Annons:
Etiketttårtor
Läst 764 ggr
Ktisroinen
2014-05-17 11:03

Bästa täcket

Hej alla bakglada :)

Har en fundering, vilket är bäst att täcka en tårta med enligt er? Tänker alltså på typ Marsipan, mmf och sockerpasta. Kanske finns fler?

Jag har testat att göra egen sockerpasta ett par gånger och det har gått jättebra, men den är ju inte särskilt god. Sjuuuuukt söt, och nästan inte ätbar. Brukar att mina gäster skrapat bort täcket eftersom det är så söt.

Marsipan har jag också provat såklart, men det har mest bara varit på köpetårtor. Mycket gott, men också väldigt sött i för stora mängder. Men det äts oftast upp.

Mmf har jag aldrig provat, men funderar på att testa eftersom det verkar vara väldigt populärt. Men det är sockerpasta också och frågan är bara så att mmf inte är på samma sötnivå som sockerpasta. 

Vad tycker ni är bäst att jobba med? Både vad gäller smak och hur lätt det är att göra, forma och dekorera med. Personligen tycker jag sockerpastan var lite svår att få helt slät på en rund tårta (det blev liksom veck på höjden), men det kanske beror mer på min teknik än något annat :P

Annons:
Tessen
2014-05-17 13:56
#1

MMF är om möjligt ännu sötare! Det är ju gjort på smälta marshmallows och florsocker. Jag har lite olika essenser/godisoljor som jag ibland smaksätter SP'n med(köper färdig och knådar in essensen ihop med färgen om jag ska ha i det) för att få lite smak istället för att det bara ska smaka Socker och genom att göra så har folk slutat peta bort den utan äter upp det också. MMF är otroligt kladdigt att göra och svårt att få i en lättarbetad konsistens. Marsipan från ett speciellt märke tycker jag är bra att jobba med men då jag själv inte är särskilt förtjust i det så blir det ofta färdigköpt SP från något märke jag tycker om att jobba med.

/T

VildaVittra
2014-05-18 21:47
#2

Testa att göra egen Marsipan med mindre Socker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: