktigt har med ämnet i tråden eller på sajten att göra. Men ibland så kan man i te låta bli utan vill dela med sig av något ändå och då kan man skriva att det är off topic eller lägga tråden, om den handlar om annat än bakning, i kategorin med samma namn. :)

/T

lillan-65
2014-06-30 12:22
#13

Oekj o tack, då fatar ja. Ska undvika det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: