Annons:
Etiketttårtor
Läst 2998 ggr
ilenna90
2014-06-07 11:39

studenttårta

jag skulle behöva lite tips till en studenttårta jag ska göra, närmare bestämt hur jag ska fästa bokstäverna. 

Jag ska trycka ut marsipanbokstäver med sånna här mallar: http://www.thelittlecakeshop.co.uk/shop/Cake+Equipment/Alpha+Numerical+Cutters/Clikstix+Range+-+Upper+Case+Script+Letter+Cutter+%26+Ejector+Set/1-165170-2811189.htm#.U5Ld2_l_tR8 (vilket tar sjukt lång tid eftersom det inte bara går att trycka ut utan att man måste ´slå´ ut dom och att bokstäverna i 9 av 10 fall går sönder -.-) men det jag undrar över är hur jag bäst får dom att fästa på mössan/tårtans kant? Funkar det med s.k pyntgele (ni vet sånna där som finns i små tuber) eller glider dom av så att det är bättre med typ smält choklad? Jag har tyvärr inget ätbart lim. 
Och fastnar dom bättre om jag trycker fast dom när dom är mjuka eller kan jag trycka ut dom dagen före så att dom är lite stelnade när jag sätter fast dom? Jag ska även måla dom med guldfärg. 

Kommer ha väldigt mycket att göra under dagen så tips uppskattas jättemycket så att jag slipper onödigt krångel :)

Annons:
Tessen
2014-06-07 16:46
#1

Ha ett glas vatten och en liten pensel till hands. När du tryckt ut första bokstaven så doppa penseln i vattnet och skrapa av överflödigt vatten mot kanten av glaset, dvs penseln får inte vara blöt, den ska endast vara fuktig.
Sen penslar du baksidan av bokstaven fuktig och lägger den direkt på plats och trycker väldigt lätt fast den.

Fukten får nämligen marsipanen att bli klibbig och fäster lätt mot den Marsipan du gjort studentmössan/täckt tårtan med och den limmas då fast genom att dom två ytorna smälter ihop.
Använder du en genomblöt pensel, dvs inte torkar båda sidorna mot glaskanten först, då riskerar du istället att bokstaven smälter helt.
Tryck också ut bokstäverna i rätt följd så att du inte låter dom ligga utan "limmar" fast dom en och en så fort du tryckt ut en bokstav och är nöjd med den. Låter du dom ligga tills alla är klara så kommer dom första ha torkat på ytan eller vara torra rakt igenom beroende på tjocklek, temperatur och hur lång tid dom ligger.

Om du absolut vill förbereda så kan du trycka ut dom kvällen innan. Men lägg då direkt ned dom i en plastficka(inte sorten som har både en lång- och en kortsida öppen utan bara den övre kortsidan, eller ännu bättre, köp zip lock-påsar och lägg ned bokstäverna i påsen så fort du tryckt ut dom och dra igen zip locken emellan varje och förvara sedan ordentligt förseglat i kylskåpet över natten.
Dom håller sig då iaf tillräckligt mjuka för att kunna "limmas" fast med vatten direkt när du täckt tårtan och lagt dit skärmen under dagen då tårtan ska serveras.

Men låt inte bokstäverna ligga väl förseglade & helst i en zip lock-påse längre än till dagen efter för säkerhets skull. För dom börjar torka även där, dock går det inte i närheten så fort som om dom ligger framme i rumstemperatur för då kan ytan bli hård på knappt en timme.
Inne på större matvarubutker som typ ICA Maxi så har dom små paket(ca 100 gram) med "modelleringsmarsipan" i 4 - 5 olika färger och smaker. Jag skulle absolut rekommendera dig att köpa en sådan paket med vit Marsipan i vaniljsmak då den inte är i närheten så kladdig som vanlig Marsipan, heller inte riktigt lika kladdig som den Marsipan man kan köpa från Örebro bagerivaror som är gjord speciellt för att täcka tårtor, modelleringsmarsipanen går även att kavla ut ganska så mycket tunnare utan att den kladdar fast eller att det riskerar att bli små hål i stort sett överallt när den börjar bli tunn.
Ta gärna florsocker blandat 50/50 med maizena och använd vid kavling istället för t ex mjöl, rent florsocker eftersom det smälter väldigt lätt eller ren maizena då det torkar ut massan allt för lätt.
Det smidigaste är att göra en "duttare" och fylla med blandningen. Det är bara att köpa vanliga gula tvättlappar som används till bebisar(en paket med 100st kostar ca 15kr), dom finns oftast bland blöjor och barnmat.
Föratt göra en "duttare" så ta två såna tvättlappar och lägg den ena över den andra så att du får 8 kanter, dvs inte rakt på varandra. Häll sedan på 1 - 2msk florsocker och lika mkt maizena, blanda ihop med fingrarna. Samla sedan ihop alla 8 kanter så att det blir som en liten gul påse och stäng den genom att sätta en påsklämma så att det håller tätt upptill. Att man använder 2st är för att det inte ska släppa igenom för mycket och att en enkel tvättlapp lätt rivs sönder. Att det kallas "duttare" är för att man sedan duttar påsen över underlaget där marsipanen ska kavlas ut och då får ett jämnt lager med inte för söt eller lättsmält blandning att kavla på för att slippa att allt fastnar i underlaget och då är förstört. Du kan även dutta ett tunt lager ovanpå marsipanen för att den inte ska riskera att kladda fast på kaveln. Se även till att lyfta och flytta runt marsipanen medan den kavlas ut för ett jämt resultat och för att vid behov komma åt att dutta mer blandning på underlaget. Jag har själv gjort två stycken sådana ekonomiska och praktiska små påsar som underlättar kavlingen av både marsipantäcket till tårtan samt det tunna lagret Marsipan till att trycka ut bokstäver på, då har jag ändå en wilton kavelmatta, men "duttaren" och flor/maizena-mixen gör det ännu enklare att kavla utan problem med att det fastnar, blir hål och kladdar.
Och modelleringsmarsipanen är absolut värd dom extra 15 - 20kr för att få en rejält mycket fastare, mer lättarbetad Marsipan, möjlighet att kavla den hälften så tunn som man kan kavla annan "riktig" tårt-marsipan och lättare att arbeta med framförallt när man ska trycka ut pilliga bokstäver. Om jag använder Marsipan till täckning och ska göra blommor och/eller trycka ut text så använder jag alltid den och kavlar riktigt tunt, sedan skär den i lika breda remsor som bokstavslinjalerna om jag ska trycka ut med dom. Jag förbereder marsipanen genom att ha lite extra flor/maizena under och på den när jag kavlar för att torka ut det eventuella/lilla kladdiga som är och sen låter remsorna ligga i ca 10 min och torka till lite grann bara på ytan innan jag trycker ut bokstäverna då jag inte heller har bokstavslinjaler av modellen klick-stix som man bara kan trycka ut det ur enkelt och på en bråkdels sekund och en bokstav av något upptorkad Marsipan går lättare att få ur linjalen, men låt det absolut inte torka mer sen utan direkt ned i zip lock-påe eller något liknande som får att försluta ordentligt och förvara i kylen om du inte penslar den fuktig och sätter fast på marsipantäcket på tårtan med ett lätt tryck direkt.

Sen så att jag har linjalerna med bokstäver i kursiv stil gör det ännu pilligare och det krävs då alltid något torkad och ordentligt tunt kavlad modelleringspasta eller modelleringsmarsipan, samt en vass nål eller en vass, absolut inte flisig, tandpetare för att pilla ut kanterna och smalare områden, sedan en massa mer pill och mer tålamod än vad jag någonsin utvecklat, vilket resulterar i att jag sällan använder linjalerna då humöret tar slut när samma bokstav går sönder på dom smala, snirkliga bokstäverna om och om igen och då börjar saker helt plötsligt flyga in i väggarna, upp i taket, ut i andra rum och hamnar på alla möjliga oväntade ställen samtidigt som jag yttrar mindre vackra ord och en enorm frustration skriks rakt ut. Ibland är det verkligen tur att jag bor ensam 😞
Men jag tror faktiskt att jag ska investera i bokstavslinjaler av typen klick-stix inom en snar framtid för både mina vänners skull och främst för min egen psykiska hälsas skull! Haha

Hoppas att du får nytta av tipsen!
Även min korta beskrivning av hur jag gör när mitt tålamod tryter, dvs hur man _inte_ ska göra!

Men jag hoppas verkligen att allt går som du vill att det ska gå med tårtan. Ta mer än gärna bilder på den och lägg upp här efteråt, det är så roligt att se andras bakverk och ev annorlunda, kreativa inslag eller om man går på en mer klassisk still. :)

PS: Lycka till med studentmössan och glöm inte att safta/fukta anslagen med en vätska i en smak som går ihop med fyllningarna så att den inte blir torr eller för mastig, mössor har ju en viss förmåga att vara lite väl torra för att äta! 😉

/Tess

/T

ilenna90
2014-06-07 21:35
#2

tack snälla för alla tips!! :) jag ska absolut testa det där med att låta marsipanen torka liite grann innan jag trycker ut bokstäverna, jag har nämligen också den snirkliga varianten och blev lagomt galen när jag försökte lite tidigare i veckan haha. Just därför vill jag inte spara det till samma dag eftersom vi ska iväg och titta på min syster tidigt på förmiddagen ;D så jag hoppas att det ska funka bra om jag låter dom ligga i en tät påse till morgonen efter. 
Jag har redan köpt Marsipan från kakburken som jag tycker brukar vara väldigt bra, så jag hoppas att den ska funka lika bra den här gången också som du tycker att modelleringsmarsipanen gör. 

tack igen för tipsen! det uppskattas jättemycket!

ilenna90
2014-06-22 22:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

jag har varit utomlands så bilderna kommer i lite efterhand, men så här blev dom två studenttårtorna i alla fall =) ena blev med uttryckta bokstäver och på den andra tårtan skrev jag direkt med guldfärgen istället.

http://i59.tinypic.com/2luf4ec.jpg

http://i62.tinypic.com/kco3d0.jpg

http://i57.tinypic.com/29bd183.jpg

Gasoline
2014-06-23 11:35
[Sabina]
2014-06-23 14:58
#5

Håller med #4, de var jättefina! 🙂

ilenna90
2014-06-23 23:18
#6

#4 #5 tack!! :D

Annons:
Tessen
2014-06-24 01:27
#7

Bra gjort av dig att orka pilla ihop texten till ena tårtan med vanlig Marsipan iaf! :)

/T

Upp till toppen
Annons: