Annons:
Etiketttårtor
Läst 2917 ggr
CelsiusT
3/31/14, 3:06 PM

Dekorera påsktårta, hjälp

Snart dags för påsk, ja det är ett tag kvar men kan ju lika gärna börja fundera =)

Jag har hittat ett recept på en chokladtårta som jag skulle vilja prova: http://www.recepten.se/recept/lyxig_chokladtaarta.html

Jag tänkte att nästa tillfälle att bjuda på tårta blir ju till påsk, men hade ju då varit lite kul om man kanske kunde dekorera den lite så den blir lite påskinspirerad. Jag är inte jätteavancerad på vad gäller dekorering eller bakning över lag, är väl medel, så det får inte vara allt för avancerat och behöver inte vara så extremt mycket heller, vill mest ha en touch av påsk på tårtan. Hade varit trevligt om man kunde använda sig av kanske frukt/bär då det är lite lättare och fräschare att äta än bara Socker socker Socker. Gissar på att jag vill servera grädde till för att lätta upp chokladsmaken lite, eller vad tycker ni?

Så nu vill jag ha massa tips och idéer på vad jag kan hitta på med en sådan chokladtårta så att den får en touch av påsk.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LinaLj
3/31/14, 3:17 PM
#1

Enklast är nog att införskaffa gul frukt, antingen färsk eller inlagd, och göra snygga skivor. Vispa grädde och spritsa i en cirkel längst ut, ganska brett. Lägg sedan skivorna snyggt i mitten så får man ett stort ägg.

Praefatio
3/31/14, 3:24 PM
#2

Påskkycklingar av Marsipan brukar se stiliga ut på chokladtårtor! Ställ dem i cirkel runt kanten. På tårtan du tänkt baka hade jag nog toppat med ett berg av hallon i mitten, inte det mest påskigt dekorativa man kan tänka dig kanske men ruskigt gott och snyggt ändå.

CelsiusT
3/31/14, 3:40 PM
#3

#1 Jo tänkte också på något sådant, men vill ha mer konkreta tips. Vad för frukt skulle passa hur ska man skära för att få det snyggt/påskigt osv. Är extremt dålig på att hitta på sånt här själv med dekorering så därför söker jag konkreta tips. Allra helst beskrivningar på exakt hur man kan göra X)

#2 Tänkte också på marsipankycklingar, men vill helst hitta någon kul grej att göra med frukt så det inte blir så mycket Socker. Men har i bakhuvudet att göra marsipankycklingar (vilket jag är värdelös på så vet inte om jag vågar satsa på den idén). Sen är ju hallon svårt att få tag i så här års, frysta hallon ser inte så kul ut som dekoration.

Har liten fundering på konserverad persika, blir ju som ett ägg? Eller göra något annat kul av, vad?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
3/31/14, 3:47 PM
#4

Här är ju en med konserverad persika (ser det ut som?) och marsipankycklingar, kanske en bra kombination?

Man kan inte göra kycklingar av någon frukt på något sätt? Lägga persikoskivor i någon form så det ser ut som en stor kyckling över tårtan, eller sätta ihop olika frukter/former på frukten så det ser ut som små kycklingar?

Inser att jag nog inte vågar spritsa grädde. Är ju mjölkallergiker så använder soya/havregrädde och vet inte alls hur den är att spritsa?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
3/31/14, 3:54 PM
#5

Personligen tycker jag inte att persikor är så goda att de funkar som smaksättning, utan ska de vara på en tårta så får de i så fall fylla ett väldigt dekorativt syfte :) Klart du kan prova att göra egna kycklingar! Det borde inte vara så jättesvårt men blir jättefint och godare och roligare än färdigköpta :) Hallon finns väl i varje matbutik just nu? Jag ser dem överallt i alla fall. Gula frukter annars… Persika är väl det enda som är sådär äggult, utan mer gulgrönt tänker jag. Stjärnfrukt är ju väldigt dekorativt men är ju mer gröngult än äggult/solgult.

LinaLj
3/31/14, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag hade nog valt inlagda persikor eller färsk mango. sedan hade jag skurit dem i avlånga klyftor (tänk stora äppelklyftor). Vill man inte spritsa grädden (har ingen erfarenhet av sådan grädde) kan man ju bre den över hela tårtan.

Sedan tar man frukten och lägger dem så att spetsarna ligger i mitten och bildar som ett hjul. Sedan kanske ett par choklad ägg i mitten. Svårt att förklara så jag ritade ett snabbt diagram ;)

Annons:
CelsiusT
3/31/14, 7:41 PM
#7

Kan ju vara en ide, dock får jag hitta på något annat än chokladägg. Har aldrig sett mjölkfria chokladägg. Men jättebra tips, ska ta med i beräkningen. Vill gärna ha fler tips, är ju bara i planeringsstadiet än så vill ha massa inspiration ;)

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
4/1/14, 6:23 PM
#8

#5 Persikor som är så gott =) Tycker det är jättegott. Men tänkte isf att det skulle få vara dekorativt såklart, annars är det ju ingen vits med det.

Klart att jag kan testa att göra kycklingar, men eftersom jag vet att jag inte är bra på det och dessutom egentligen vill undvika att tillföra än mer Socker så vore det ju trevligare att hitta något annat kul. Borde väl finnas någon som kommit på någon kul kombination av någon frukt som kan agera kyckling?

Jaha, köpa färska bär. Tänkte inte på det. Lantis vettu ;P Använder jag bär så plockar jag normalt själv, och här i byn finns bara fryst att köpa. Men såklart kan man ju åka in till stan och köpa. Men känns på något sätt lite fel, är lite sån där som tycker att var sak har sin årstid ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: