Annons:
Etikettrecept
Läst 1566 ggr
[Sabina]
2014-06-06 20:31

Firar ni nationaldagen med något bakat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,  brukar ni fira nationaldagen på något speciellt sätt, kanske med något bakat dagen till ära? Hemma hos oss har vi en tardition att baka Nationaldagsbakelser, de är ganska lättbakade och det är även lätt att anpassa receptet till om man är fler eller färre. Jag rekomenderar dessa varmt, särskilt om ni tycker om mandelmassa 🙂

Botten:

300 g riven mandelmassa

150 g rumsvarmt smör

3 ägg

Fyllning:

110 g riven mandelmassa

1-2 msk apelsinlikör

Garnering:

3 dl färska jordgubbar i bitar

citronmeliss

8 st flaggor

Botten

Värm ugnen på 175 grader

Lägg ett bakplåtspapper i botten på en liten långpanna.

Rör mandelmassa och smör till en slät massa.

Blanda i äggen och rör ihop till en smet.

Bred ut smeten i ett jämnt lager i långpannan. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.

Låt bottnen svalna och skär den i 8 rutor.

Fyllning

Blanda mandelmassan med apelsinlikör. Konsistensen ska vara ganska lös.

Bred massan på bottnarna.

Garnering

Ställ jordgubbsbitarna tätt i mandelmassan. Garnera med citronmeliss och en liten flagga.

Annons:
Tarotstollan
2014-06-06 20:42
#1

Ser jättefin och god ut!
Får ta och testa den någon gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Sabina]
2014-06-06 20:58
#2

#1 Gör gärna det för de är både lättbakta och inte så mastiga som många bakelser lätt kan bli

Tessen
2014-06-07 15:05
#3

I vår släkt så "firas" nationaldagen(eller ja, hela helgen) med att åka ner till min mormor i Halland och hjälpa henne att stapla ny ved inne i ett förråd samt hjälpa till att rensa och få ordning i planteringar.
Sist jag var med nere var 2011 och då staplade jag ved 5 timmar i sträck första dagen, men när dom andra satte sig för att äta middag och efterrätt som jag bakat dagen innan och tagit med, då hade jag så brutalt ont att jag gick direkt och la mig för att sova utan att äta något. Sen så vaknade jag två dygn senare när dom andra hade börjat packa ihop för hemresa.
Så nu mer spenderar jag hela helgen hemma. Hade inte kommit fram till varför jag började bli så trött och alltid hade ont i lederna då. Nu när jag vet och fått diagnos så vet jag att det inte finns något jag kan hjälpa till med just denna helgen och det äräven väldigt trångt med alla där samtidigt så jag åker ner senare i sommar och nationaldagen spenderas i lugn och ro hemma med en bra film, god mat och ev någon hemmagjord, enkel efterrätt.

Det blir nog något lite mer avancerat bakat till midsommar då det är planerat picknick med en vän om vädret tillåter :)
Då brukar det bli hembakt tårtbotten i 16 el 18cm/diameter-form som fylls med 2 eller 3 lager av riktigt somriga smaker som t ex jordgubb/lime/vit chokladganache och för att tårtan inte ska bli för söt, torr eller mastig (vilket är en väldigt stor risk med två mousser och söt chokladganache på vit choklad) så pressar jag tvålimefrukter, häller ner saften i en liten flaska som man kan spraya blommor med, köpt på ÖoB för ca 10kr) och sen sprayar jag ett jämnt lager limesaft över alla anslagen. Inte så att dom blir genomdränkta eller ser blöta ut, utan bara så att man ser att man fått ett jämnt fuktigt lager limesaft(eller annan valfri vätska) på båda sidorna av dom anslag man har emellan fyllningarna och på dn skurna sidan till det översta och understa anslaget. Sen så täcker jag helst tårtan med en frosting på cream cheese då jag inte är förtjust i grädde och smörkräms-foder med SP, MMF eller marsipan-täcke blir för sött.
Fruktigt, saftigt, syrligt och somrigt ska det smaka! ;)

Nu kom jag dock av mig från nationaldagen. Men det beror nog på att jag aldrig firat den och ser fram emot midsommar 😉

/T

[Sabina]
2014-06-08 01:52
#4

Så skönt att du fått din sjukdiagnos och lärt dig hur du ska hantera olika situationer för att må så bra som möjligt i olika sammanhang. 🙂 Hemma hos oss firar vi inte heller mer än att vi grillar och äter nationaldagsbakelsen, en bakelse som passar mig utmärkt då jag älskar mandelmassa men inte grädde och så är den ju så lättgjord. Tack för tipset med sprayflaskan för att fukta anslagen, jag brukar använda en mjuk silikonpensel men ska nog testa din idé 🙂

Tessen
2014-06-11 18:14
#5

#4 Jag tycker det blir mycket jämnare fuktat när man sprayar så det tycker jag absolut att du ska testa :)

/T

Upp till toppen
Annons: