Annons:
Etiketttårtor
Läst 1691 ggr
CelsiusT
4/18/14, 10:27 AM

Täcka tårtan med smörkräm

Ska baka en chokladtårta och vill inte ha den sådär "torr" i ytan som den blir från ugnen utan vill gärna täcka med något så det blir lite vackrare innan jag börjar dekorera den. Tänkte att man kanske kan göra en smörkräm med kakao och täcka med, är det svårt? Vet inte om jag gjort det någon gång innan? Hittat recept på smörkräm och det verkar ju väldigt enkelt att tillverka krämen, men är smörkräm lätt att "spackla" på tårtan? Blir det gott med smörkräm med kakao ovanpå en chokladtårta?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
VildaVittra
4/18/14, 10:37 AM
#1

Gott blir det, drömrulltårta har den kombinationen. Tänk bara på att tårtan ska vara totalt avsvalnad, så kommer det gå bra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
4/18/14, 10:51 AM
#2

#1 Jo vet att drömrulltårta är tårta med smörkräm i, men den är med enbart vaniljsmak och dessutom inrullad, och inte med smörkrämen på utsidan. Så det blir ju lite annorlunda att ha kakao-smörkräm som man lägger utanpå och täcker hela tårtan med tänker jag. 

Har tänkt baka tårtan på förmiddagen, förvara den i kylen i några timmar, täcka den på eftermiddagen och dekorera den. Förvara den i kylen över natten och servera den dag 2 (efter lunchen). Tror du det blir bra?

Eller är det bättre att baka tårtan på eftermiddagen, förvara den i kylen över natten, på morgonen dag 2: täcka den med smörkrämen och dekorera och förvara i kylskåp fram till servering (efter lunchen).

Det är ju smidigare för mig om jag kan göra den helt klar dagen innan, så slipper jag tänka på tårtan när jag ska göra mig i ordning själv och fixa lunchen. Men den kanske inte blir lika bra då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
4/18/14, 10:57 AM
#3

Tårtor blir i regel bättre av att få stå och gotta till sig ett tag, så kör på du.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
4/18/14, 11:05 AM
#4

#3 Okej, så den blir inte sämre av att stå med krämen på sig över natten då? Låter bra, blir ju så mycket smidigare när man ska fixa annat också.

Vill man ha smörkrämen rumstempererad eller så kall som möjligt vid "spackling"? Har bara gjort smörkräm till drömtårta innan och det är dessutom längesedan, så känner mig lite osäker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
4/18/14, 11:08 AM
#5

Rumstempererad, annars får du med dig smulor när du brer ut den. Och nej, den blir inte sämre.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
4/18/14, 11:13 AM
#6

#5 Självklart, smöret blir ju konstigt annars ;P Bra ska bli kul att prova.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Caf_Roy
4/18/14, 3:32 PM
#7

Ju varmare desto mjukare, så ha den så varm du är mest bekväm att jobba med. Den stelnar när du ställer in den i kylen, som smör gör.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tessen
4/19/14, 3:05 AM
#8

Om du trots rumstemperatur får med dog smulor så kan då spackla ett tunt lager först där smulorna låses in så låter du den stelna till i kylen, sen så spacklar du ett finare lager ovanpå det när smörkrämen under har stelnat. Det är ofta så man gör när man spacklar tårtor för att få så jämn yta som möjligt. Ska man sen täcka den så är det ju inte nödvändigt, men när man bara spacklar den med t ex smörkräm så blir det i stort sett alltid snyggare om man gör ett såkallat "dirt coat" där smulorna låses in när det stelnar. :)

/T

CelsiusT
4/19/14, 9:50 AM
#9

#8 Bra tips ;P Sånt där som egentligen inte är så svårt att tänka sig, men kan vara jättesvårt att komma på när man mitt upp i det står och kladdar och inte får till det =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
4/19/14, 3:04 PM
#10

Rumstempererad smörkräm är plättlätt att arbeta med! Ett tips är att ha lite salt i krämen om du inte har saltat smör, det ger en brytning som är väldigt god. Smörkräm utan salt kan lätt bli lite fadd och oljig i smaken, tycker jag, medan "saltad smörkräm" är bland det godaste jag vet 🙂

Upp till toppen
Annons: