Annons:
Etiketterallergivänligtveganskt
Läst 5869 ggr
jagga-ewe
2013-01-22 09:37

"Kladdkaka" utan choklad, går det?

Kan man göra en kladdkaka helt utan kakao? Bara för att få en kaka med samma konsistens, men utan nån form av choklad. Jag tål nämligen inte kakao alls, men tycker att den kletiga konsistensen på kladdkaka är helt fantastisk. Vill få testa det själv nångång…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Zadeira
2013-01-22 09:40
#1

Det går absolut. Jag brukar göra pepparkakskladdkaka, och istället för kakao/choklad tar man i pepparkakskryddor.

Rita-S
2013-01-22 09:41
#2

Tål du vit chocklad? annars kanske gräddig krämost kan göra grejen i kladdkaka-receptet.. kladdig ostkaka kanske det blir mer som då?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jagga-ewe
2013-01-22 10:20
#3

Nej, tål inte vit choklad heller. Krämost? Menar du som philadelphia typ?

Zadeira, byter du ut all kakaon mot pepparkakskrydde-mix då? Låter som en görbar variant, får jag nog testa! Tack!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[_hsleiufhbtv]
2013-01-22 10:29
#4

Googla recept på vaniljkladdkaka, vet att det finns Glad

Rita-S
2013-01-22 10:59
#5

#3 japp typ filadelfia naturelle eller motsvarande tänkte jag på.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jagga-ewe
2013-01-22 11:17
#6

Tack för tipset, Ninne, hittade många spännande varianter. Bookmarkat många.

Rita: Låter intressant, men fattar inte hur ost ska ersätta pulver. De kladdkakerecept jag läst är det alltid vanligt kakaopulver i, känns inte som man kan byta det mot ost rakt av. Jag är inte så hajj på kakbakande…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Rita-S
2013-01-22 11:55
#7

#6 ja, borde väl bara att tillfoga en burk gräddost bara skulle jag gissa. Mina recept på kladdkaka är ägg, smör, blockchocklad nämligen, så jag skulle bara ersätt blockchockladen med osten i så fall :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

jagga-ewe
2013-01-22 11:59
#8

#7 - skriv gärna ner proportionerna, för det låter jättegott med ost. Fast bara ägg, ost och smör blir väl mer omelett än kaka skulle jag tro.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Rita-S
2013-01-22 12:04
#9

#8 tyvärr har jag inte det, såg bara i förbifarten i nåt forum att någon ersätte blockchockladen med gräddost typ filadelfia i en vanlig kladdkaka med lite mjöl, ägg, smör och blockchocklad bara :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Portie
2013-01-22 13:16
#10

Citronkladdkaka är gott!

jagga-ewe
2013-01-22 14:06
#11

#10 - Vi är inte så glada i citron i maten eller kakor i min familj, men det kanske kan funka med apelsin? Det står iaf jag ut med, även om maken ogillar även det. Men jag får väl göra chokladvarianten åt honom. :)

#9 - Jag hittade några recept med bara blockchoklad, typ
200 g smör
200 g mörk choklad (70 %), eller mörk blockchoklad
4 st ägg
2 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Känns det som de proportionerna stämmer? Ska man isf smälta osten på samma sätt som man skulle med chokladen, det kan väl inte behövas?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Portie
2013-01-22 14:23
#12

#11 Det kan säkert funka med apelsin, googla på apelsinkladdkaka så får du nog upp en massa! Har själv inte testat med apelsin, men det låter gott så får nog testa det snart Glad

Rita-S
2013-01-22 14:26
#13

#11 skulle fungera bra med att bara röra osten ned i, du behöver inte smälta den innan, bara röra den mjuk för sig innan du rör ned den i smeten :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[WickedAlly]
2013-01-22 15:16
#14

Det ska finnas ett recept på apelsinkladdkaka här inne någonstans, tur det finns sökfunktion för jag minns inte trådnamnet. Men den är i alla fall väldigt god :)

Denna kommentar har tagits bort.
Tessen
2013-01-22 16:14
#16

Jag har 2 recept på kladdkaka utan choklad eller kakao. Apelsin(man kan såklart byta mot andra citusfrukter) och mitt absoluta favoritrecept på vaniljkladdkaka som är jättegod med lite ihoprörda inte allt för sötade bär som bara mosas ihop med önskad mängd Socker.

Apelsinkladdkaka

100 g smör
2 dl florsocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3/4 dl marsankräm-pulver
rivet skal från 2 apelsiner
saft från 1 apelsin

Smält smöret och låt det svalna något. Blanda alla torra ingredienser i en skål och häll på det smälta smöret, rör om.
Det kommer bli som en kakdeg, men ingen panik, häll i äggen och rör om igen.
Riv det yttersta orangea skalet på apelsinerna, pressa sedan några droppar apelsinsaft över skalet och hacka med en vass kniv
fram och tillbaks över det rivna skalet tills du får som en puré-liknande orange gegga.
Häll i apelsinskals-purén och pressa i lite av saften från en 1 apelsin tills smeten fått önskad smak.
Bred ut smeten i en springform och baka av i ca 15 – 20 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den.

Vaniljkladdkaka

150 g smör
3 dl Socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1-2 st Madagaskar vaniljstång (annan vaniljstång eller om inget annat finns 2 - 4tsk vaniljsocker fungerar också)
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner Socker och vaniljstänger
(en eller två stänger får vara efter smaksak, jag hade i två för jag ville ha stark vaniljsmak) samt vaniljsocker.
Rör ner ett ägg i taget och avsluta med mjölet.
Smörj och bröa en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter. Kakan är ganska lös när man tar ut den men när den får stå till sig blir den perfekt ändå!
Den blir ännu bättre om den får stå ett tag i kylen.

/T

jagga-ewe
2013-01-22 18:19
#17

Åhh, tack Tessan! Det verkar helt klart som jag får ge mig på en vaniljkladdkaka och/eller apelsinkladdkaka till helgen. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tessen
2013-01-22 18:48
#18

Det var så lite så! Vaniljkladdkakan är iaf enligt mig godare än den klassiska! Blir inte så överdrivet sött serverat ihop med lite mosade bär och den har samma sega goda konsistens som en vanlig kladdkaka :)
Den med apelsin har jag ännu inte testat men jag älskar citrus så jag ska nog göra det snart. Hoppas att du blir nöjd med något av recepten! :)

/T

Zadeira
2013-01-23 14:56
#19
# 3

Pepparkakskladdkaka:

  • 100g smält smör
  • 2 ägg (rumsvarma)
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 2 dl socker
  • 1,5-2 msk pepparkakskryddor (finns färdigblandad eller gör egen med lika delar kanel, mald nejlika och ingefära)

Gör såhär:

  1. Smält smöret och låt svalna av lite.
  2. Smöra och bröa en springform. (Jag använder mannagryn istället för ströbröd)
  3. Blanda alla ingredienserna - RÖR ihop, vispa EJ
  4. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 10-15 minuter.

Servera gärna med en klick grädde eller vaniljglass.

jagga-ewe
2013-01-27 10:31
#20

Har inte hunnit baka nån kladdkaka än, vi får se vad det blir tid till idag… Men en tanke är, borde man inte kunna ersätta blockchoklad med nougat, och få en äkta nougatkladdkaka? Det finns ju massor recept på nougatkladdkakor, men de är alltid en vanlig chokladkladdis med nougat på. Känns som man missat nåt där…

Även kaffe borde väl funka som ersättning för kakaon i vanliga recept? Eller blir det för stark kaffesmak då kanske? Helt klart värt att testa iaf. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Upp till toppen
Annons: