Annons:
Etikettercupcakesmuffins
Läst 2450 ggr
Solaika
2013-02-21 10:21

Minicupcake

Hej på er! 

Tessen ser ut att ta god hand om er. Skönt att se eftersom jag själv inte riktigt orkar med. 

Men nu skulle jag behöva er hjälp. Det är så att jag snart fyller 30 och till dessert tänker jag bjuda på små godbitar. Däribland minicupcakes. Men, jag har inget bra recept. Testade med receptet på chokladmuffins i sju sorters kakor o det blir visserligen gott, men inte bra. Så jag behöver er hjälp. Ett bra recept på saftiga chokladminicupcake :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
MalinFrosch
2013-02-21 14:20
#1

Det här är mitt absoluta favoritrecept på chokladcuppisar. Riktigt saftiga och goda och chokladiga.
Blir till och med ännu godare med hackad mörk choklad som du blandar i smeten!

1,5 dl mjöl
3/4 dl kakao
1,5 dl Socker
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk bakpulver
en nypa salt
1 ägg
3/4 dl mjölk
50 g smör
1/2 tsk vaniljsocker
3/4 dl varmt vatten

Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret och blanda med mjölk, vatten, ägg och vaniljsocker.
Häll de blöta ingredienserna över de torra och blanda ihop försiktigt. Fyll formarna till hälften och grädda i 175 grader i ca 10 min.

Tessen
2013-02-21 21:21
#2

Vad bra att du tycker att jag verkar ta bra hand om sidan! Jag har mått ganska dåligt det senaste men jag gör så gott jag kan! 🙂

Du kan få mitt absoluta favoritrecept på saftiga vaniljmuffins. Dom ger 12 normalstora eller 24 mini och 2 - 3 normalstora och är dom saftigaste och godaste jag testat iaf. Aldrig gjort chokladmuffins av dom men vill du ha det så är det ju bara att byta ut lite av mjölet mot kakao. Risken är ju att dom blir lite torrare då så jag gör dom i vanilj, citrus eller med bär. Jag själv skulle nog byta lite mjöl mot oboy för att inte torka ut det så och få en mildare chokladsmak. Sen kan man ju fylla och/eller toppa med någon choklad. Det är ju såklart en smaksak!
Dom jag gett receptet till här har blivit väldigt förtjusta i det också iaf! 🙂

~ 12 stycken normalstora ~ 24 stycken mini

3        ägg
2 dl     strösocker
2½ dl  vetemjöl
2 tsk   bakpulver
3 tsk   vaniljsocker (eller ½-1 tsk äkta vaniljpulver)
1 nypa salt
1½ dl   créme fraiche

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda de torra ingredienserna i en skål, blanda gärna med gaffel så att allt blandas riktigt ordentligt.
Tillsätt dem i äggsmeten och blanda. Blanda slutligen i creme fraichen och rör om och vispa till en jämn smet.
Stjälp upp i muffinsformar som gärna ska stå i en muffinsplåt för att hålla formen.
Grädda i mitten utav ugnen i 200 grader cirka 12 minuter. (8 - 10 för minisar men håll koll)

/T

MariaJa
2013-02-22 05:01
#3

Hej Tessen! Står creme fraiche i innehållsförteckningen och kesella i texten - vad ska det vara? Dom låter så bra så jag tänkte prova i helgen :)

Solaika
2013-02-22 08:31
#4

Tack snälla ni! Jag ska ta o testa bägge recepten o se vilket som passar bäst till ändamålet :) Vad gäller att byta ut mjöl mot kakao så kan det bli kanon om man kommer ihåg att man måste ta bort lite mer mjöl än man tillsätter kakao eftersom kakao suger mer vätska än mjöl.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MalinFrosch
2013-02-22 10:21
#5

Såg nu att jag skrivit 1,5 LITER Socker i receptet. Det ska givetvis vara 1,5 DECILITER. Och inget annat!

Tessen
2013-02-22 19:58
#6

#3 Ja just det, det står att man ska ha kesella eller creme fraiche i receptet egentligen men jag tycker att dom blir mycket godare med creme fraiche i så jag brukar ändra det när jag ger andra receptet men glömde ändra det i texten där också. :)

/T

Annons:
Solaika
2013-02-28 07:16
#7

#5 tog och åtgärdade det ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[WickedAlly]
2013-03-17 16:44
#8

Har du provat att frysa dessa muffins Tessen? Vill bjuda på sådana på min födelsedag men för att hinna med och inte stå i sista sekund så skulle jag vilja baka dem nu och frysa om det går :)

Tessen
2013-03-18 00:36
#9

#8 Jadå det har jag gjort. När dom svalnat så lägg dom bara i en fryspåse och se till att det är så lite luft som möjligt i närheten du fryser in dom. sen kan du låta dom tina i rumstemperatur, men inte liggande i påsen då dom lätt blir kladdiga då. Det går också tina dom snabbt i micron (vilket jag brukar göra) med 10sekundrs intervaller så att dom inte vlir jättevarma eller riskerar att torka. Hoppas att det blir bra för din del, jag har än så länge inte kunnat misslyckas med det receptet :)

/T

[WickedAlly]
2013-03-18 08:51
#10

#9 Tack för svar, då ska jag hiva in en omgång i frysen idag om jag hinner :)

Har aldrig heller misslyckats med dessa, de brukar aldrig hinna till frysen bara :P

Solaika
2013-03-18 09:12
#11

Underbara recept båda två! Men, jag har bekymmer.. De släpper från formarna.. Så får det inte bli då de ska ingå i dessert på min 30årsfest.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MalinFrosch
2013-03-18 09:13
#12

Byt formar? 
De släpper från Lagerhaus formar för mig men andra formar funkar superbra. Lossnar inte ett dugg!

Solaika
2013-03-18 09:16
#13

Har formar från Panduro. Tips på bra formar annars? Gärna med mönster och gärna som går att beställa på nätet.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
MalinFrosch
2013-03-18 09:31
#14

Jag kör nästan uteslutande med enfärgade formar dessvärre…
Men jag gillar dessa från Strössel&Annat. Billiga och släpper inte.

http://www.strosselannat.se/muffinsformar/mini/stadter-mini-muffinsformar-assorted-200pk.html

och

http://www.strosselannat.se/muffinsformar/mini/pme-mini-muffinsformar-carnival-pk100.html

Tessen
2013-03-18 15:20
#15

Jag använder dom första i #14 och har inga problem med att dom släpper :) Har även formar från Rice (finns bland annat på fikamera.se) och dom finns ju i jättemånga fina mönster och färger, så även om dom kostar lite mer på vissa sidor så är dom absolut värda det! Jag skulle bli tokig om formarna släppte så jag förstår dig. Har själv aldrig haft det problemet, än så länge, som tur är! :)

/T

Solaika
2013-03-23 10:01
#16

Enfärgade gör absolut ingenting. Tack snälla ni :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

koralliz
2013-03-25 17:59
#17

#1 Hur många blir det av receptet chokladcuppisar?

MalinFrosch
2013-03-26 11:14
#18

#17 
Typ 25 st. Kanske fler.

Smullis
2013-03-26 17:33
#19

Åh dessa måste jag testa, lät underbart gott. Vad valde du för frosting Solaika? :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Solaika
2013-04-01 15:04
#20

#19 Jag har bara testbakat än och inte gjort frosting till dem. Men jag ska göra Fluffy white frosting tänkte jag :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Upp till toppen
Annons: