Annons:
Etikettkakor
Läst 3194 ggr
xxmammaxx
2014-06-20 10:07

Vad händer med mina småkakor?

Småkakor måste vara det svåraste som finns! Jag kan baka nästan vad som hällst men inte vanliga små kakor! 

Har försökt flera gånger att göra syltkakor. Det är små vita knapriga saker med en klick sylt på :) tror receptet är det samma som på gaffelkakor. Jag gör exakt som man ska (enligt receptet) Men ändå blir dom inte knapriga. När jag tagit ut dem å låtit dem vila e dom lika lösa som om d va på tok för mycket smör i? Du kan asså inte hålla i kakan utan att den går sönder.

Har testat å minska smöret och ha den inne på längre tid men då blir den ju brun men e ändå mjuk å faller isär. 

Någon som vet va felet kan vara?

Annons:
Gasoline
2014-06-20 12:48
#1

Utan att alls veta, men kan dom ha varit inne för länge och ramlar isär för att dom blir torra? Har aldrig haft det problemet, däremot brukar mina kakor bli för tjocka och inte riktigt klara i mitten, men det blir gott ändå :-)

lillan-65
2014-06-20 14:45
#2

Uttan att med veta. Men ha du ca 200 gr smör o 4 o en halv dl mjöl ?. Dom ska avra lite fergade bara nä dom tas ut. Är mde viktit att dom får kallna på plåten ordentlit inan de tas veck. Jag anvender allltid bakplååtspaper itellett för att smörja plåten, bruka funka. Glad midsomar.

xxmammaxx
2014-06-20 17:04
#3

Har testat att ha dem inne längre för å se om dem blitt fastare men icke.. Har även haft kortare tid inne med. När kakan e "klar" så kan du inte ta i den för den är så mjuk. Den faller isär :(  Helt ärligt så känns den ju inte klar för att den just är så himla mjuk.. men har haft den inne längre och den har blitt brun i stället till och med men ändå vart lika mjuk.. Helsjukt.

Receptet ja har: 

ugnen 175 grader 

125 g Margarin

1/2 dl socker 

1 ägg gula

2 1/2 dl potatismjöl

lite sylt i mitten

15 min i ugnen

lillan-65
2014-06-20 21:33
#4

Testa detta receptet istellet.

200 gram smör

0.75 dl socker

1 tsk vaniljsocker

4.5 dl vetemjöl

fyllning 0.75 dl vinbergele eller hallon/jordgubbs sylt

Bra om man heller upp vetemjölet i ett litermått istellet för att gräva med decelitermåttet i mjölpåsen då mjölet packas ihop o det blir lett för myket. Låt degen stå i kylskåp inlindat i folie i 1 time inan du bakar ut det.

Grädda i 175 grader ca 10-14 min. De ska vara lite guldbruna, då är de klara. Låt kakorna kallna på plåten innan du tar bort dom.

Hoppas deta ska lyckas.

xxmammaxx
2014-06-20 21:42
#5

Tack Får testa detta i morgon :D

xxmammaxx
2014-06-24 11:26
#6

Funkade skit bra :D

Annons:
Madelone
2014-06-24 17:06
#7

Går som lärling på ett bageri. Har själv studier under sommaren. Så håller på och läser massa böcker skrivna av Jan Hedh. I en av sina böcker skriver han ju mer Socker det är i en små kaka desto lägre ugns temperatur.  Är det mycket Socker i en kaka blir den lättare väldigt spröd. Har inte varigt med så mycket på konditori delen än på bageriet jag är på så kan inte hjälpa dej mer än så tuvär. Men dom jag har sett dom göra på bageriet har bara lite färg i kanterna och inte så mycket in mot mitten. typ ingen färg alls där. Kollade på dit recept med. Tycket inte det verkade vara så mycket Socker i det heller. Ibland kommer man bara inte överens med vissa recept.  Då är det bara att testa andra till man hittar något som fungerar.

Pialinn
2014-06-24 19:06
#8

Jag kan absolut ingenting om bakning, men reagerade att det var potatismjöl i ett recept och vetemjöl i det andra.

Varför potatismjöl/vetemjöl?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

xxmammaxx
2014-06-25 11:07
#9

Jag fick även ett recept av mamma som funkade skit bra. Där va det både potatismjöl och vetemjöl i.  dock gjorde ja kakorna lite för stora det skulle blitt 30 men ja fick 15 men jag fick stora smarriga kakor haha. fick ha dom inne 5 min extra på grund av att dom va lite större.

Madelone
2014-06-25 19:12
#10

Receptet med potatismjöl är glutenfritt. Kan även vara det som gör att kakorna inte blir som dom ska. Är alltid svårt å baka utan gluten. Blir svårt att va bra resultat och man får aldrig samma konsistens som med gluten.

Pialinn
2014-06-25 20:26
#11

#10 Trodde nog att det var nåt sånt. Men tänkte aldrig på gluten.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

lillan-65
2014-06-26 16:09
#12

Potatis mjöl är inte mjöl på sama vis som vetemjöl. Det fungerar mer som stärkelse kan man seja till pajer tex.  Men till tårtbotten är den bra med, då blir dom höga o luftiga.  Här komer ett sådant recept.

4 ägg, 3 dl Socker som vispas fluffigt. Rör i 1 o 1halv dl vetemjöl o 1 o 1halv dl potatismjöl o 2 tsk bakpulver. Häl i en smord o bröad form. Gräddas i 175 g i 40 min (kenn med en sticka)

Upp till toppen
Annons: