Annons:
Etikettövrigt
Läst 1679 ggr
Gasoline
2014-06-17 19:07

Frysa äggvitor

Ibland står man där med äggvitor (eller äggulor) som blivit över när man bakat och funderar på vad man ska göra med dom. 

Kollade igenom ett gammalt nummer av Icas tidning "Buffe", och enligt dom kan man frysa äggvitor, tina när man vill ha dom och vispa upp till maräng. 

Låter fiffigt! Ska nog provas om tillfälle ges. 

Undra om man kan göra samma sak med äggulor, för det är dom som iallafall jag oftast får över Funderar

Annons:
nickiee
2014-06-17 21:18
#1

smart  vilken buffe tidning va det i

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Gasoline
2014-06-17 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 vet faktiskt inte. Hittade tipset i en hög med andra buffétidningar och annat papper när vi rensade pappershögarna som har en tendens att växa. Tog iallafall kort på tipset så att jag skulle komma ihåg det, jag vet att det tidigare har efterlysts tips och råd om vad man gör med överblivna äggulor/äggvitor. :-)

nickiee
2014-06-17 21:42
#3

ok håller med dej där

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Cragan
2014-06-22 14:13
#4

äggulor ska man vispa upp med lite Socker innan man fryser om man ska tro på vad jag läst iaf.

[Sabina]
2014-06-22 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag använder oftast frysta äggvitor då jag gör maränger. Jag tycker det är jättebra att frysa äggvitorna som blivit över när jag bakar med äggulor eller gör bearnaisesås som är väldigt poppis här hemma.

Jag brukar göra många satser maränger på en gång, som jag sedan förvarar i glasburkar. Marängerna brukar hålla i flera månader (fast oftast går de åt innan dess 😃) Här är ett foto på maränger jag gjorde till min yngsta dotters födelsedagskalas. Sorry för bildkvaliteten dock…

nickiee
2014-06-22 16:13
#6

mums så goda dom ser ut .. fyyyy å frestas så

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
[Sabina]
2014-06-22 17:10
#7

#6 Hihi tack! 🙂

Upp till toppen
Annons: