Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 2102 ggr
leemland
4/28/14, 9:06 PM

Baka utan mjölkprotein ?

Tänkte höra med er här inne om ni har något recept utan mjölkprotein i ? 

Alltså det räcker inte att det bara är laktosfritt utan även mjölkproteinet måste vara borta .. 

Hoppas ni har något smarrigt recept ni vill dela med er av :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
93mli
4/28/14, 9:10 PM
#1

Mjölk är ju inte så svårt att byta ut i recept. Jag brukar bara använda vilket recept som helst och byta ut om det ska vara mjölkfritt. 🙂


leemland
4/28/14, 9:19 PM
#2

#1 Men vad ska man byta ut det mot? 

Det är inte bara mjölk ju, utan det är även smör och grädde och sånt. .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

93mli
4/28/14, 9:36 PM
#3

#2 Mjölk brukar funka att ersätta med vilken vätska som helst. Ibland använder jag bara vatten. Soja- och havrebaserade alternativ funkar också bra. Jag brukar ofta byta ut mot mandelmjölk som jag gör själv. 

Grädde finns det också soja- och havrebaserade alternativ av. 

Smör brukar jag byta mot en neutral olja, typ rapsolja. Personligen är jag inte så förtjust i margarin, men det funkar ju också. 

Det finns så otroligt många alternativ till mjölk. 🙂


leemland
4/29/14, 7:39 PM
#4

Okej. Tack för förslagen! 🙂

Jag är helt ny med det är att mjölkproteinet måste bort så känns bäst att fråga 😛

Ska kolla upp de soja- och havrebaserade sakerna 🙂 Men margarinet skippar jag nog för det gillar jag inte själv heller 😛haha .

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

93mli
4/30/14, 1:19 AM
#5

#4 På affärerna så har de ju oftast en hylla med mjölkfria produkter, finns mycket att upptäcka där. 🙂 Välj gärna en osötad variant, och ännu hellre en ekologisk, särskilt när det kommer till sojamjölken. Den tycker jag innehåller helt onödiga tillsatser.

Havremjölk är förövrigt superenkelt att göra själv, och så mycket billigare! Jag brukar utgå från 1 dl havregryn, 1 msk olja, 5 dl vatten. Bara att mixa ihop och sila. Sen är det bara att variera mängden vatten beroende på hur tjock du vill ha den, samma med oljan. Och medan jag ändå håller på så kan du få en länk till hur jag brukar göra mandelmjölk. 🙂

Men om du ersätter smöret med olja, tänk på att tillsätta lite salt. Det kan bli rätt tråkigt om man glömmer det.


leemland
5/1/14, 2:29 PM
#6

#5 Okej. Tack för svaren ! Ska kolla upp den "hyllan" nästa gång jag är i affären :P tack för länken får kolla den ikväll :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
CelsiusT
5/8/14, 9:59 AM
#7

Det beror på vad jag ska baka. Men Mjölk byter jag ut mot havremjölk, själv brukar jag använda Oatly. Smör byter jag ut mot vanligt mjölkfritt margarin (jag köper det silvriga paketet från milda, men det finns ju även carlshamn och säkert fler alternativ). Grädde beror på vad jag ska göra, är det grädde som ska värmas så använder jag Oatlys iMat. Men är det grädde som ska vispas så använder jag GoGreen Visp. Ska det vara lite "finare" och till bjudning så använder jag hellre den lite dyrare soya-grädden som är visp-bar, den är godare men typ dubbelt så dyr. 

Ska man bara med ost, typ cheesecake och liknande så finns ju tofu. Har själv aldrig provat det men det finns recept med det på nätet. 

Det man får tänka på är att man måste göra allt från grunden. Går sällan att köpa färdiga saker utan man får baka allt själv istället, och ibland vara lite finurlig med att hitta på hur man kan göra med dom alternativ man har (det lär man sig när man blir mer van vid produkterna och vet hur dom fungerar).

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
5/8/14, 10:03 AM
#8

#6 Tänk på att tex GoGreen visp står inte i kyldisken utan den står på vanlig hylla. GoGreen har också en jättegod soya-mjölk som inte heller står i kyldisk. Men dom brukar finnas inte allt för långt bort från mejeridisken. Övriga mjölkfria alternativ står, tokigt nog, ofta blandat/väldigt nära laktosfria alternativ, så läs på vad du köper. Och det brukar vara en del av den vanliga mejeridisken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

leemland
5/8/14, 10:20 AM
#9

Tack så mycket för förslagen #7 ! Ska skriva upp alla förslag och kolla de när jag kommer till affären nästa gång :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Tessen
5/8/14, 8:00 PM
#10

Något du kan testa (sålänge du inte är nötallergiker) är att baka raw food-bakverk eftersom det görs mest på nötter(blötlagda och mixade till mjölkliknande konsistens i många recept) mycket torkade frukter samt färska frukter och bär. Pajer, cheesecakes, banankaka, brownies osv. Om man söker på "raw food bakning recept" så hittar man bloggar samt andra sidor med både raw, minskad sotning, mejerifritt osv få många inte går direkt på raw food utan tar bort lite i taget och då kan man hitta många bra mejerifria/mjölkfria recept om man är villig att testa nya saker :)

/T

CelsiusT
5/8/14, 9:20 PM
#11

#10 Cheesecake i raw food variant blev jag nyfiken på. Mest för att jag undrar hur man får till osten (speciellt då du nämner den i en mjölkfri tråd). En snabb googling gav mig lite huvudbry. Hur kan man kalla det cheesecake när det inte innehåller något ost-liknande öht? Tofu-cheesecake kan jag ändå acceptera att det heter eftersom tofu ändå är en produkt som ersätter tex ost.

Medarbetare på westernridning.ifokus

leemland
5/9/14, 11:25 AM
#12

Tack för förslagen ! Jag frågar efter mjölkfria saker för att min kompis inte kan äta det överhuvudtaget så länge hon ammar . Och vi prata om att fika för en tid sedan så tänkte jag baka och bjuda henne helt enkelt :P ska kolla upp allt ni skrivit :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

CelsiusT
5/9/14, 11:34 AM
#13

#12 Vad gulligt av dig =) Det uppskattas nog mycket. Min svärfarmor bakar mycket både bröd och godsaker och hon är så gullig som lärt sig att köpa mjölkfritt margarin och mjölk när hon bakar till mig. Det är sånt som uppskattas väldigt mycket!

Som sagt, det är inte så svårt att baka mjölkfritt eftersom det finns mycket ersättningsprodukter idag. Det gäller bara att läsa på förpackningen och våga prova =)

Och då när du bjuder, tänkt på att det är svårt att köpa färdiga bakverk, det mesta innehåller mjölk tyvärr. Här är en mjölklista med allt man måste tänka på att akta sig för, även alla konstiga namn för mjölkprotein finns med där. Så det är bra att du bakar själv ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: