Annons:
Etiketttårtor
Läst 1670 ggr
Blodfot
5/13/14, 7:53 AM

Regnbågstårta!

Vilket är ert bästa recept om man vill färga smeten innan den ska in i ugnen? Jag vill alltså göra en tårta.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
Gasoline
5/13/14, 9:09 AM
#1

Hälla i karamellfärg i den smet du vill göra? Eller hur menar du?

Blodfot
5/13/14, 11:25 AM
#2

Jag tänker så dne blir hör och fin, jag vill ju göra olika färger, hört att man måste in med kakan direkt när bakpulveret är i, eller stämmer inte det?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

jagga-ewe
5/13/14, 1:42 PM
#3

Det beror såklart på hur stor form du använder, men jag skulle göra en lika-delar-tårta med ett ägg. Färga smeten med pastafärg innan mjölet hälls i. Sen göra en ny sån smet för var färg. Då behöver inte smeten stå och vänta.

Jag vet inte hur "farligt" det är med att låta smeten stå, har hört att den ska in i ugnen ögonaböj, men har inte testat om det blir värre av att vänta en stund heller.

Lika-delar-tårta går ut på att du har tre likadana glas. I det första knäcker du de ägg du ska ha. I nästa mäter du upp lika mycket strösocker, dvs så ytan på sockret är på samma nivå som ytan på äggen. I det tredje glaset tar du lika mycket vetemjöl. Sen är det 0.5 tsk bakpulver per ägg. Och med normalstora ägg blir det lagom med 2 ägg till en enliters form. Jag brukar räkna 1 ägg per halv liter som ryms i formen, det har stämt bra hittills. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Sabina]
5/13/14, 1:52 PM
#4

När jag gör regnbågstårta så brukar jag göra min gamla vanliga sockerkakssmet fast jag gör 1 1/2 sats för annars blir varje botten så himla tunn ( jag brukar ha 6-8 olika färger/lager). Jag använder alltid pastafärg.

Jag har också hört att smeten med bakpulver ska in i ugnen ögonaböj men det stämmer inte riktigt för mig i alla fall, för alla regnbågs-kake lagren blir lika fina fastän den sista smeten fått väldigt länge (nästan 1 timme). Detsamma gäller även då jag bakar muffins och ibland gör dubbel sats.

Tessen
5/13/14, 4:48 PM
#5

Det går bra att göra en stor smet och dela upp lika delar i så många skålar som du vill ha färger. Sen färgar du smeten när du mätt upp i skålarna. Jag ska själv baka en regnbågstårta snart och använder mig av pastafärger för att få så intensiva färger som möjligt och inte späda ut smeten för mycket. Jag ska baka i en 18cm-form för att få en extra hög tårta och sen täcka i frosting/smörkräm färgad i samma färger som bottnarna och sen spritsa i samma ordning som bottnarna. Men receptet jag ska använda är det som finns i den fasta tråden "Våra nålade trådar" då jag tycker det är ett superbra recept! Beroende på hur många jag ska göra till så blir det en smet till 24cm-form fast i 18cm-form eller en och en halv av receptet i en 24cm-form. Visa gärna bild om du gör en och tala om vad för recept du använde tillslut :)

/T

Gasoline
5/13/14, 5:44 PM
#6

Ja, jag skulle gärna vilja se hur dessa tårtor ser ut. Dom låter intressanta! :-)

Annons:
[Sabina]
5/14/14, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag brukar ha vit frosting emellan och runt tårtan som "moln" runt själva regnbågen så att säga (eller vara lat, hehe 🤫)

Har tyvärr inget bra foto på regnbågstårta men gör den så ofta jag kan till min systerson som älskar den. Här kommer dock ett dåligt foto, taget för längesedan:

Gasoline
5/14/14, 8:12 PM
#8

Kul att se, riktigt häftigt! =)

[Sabina]
5/14/14, 8:42 PM
#9

#8 Tack snällis, det där var ett av mina första försök till regnbågstårta så dom är finare idag 🙂

Gasoline
5/14/14, 8:46 PM
#10

#9 Hihi, gullis du är då 🙂

Nu vart jag inspirerad av din bild, känner för att göra något färgglatt imorgon.

Upp till toppen
Annons: