Annons:
Etiketttårtor
Läst 6434 ggr
Wony
8/9/12, 11:15 AM

Färga fondant?

I morgon ska jag göra en tårta är tanken, och vi hade tänkt klä den med fondant. Men vi vill gärna få den svart. Är det möjligt? Vi har en burk svart pastafärg, kan man använda den? Vi har en reservplan om den blir grå, att pensla på silverpuder för att göra den metallic, men optimalt är ju svart…

Tårtan blir 24cm i diameter och blir väl ca 7-8cm hög tror vi. Hur mycket fondant ska man räkna med går åt till det?

Sedan en annan sak. Receptet på tårtbotten vi använder visade sig bli alldeles för lite, kan man dubbla smeten och ha kakan inne lite längre bara? För den är väl klar när den släppt kanten?

Annons:
Tessen
8/9/12, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

500gram ska man alltid räkna med för en 24cm-tårta om den inte är superhög med 7 - 8cm är normalt. Och då bör man kavla ut så att det hängerendel ner på sidorna så det finns mer än nödvändigt. En såkallad kjol att lyfta i medans man slätar ut sidorna.
Att färga vis Sugarpaste/Fondant helt svart utan att ha extra pigmenterad svart pastafärg är svårt, det går men den blir väldigt glansig, lite lätt kletig, svårhanterad och smaken kan påverkas negativt.

Så skulle jag vara som dig så skulle jag satsa på att göra SP'n lagom grå (sluta färga innan massan blir glansig eller kladdig) och borsta på pulverfärg sen!
När du ska färga ett helt lock så ta en liten bit först, ungefär lite mindre än en tennisboll och färga in till en bra färg som är lite mörkare än du vill ha täcket, sen knådar du ihop det med resten. Vill du ha starkare färg så färga in en ny boll och knåda ihop så att den får lite väl mörk färg och sen knåda ihop med resten. Jag lovar att det ät lättare än att försöka knåda in färg i hela klumpen med 500 gram på en gång för då får du stå där och knåda i timmar för att inte få den melerad eller med ljusare fläckar i.

Vill man ha svart SP eller Marsipan så är det ju eg alltid bäst att köpa färdigfärgad. Men har man inte tid får man göra det bästa av situationen.

Det har inte bara med att göra att den släpper kanterna. Bara för att den är klar ute på sidorna finns det fortfarande risk att den sjunker i mitten om man öppnar. Så håll alltid stängt ugnen i minst 20 min, gärna upp emot 30, för en 24cm-tårta för den ska stå inne i ca 40 minuter.

När du gör en ljus tårtbotten i en 24cm-form så testa detta receptet som jag använder, det blir alltid 7 - 8 cm högt, har aldrig sjunkit i mitten och alltid blivit saftig och god! Har sett på flera bloggar att många använder detta receptet til 24cm-formar, sen har jag det även omgjort till 20 och 26cm om det skulle behövas :) Men ist för att göra extra så blir det nog jämnast och snyggast med en tårta med tre anslag från samma botten! Du kan ju testa receptet och se vad du tycker, vem vet, du kanske heller inte vill byta recept igen sen ^^ Jag la till 2 tips på slutet och ett inom parentes i receptbeskrivningen. Så hoppas du får en riktigt fin och tårtbotten om du testar receptet.

Recept till ca 14 portioner(man brukar räkna formens diameter och dra bort 10 så får man på ett ungefär, men det beror på om det är en väldigt hög tårta, mastiga fyllningar osv såklart).

5 ägg
3 dl Socker
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl potatismjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker

En form 24 cm i diameter blir bra till detta recept.

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och Socker tills det blir vitt och poröst (luftigt).
Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver i en skål. Blanda gärna med gaffel för att vara säker på att allt blandas ordentligt.
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten lite åt gången, men rör så lite som möjligt. Sikta gärna ner det genom en vanlig trådsil i metall i ca 3 - 4 omgångar för att få bort klumpar ur mjölblandningen och vänd bara försiktigt ihop allt för att inte slå ut luften ur smeten.
Smörj och bröa (gärna med mannagryn) en rund bakform och sätt dit krage.
Grädda på nedre falsen i ugnen i cirka 40 minuter, gå mer på stickprov än tiden. (Om den börjar lukta lite smått bränt efter 30 minuter eller mer så öppna fort och släng in ett bakplåtspapper eller folie som får vila ovanpå kragen, att man ska göra det fort är för att inte släppa ut för mycket värme.)
När tårtbottnen har svalnat, skär den i tre lager.

Tips!
1.Gör tårtbottnar en dag innan. Dagen därpå är den väldigt "stabil" när man sedan ska dela den, plus att den smular mindre.
Förvaras lättast i rumstemperatur och täck dem lite försiktigt med plast- eller grillfolie.
Har man bråttom kan man lägga sin tårtbotten i frysen någon timme, det går jättebra det med.

2.Fukta tårtbottnarna innan varje lager med saft eller liknande.
Särskilt om man fyller tårtan med mousser av olika slag, som inte tillför fukt.

3.Använd en krage på formen, det gör att tårtbottnen blir högre. Klipp en remsa dubbelt så hög som formen, av bakplåtspapper.
Smörj kanterna på formen med smör och sätt fast pappret runt.

4.Öppna absolut inte ugnsluckan dom första 20 minuterna, då sjunker tårtbottnen.

5.Vispa gärna smör och ägg i minst 5 - 10 minuter med elvisp, börja på lägsta för att inte slå sönder proteinerna i äggen och öka sedan under tiden. '

6.Att bröa formen går även lika bra med ströbröd eller kokos om man inte har mannagryn. Men mannagryn ger inte smak och heller ingen hård skorpa som ströbröd kan göra så det är att föredra.

En av första gångerna jag använde detta receptet så såg det ut såhär efter, en fin ljust gul/brun tårtbotten, 7cm hög och sjönk inte en millimeter. Bara att ta ut den och ställa nånstans, ta av springformens sidor och försiktigt ta bort kragen (som du också ska smörja och bröa) Jag brukar klämma fast bakplåtspapper i botten om jag använder min lite äldre repade springform också så att det inte finns någon som helst risk att något fastnar och går sönder. Sen är det bara att låta den svalna helt, plasta in själva kakan i plastfolie och sätta på springformens kant igen om man vill och förvara den i kylskåpet där den håller fukten inne i plasten tills den sa delas och fyllas. Glad

/T

Wony
8/9/12, 1:46 PM
#2

Åh tack! Vilka underbara tips! Jag känner mig lite handfallen, då jag ska bjuda en del grannar i kvarteret, och då vill man ju få det både gott och fint! Glad

Så jag kan baka botten nu ikväll, och fixa resten i morgon?

Tårtan ska serveras framåt kvällen, så kan jag då kavla ut sugarpasten på morgonen och sätta dit, eller blir det bättre att göra senare? Om jag gör det på morgonen, behöver jag någon smörkräm under eller går det bra ändå? Vad är enklast för en nybörjare?

Jag läste någonstans att färgen förändras efter ett tag, är det något att tänka på? Bör jag färga nu ikväll och se hur det ser ut i morgon eller ska jag färga i anslutning till kavling osv?

Och hur kavlar jag lättast ut sugarpaste? Igår försökte jag mig på Marsipan till lite småbakelser, men det slutade i stor frustration och en nödlösning som bestod i spritsad grädde istället… Så tips på både Marsipan och sugarpaste vore underbart, för det vore inte så roligt om allt går åt skogen. Obestämd

Vi köpte 2st 500g förpackningar, just för att vi inte visste åtgång, men då borde 500g räcka? Om inte, kan man öppna andra paktet och spara det sedan, och i så fall, hur länge håller det sig bra?

En till sak - tårtbottenreceptet, går det att färga den smeten? Och hur gör man det lämpligast?

Tessen
8/9/12, 2:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har även testat receptet i 2st mini-springformar på 12 cm/diameter som jag har och gjorde en sats till en 20cm-form och fördelade smeten i dom, det vart lite olika mycket så den ena blev runt 7,5cm och den andra mellan 9,5 o 10cm. Haha jag trimmade ner dom lite men hade lätt kunnat få ut 5 anslag av den 10 centimeters-botten vilket vore superkul att testa någon gång och ha iaf 3 fyllningar, eller göra den ännu lite högre med 5 anslag (inte för tjocka) och ha i 4 fyllningar och fylla den med stabila mousser som man kan bygga tårtan på och varva med olika goda exotiska fruktsmaker som t ex kokos, ananas, mango och något mer för sånt älskar jag, safta ordentligt med någon tropisk juice, spackla den i en söt smörkräm som vit choklad eller marängsmörkräm för att bryta av mot syrliga frukter och täcka den i helröd SP som jag ändå bara har liggande hemma och dekorera lite roligt och färgglatt med blommor i FP! Tror jag måste testa att göra det någon dag Glad Skulle ju kunna göra ännu högre botten så att det verkligen går att på 5 anslag + trimma den rak och fin (formarna är bara 4,5cm så krage är ett måste) men har man en krage så skulle man ju kunna göra en på kanske 14cm ^^ Haha försöka göra höjdrekord i 12cm/diameter-tårta och dekorera den i massvis med färger mot det röda täcket :D Ååhå nu vart jag så bakningssugen!

Tror kan ska pyssla ihop en massa gula, orangea, persikofärgade,ljusrosa, ljusröda blommor och ha lite strössel fastsatt med ätbart lim i mitten och göra en större blomma i flera lager med ev flera färger att ha ovanpå i färger som verkligen skär sig mot den knallröda SP'n Flört Jag älskar när man har starka färger som rosa, rött och orange emot varandra, ev lite lila, persikofärgat och ljusrött också mot den riktigt klarröda SP'n jag har.

Fråga är bara.. Vem ska jag bjuda och vågar man skära i en tårta på iaf minst 15cm i nöjd? Haha
Jag blev riktigt inspirerad nu faktiskt så jag ska leta ihop bra fyllningar, har kokos, ananas,mango och persikoessenser hemma som man skulle kunna tillsätta i mousser så det blir klara goda smaker i och ev en marängsmörkräm med någon droppe eller 2 med jordgubbsessens i.
Så det får bli att leta recept på vilka fyllningar jag ska ha och sen sätta igång med blommor i FP färgad i minst 5 olika färger och sen borstad med olika pulverfärger eftersom jag ändå har 10 olika och bara testat två ^^
Ursäkta att jag babblar men jag fick sån inspiration och en massa roliga kreativa idéer nu Skrattande

Men det är bara att skriva om det är något du undrar mer angående tårtan du ska göra för jag är här inne med jämna mellanrum under dagarna, dom festa dagar och hjälper till även om jag själv pysslar och bakar för har alltid datorn med i köket och lyssnar på musik så då när jag pysslar där så då får bakverk vara uppe och uppdateras ibland också så att jag ser om jag ska försöka hjälpa någon med något eller om nya fina bilder kommit upp Glad

Så här ser småbottnarna ut iaf, jag kallade dom B1 och B2! Flört Sen dog dom den ondskefulla tårtätar-döden i form av Fluffy Cakes hemma hos min tårtmördande storebror!. Haha lite väl mycket fantasi här ibland men det är bra, då håller man sig ung och håller barnasinnet vid liv längre och tänk vad mycket mer kreativitet man måste ha om man har fantasin och barnasinnet kvar, för om några är fantasifulla och kreativa så är det ju barn! Glad

/T

Tessen
8/9/12, 2:49 PM
#4

Jag tycker du ska baka botten nu snarast, plasta in och in i kylskåpet och fylla tårtan ikväll (om du inte ska göra fluffer som ska stå i kylen i minst 8 timmar för att man ska slippa att eländena skär sig) och safta bottnarna med något samtidigt som du fyller tårtan så den är riktigt saftig och god imorgon när du ska bjuda på fika!
Sugarpasten och ev dekor kan du såklart fixa någon timme eller två innan det kommer folk.

Vad har du tänkt fylla den med? Jag säger alltid spackla med smörkräm eller en frosting som inte innehåller någon grädde och se till att SP'n inte kommer i kontakt med fyllningarna utan spackla noga så får du ett finare resultat. Om du låter en tårta stå i timmar där SP eller Marsipan är i kontakt med grädde, utan att vara fodrade med smält smör eller neutral lja, så börjar den svettas och tillslut smälta vilket man inte gärna vill! Smörkrämer är inte så svåra som man tror heller och man kan ju variera dom i en oändlighet! Kika in här och se om du hittar något som passar med fyllningarna!

Färgen kan sätta sig lite och bli intensivare/mörkare om du färgar den ikväll vilket är ett plus i ditt fall då du vill ha så mörkt som går! Jag tycker du färgar den idag och kavlar ut imorgon!

Har du ingen kavelmatta eller ett väldigt plant underlag som du får kavla på och gör en duttare (två st skumtvättlappar som du fyller med en blandning av maizena och florsocker och stänger igen med e påsklämma) sen hela tiden flyttar och vrider på massan under tiden du kavlar och an dutta mer maizena och florsocker under för att det inte ska fastna. När den är stor nog så rulla antingen uppp på kaveln eller vilket jag tycker är enklast, kör in händerna och hela underarmarna och lyft så du får den centrerad över tårtan och lägg sedan försiktigt ner den för man får bara en chans för lyfter man den igen så följer smörkräm eller annat man spacklat med upp på täcket.
Annars om du har nära till Jysk så ska deras vanliga genomskinlig Vaxduk tydligen fungera utmärkt att kavla på och då behöver du inte dutta eller smöra med något. Köper du två bitar på ca 60x60cm så kan du ha massan emellan bitarna av vaxduk och kavla den där (ska själv testa detta snarast då jag hört från en tjej här att det funkar bra) eftersom jag lskar att experimentera med blandade färger på täcket. så kan man kavla ut den ordentligt till bra storlek mellan vaxdukarna, blir det ett veck så bara lyft och lägg ner igen, sen är fördelen med dubbla vaxdukar att du kan plocka upp och se vilken sida av täcket du tycker är finast i färg. Sen drar du av den vaxduken på sidan du vill ha underst, ställer tårtan intill och då ska det alltså gå lyfta upp vaxduken och SP'n sitter kvar så du försiktigt kan centrera den. Sen pillar du loss massan från vaxduken i ett hörn och börjar långsamt dra den uppåt, släpper inte massan får du pilla loss en bit till men sen ska den långsamt släppa av sig själv och ligga kvar på tårtan så lägger du bara undan vaxdukarna sen, slätar ut SP'n, lyfter på kjolen runt om och smeker fast täcket på sidorna 1 till 2cm i taget, sen när du kommit runt hela vägen så lyfter du igen och går runt hela tårtan igen och fortsätter så tills du kommer till botten. På så sätt hinner SP'n eller marsipanen anpassa sig efter formen och man slipper massvis med veck. En vanlig pizzaslicer är faktiskt det enklaste att skära bort det överblivna runt om på. Likaså kan det vara bra att ha en snurrbricka när man spacklar och när man täcker, jag har denna och den duger alldeles utmärkt när man är hobbykonditor Flört

Du kan öppna den andra paketen och ta en vit av den också om du vill, men se då till att packa in den biten som blir över i plastfolie, sen ner i en påse och gärna in i en låda eller ett mörkt skåp som inte är över rumstemperatur, om du sällan använder SP kan du ha den inpackad så i en påse och lägga i frysen där den klarar sig ett bra tag (jag har en chokladSP i frysen som gick ut i mars men eftersom den ligger i obruten originalförpackning håller den minst 6 månader längre än datumstämpeln på är). Men då måste den få tina i kylskået under ett dygn, sen bli rumstempererad under flera timmar och sen bli knådad ordentligt innan den kan användas.
Men du klarar dig fint med 500 gram om du inte får för dig att ha ett supertjockt lager (tjockare än ca 3mm tycker jag blir riktigt sötsliskigt) men är du osäkerså ta 1 - 200 gram från den andra paketen och färga in med det andra 500gras-paketet så du kan känna dig lugn angående att det kommer räcka att täcka tårtan och du kommer ha att lyfta i när du slätar ut den sen! Det kan vara enklast så om man inte använt SP innan och känner sig osäker. Det svarta/gråa som du skär bort från kanterna går också knåda ihop till en boll, vira in i plast och lägga i en påse och spara i en lufttät burk eller bara se till att det är ordentligt invirat i plasten och ligger i en påse i ett mörkt, inte för varmt skåp. Jag har zip-lock påsar från Toppits till min SP, Flowerpaste och modelleringspasta när paketen väl är öppnade. För även om det är inplastat så blir det en del öppnande och plockande när man gör t ex blommor eller dekorerar så då är det smidigt att slippa knyta och knyta upp hela tiden :)

Det finns alltid en datumstämpel en oöppnad paket i rumstemperatur håller sig så länge, i frysen håller sig oöppnade paketen i iaf 6 månader längre men när man väl öppnat den så kulle jag nog säga 1 -  2 månader. Men det är ju i stort sett bara Socker och plastar du in det väl, ser till att det inte blir fuktigt och det ligger mörkt så akn du smaka en liten bit på den och den går förmodligen lika bra att använda efter 4 månader som efter en om den varit ordentligt inpackad och du skrivit datumstämpeln på påsen så att den inte gås över. :)

Förutom den choklad-sp'n (som smakar mörk marknadsfudge och tar över smaken på hela tårtan) så blir ingen SP långvarig i denna lägenheten. Men ska köpa på mig lite storpack med både extravit kavelmarsipan och iaf två st 1kgspaket med vit SP av märket Fun Cakes som är min favorit, för jag har en 1årsdagstårta och 2 eller 3 doptårtor i oktober, sen blir det väl tårta när lillebror fyller 16 år 28e november, storebrors sambo fyller år den 18e december, storebror den 19e december (dom har även sin årsdag den 17e december också), min ena kusin fyller år den 23e december men vi brukar fira henne helgen innan, sen brukar det bli att baka en tårta till jul, speciellt nu när jag har utstickare till snöflingor i 4 olika storlekar så måste jag ju bara få göra en ljusblå tårta med massa vita snöflingor penslade i ivory pearl pulverfärg, fylld med lingonmousse och apelsinmousse(eller pepparkaksmousse), sen blir det säkert något till nyår, sen dop igen i januari. Kusinen vill att jag ska bara MASSOR med små bakver som biskvier med chokldtryffel i och andra kakor till hennes och hennes sambos inflyttningsfest i oktober men då har jag redan 3 eller 4 tårtor att göra så det känns tveksamt för tårtor är alltid roligast, sen kommer cupcakes, sen bakelser och kakor som man kan dekorera, allra sist dom bakverk som inte är likalätta att variera i smaker eller inte går att dekorera, så du förstår kanske att SP inte hinner bli dåligt här iaf Flört

Jadå det går att färga tårtbotten, men använd då helst pastafärg och vispa ihop den i slutet av vispningen av Socker och äggen för att fördela färgen helt. Vanliga hushållsfärger är inte alls koncentrerade och krävs mycket av och då blir smeten lösare än den bör vara.

Här kan du kika lite på recepten en massa olika goda tårtfyllningar också :) Jag ska nog ta och fylla på lite till snart igen, känner att det börjar bli på tiden! :) Jag älskar nämligen att samla på mig recept så jag kan likaväl dela med mig av dom sen :) För jag har samlat ihop ca 100st tårtfyllnings-recept och alla dom kommer ta lång tid att testa så det är bra med en smakpanel som testar och utvärderar Flört

Undrar du mer så tveka inte att fråga!
Vart bor du förresten? Har du någon bra butik med tårtprylar i närheten eller har du bara varit inne på Panduro och köpt SP och svart pastafärg? Om det är något du fastnar för som hobby och vill börja dekorera men inte har massvis med pengar att lägga på det så kan jag länka några superbra säljare i Storbritannien på eBay! Nästan allt jag äger inom tårtdekor kommer ifrån eBay förutom min kavel, kavelmatta, kavelringar (så man vet hur tjockt det är) och en anslagssåg med två rådar för det fick jag av mamma i julklapp. Annars köper jag i stort sett allt på eBay förutom SP/Fodnant, Marsipan, Flowerpaste och modelleringspasta. Några essenser, en paket mandelmjöl, några 7kronors tårtbrickor och 3st tårtkatonger är annars det som åkt med från svenska webbutiker då allt för att dekorera är så himla mycket dyrare där än i Storbritannien så jag köper hellre där och får mer saker för pengarna och kan dekorera på fler olika sätt, köpa fler pasta, pulver och pennor med ätbar färg :) Jag måste verkligen köpa mer pulverfärger (går att köpa typ10 färger man väljer själv för runt 220 - 240 men flygfrakt. Jag har bara ganska bleka, skimmrande pulverfärger nu som jag iofs tycker jättemycket om också, men jag vill ha iaf 10st olika av märket Rainbow Dust för dom har lite olika typer av pulverfärg som heter: "Plain and Simple","Hologram", "Jewel", "Starlight", "Pastel", "Irridescent", "Pearl", "Stardust", "Metallic", "Crystal", "Glacier" och "Graphite". Alla i en massa olika färger, olikastarka, olika skimmrande och vissa skimmran i andra nyanser än dom eg är. Så det finns verkligen massvis av het underbara färger ochså ska manförsöka välja 10! Haha det blir ännu svårare än att välja 10 av pastafägerna och dom vanliga lustre dust-pulvren för nu finns det förmodligen upp emot 100 olika färger och jag vill ha flera färger ur dom olika grupperna ^^  Dagens största i-landsproblem, vilka färger kommer jag använda mest? Haha

/T

Wony
8/9/12, 3:32 PM
#5

Hmm, jag insåg nu i panik att vi inte har någon bra kavel! Ve och fasa… Förvånad

Jag har ju inte tänkt på att pojkvännen gjorde en i solidmetall förut i ren panik till pepparkaksbaket och den är tung. Till marsipanen tog jag en plastfolieklädd papprulle, men jag misstänker att den är lite liten för ändamålet egentligen. Får kanske kila över till någon granne och fråga om de har en… Eller leta fram något annat som funkar.

Så vända ofta, och mycket maizena och florsocker alltså? Om jag fyller tårtan kväll, ska jag plasta in hela alltet och in i kylen över natten? När ska jag ha på smörkrämen?

Jag bor lite mitt ute i ingenstans,har panduro tolv mil bort. Vi beställde från Strössel & Annat, och det var supersmidigt!Glad

Tessen
8/9/12, 6:22 PM
#6

Attans. Jag har en 50cm lång nonstick-kavel som jag aldrig någonsin kommer lämna ifrån mig! Ska köpa en 15cm nonstick kavel att ha när jag gör blommor också och även en mindre kavelmatta till det, en ganska lite kavelmatta finns billigt på Ikea om jag inte minns fel men får se när man är där nästa gång.

Ja om du kan fråga grannarna efter en kavel vore det bra. För en metallkavel kanske trycker ut SP'n lite väl tunt och ojämnt och är svår att hålla så det blir jämntjockt? Men tänk på att träkavlar alltid har små gropar och grejer i sig så det kommer synas i SP'n sen så en fräsch inte för tung granitkavel, en silikon eller nonstick-kavel vore nog det bästa om du kunde få tag på att låna!

Inte vända så att du lägger upp och ner och sen upp och ner igen utan snarare flytta runt den och se till att den hela tiden går att flytta, efter typ vart annat kalveltag i början så flytta lite på massan och dutta dit lite mer! Har du inte saker till att göra en duttare så använd mer florsocker än maizena för maizena kan torka ut massan om man använder för mycket, vissa påstår att florsockret kan smälta när man kavlar men det har jag då aldrig varit med om! Utan det är snarare det bästa enligt mig, utblandat med lite maizena för att hålla kladd borta. Men utan duttare så borsta bara ut lite grann varje gång med ena handen och lägg över SP'n igen och kavla några drag och flytta emellanåt igen.

Ja om du fyller tårtan ikväll, så lägg ner plast i springformen du använt som ett kors i så det täcker, sen lägger du i anslaget du ska ha överst, sen brer/häller/kladdar du på den fyllningen du vill ha på översta lagret, sen lägger du på mellersta anslaget och sen har på den undre fyllningen och sen har på bottenanslaget och drar om plasten på den så håller den formen bra och tar inte smak av ev starka lukter i kylskåpet. Sen när du ska ta ut den så gör du så att du tar fram hela springformen med tårtan i, står vid en lagom hög bänk med fatet/brickan tårtan ska stå på framför dig. Sen tar du bort plasten från undersidan av tårtan, håller handen med utspridda fingrar över hela botten och någorlunda snabbt vänder den uppochner och lägger emot brikan och drar ut din hand, utan att slita loss den för fort för då kan botten gå sönder. Sen spänner du upp springformen och tar av sidan, tar av bottnen som ligger ovanpå och pillar loss all plast som ev fastnat i tårtfyllningarna. Men på det sättet får du en rad och jämn tårta att jobba med vilket gör underarbetet med spackling lättare när du har en jämt yta att arbeta efter redan och täckningen blir då även enklare!
Om du fyller tårtan med mousser så glöm inte att fukta tårtbottnarna med juice, rårörda bär, mjölk med kakao eller vaniljsocker i eller något annat passande, några tesked på varje anslag för att inte riskera att tårtan blir torr för mousser ger inte ifrån sig någon fukt alls.

Smörkrämen spacklar du på innan du börjar kavla ut SP'n och ställer in tårtan i kylen så att smörkrämen får en liten yta och håller snyggare kanter. Men då måste du sprya lite fukt på eg eller bre på ett tunt tunt lager smörkräm över det torkade lagret vore väl det bästa för att få SP'n att fästa som den ska och ändå hålla formen i kanterna med smörkrämen. För sprayar du vatten på för att få den fuktig finns det risk att det blir någon liten pöl och då börjar det svettas där och riskerar smälta.

Jag bor i Skövde men det känns som mitt ute i skogen för det existerar då inget vettigt i den här "storstaden" med värre småstadsmentalitet än den lilla hålan jag växt upp i.
Står i bostadskö i Sthlm då mina bästa vänner bor där men det tar några år. Men det gör inget för jag håller på att utredas för en sjukdom på sjukhuset här och vill inte avbryta mitt i det eller i början av behandlingen (obotlig sjukdom som ger smärta främst i leder pga att bindväven är som den ska så jag är ganska ordentligt överrörlig och skadar mig lite titt som tätt i lederna med även i hela ryggen och lite annan varstans värker allt för ofta) så ska börja hos sjukgymnast och arbetsterapeut. Börja försöka praktisera på ett café där dom bakar själva så jag får vara med bakom och baka och slipper kunder ^^ Sen om jag känner att jag orkar och kroppen håller så tänker jag söka in till en yrkesutbildning för att bli bagare/konditor för jag vill ju jobba som konditor och absolut mest med tårtor och dekor såklart :D

Strössel & Annat är en superbra sida billig också! Det enda negativa är deras dåliga sortiment på spritstyllar och att dom inte har Fun Cakes 1kg-pkaket med vit SP där utan den måste man beställa ifrån Kakburken (men kan ju passa på att beställa tyllar då med) men man får vara snabb när FunCakes vanilj och Fum Cakes Satn Ice Vanilj båda i 1kg finns inne på Kakburken för dom försvinner som smör i solsken och den som blir kvar är Fun Cakes 1kg med marshmallow-smak >.< Och jag tycker det är sött nog utan att det smakar marshmallows! Så jag ska vara snabb och köpa på mig 2 hinkar med Fun Cakes Satin Ice (bara för att jag inte testat den och vill veta skillnad på den och den vanliga vanilj mer än 40kr och att den effektivt förvaras i en hink så man slipper påsar! men hinkarna hår att sparas och stoppa ner 1kgs, 2 500gram eller 4 250gpaket i ^^) och minst 2 kg-paket med vanilj SP från Fun Cakes. Jag föredrar att färga själv eftersom jag har 10 pastafärger och kan få till dom färger jag vill ha :) Det är bara som nu i September när dopet blir tidigare än jag trodde som jag tänker köpa färdigfärgad babyblå SP och sen ett paket vit SP till dekor, ett paket modelleringspasta och Flowerpaste har jag ju redan hemma. Men det blir dyrt för mig att köpa grejerna jag vill ha till doptårtorna! Tur att grejerna går att använda om och om igen och bara en enda av sakerna vara funkar till bebistårtor :) Mamma ska bli gudmor åt lille pojken så det är hon som beställt tårtorna av mig, dvs hon som får betala SP och allt till ingredienser och lite för modelleringspasta och sånt som jag använder till det så det löser sig förhoppningsvis ^^

Kommer du någonvart med tårtan? :)

/T

Annons:
Wony
8/9/12, 6:32 PM
#7

Pojkvännen var supergullig och fixade två kavlar! En köpt träkavel på ICA, och en svarvad metallstång, polerad och fin. Och så 3 mm tjocka linjaler att ha som distanser! Helt underbart av honom  Glad

Tog ut kakan för en timma sedan och nu står den och svalnar. Ska äta lite middag nu och sedan ska jag ta och färga sugarpasten och förhoppningsvis även fylla tårtan. Jättebra beskrivning hur man gör, hade inte alls tänkt på att man kunde göra sådär men det är verkligen hur smart som helst!

Jag har bestämt att tårtan ska ha lite tropiskt tema, så ena fyllningen är en mousse från Strössel & Annat, med passionsfrukt och persika. Och bottnarna tänkte vi fukta med lite utblandad tropisk nektar. Fast andra lagret vet jag inte… Om moussen räcker till två lager blir det nog så, men annars får vi klura fram något. Flört

Jag använda kokosflingor till att strö formen med, just eftersom jag vill komma åt ett sådant tema. Fast ovanpå blir det ju metallicgrå med vita blommor (köpta, då jag definitivt inte är redo för dekorationer ännu) och lite vitt stjärnströssel.

Tessen
8/9/12, 7:30 PM
#8

Men gud vad sött av hon0om! Metallstången med 3mm-linjaler är ju guld värt när du vill ha det jämntjockt! Ge honom några extra pussar idag!

Ja men det är ett supersmidigt och absolut det minst kladdiga sättet att hylla en tårta på tycker jag för allt stelnar ju till man tar av plasten så bara man själv som smetar smörkröm!
Kokosmousse vore ju supergott ihop med passion och persika!

Jag ska göra en superhög (minst 14cm) tårtbotten i min ena 12cm-springform och använda anslagssågen med två trådar så jag får ut 5 anslag med en jämn och snygg övre kant också, Dvs ännu högre än på den tidigare bilden. Den ska jag ha med i tävlingen som jag sätter igång nästa vecka men temat är hemligt än så länge men den har med utseendet attgöra och är inte särskilt komplicerad, du borde vara med för skojs skull! Alltid kul att pyssla ihop bakverk, behöver inte vara en tårta. Men till den med 5 anslag ska jag göra en stor sats neutral mousse och innan gelatinet sätter sig ska jag hälla upp i 4 skålar och ha i mangobitar och essens, bitar av ananasringar i sin egen juice i en och essens, lite bitar inlagd persika och essens(alternativt lite banan för att få en mildare också) sen den översta ska bli med kokosflingor och kokosessens sen om jag fått min löjligt försenade ankarsrum assistent som var min 27årspresentsom mamma beställde 19e förra månaden men inte ens har skickats, har jag fått den så blir det iraliensk marängsmörkräm för att få sött mot alla frukter och någon drroppe tutti frutti och någon droppe jordgubb (köpte 8st LorAnn Oils på Strösseloch Annat nyligen och tutti fruttin vart restnoterad men skickades idag eller skickas imorgon. Riiktigt bra essenser som man bara behöver en droppe eller två av. Där köpte jag jordgubb, ananas, mango, persika, pepparmint, smörkola, tuttifrutti och bubbelgum ^^ Har kokos, hallon och päron från bordeby kryddgård sen innan men dom får man använda betydligt mer av men dom ger ändå god smak!

Temat på tävlingen avslöjas den 15e när sommartävlingens röstning är klar sen pågår tävlingen under en månad och man får lämna så många bidrag man vill :D Men jag smygstartar med mina dekorer för jag är så dålig på att komma mig för att vara med i tävlingarna själv annars eftersom det är jag som håller i dom och mest bakar beställda tårtor, inte sånt som jag bara känner för men så lir det nu :)

Okej det blir nog jättefint. Vill du ha tips och råd om hur du börjar med dekor så säg bara till! Lägg gärna även upp bild på den!
Tycker det är kul att hjälpa såna som är lite mer nybörjare inom dekoreringen och tårtbakning så fråga på saker bara du, jag tycker det är roligt!

Men nu ska jag stressa iväg lite för måste till Clas Ohlsson och köpa spritspåsar om jag hinner dit (stänger 20) sen måste jag till apoteket som som tur är i samma byggnad för har så ont så jag skakar och får rätta min stavning hela tiden. Sen blir det en sväng in på maxi och peta runt på bakavdelningen lite mer än att kika efter frukter och sånt man kan ha i tårtor :) Kommer in senare igen sen om du behöver hjälp med något. Lycka till så länge :)

/T

Wony
8/9/12, 7:59 PM
#9

Ja, han är världens gulligaste! Det är tur att han låter mig nörda lite också… Han har sina maskiner och apparater och kretskort, ju. Jag måste ju få pyssla, jag med! Flört

Hmm, kokosmousse låter ju helt underbart! Jag såg ett recept på det i länken du gav, men vi har ingen creme fraiche… Skulle det gå att byta ut mot philadelphiaost? Det köpte jag massor av när jag gjorde cupcakes igår (jag ska lägga in bild senare…)

Annars har vi en burk kokosnötkött vi hittade på en asiatisk affär, och så har vi kokosmjölk man kanske kan använda? Sedan har vi palmsocker, som jag bara väntar på att få användning för.

Åh, en hög tårta låter jättekul tycker jag! Kanske lite svårskuren, men man kan säkert göra massvis med skojigt med det! Skrattande

Jag funderar på att ta all överbliven, lila Marsipan från igår och öva på lite, för man kan ju inte kunna allt från början, ju! En annan tanke var att göra lila dammsugare, för jag fick en massa sockerkakssmulor över också!

Wony
8/9/12, 10:29 PM
#10

Nu har jag lagt mousse mellan lagren, och fuktat ordentligt med tropisk nektar. Jag och pojkvännen har med gemensamma krafter lyckats åstadkomma en gråfärgad sugarpaste. Mot slutet krävdes det starkare händer än mina. I morgon ska det på smörkräm och sugarpaste och dekorationer. Bara att färga sugarpasten tyckte jag var mycket lättare än att färga Marsipan. Det är nog mycket smaksak i och för sig. Men jag upplevde det som mycket mysigare att jobba med. Glad

powderpuff
8/9/12, 11:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag skulle också göra en svart tårta för ett tag sedan och jag hade i massor av svart pastafärg och den såg lite så där blå/lila/svart ut i färgen. SP:n blev lite kladdig så jag tog lite maizenamjöl så blev de bra i alla fall och den smakade gott Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Wony
8/9/12, 11:18 PM
#12

Vilken läcker! Och jag gillar motivet Glad

Wony
8/10/12, 2:54 PM
#13

Nä fy, nu fick jag veta att grannarna inte kunde idag utan det blir i morgon. Jag som står med en halvfärdig tårta nu, fy så ilsken jag blir!

I stressen råkade jag göra smörkrämen på margarin istället (har läst att det inte är bra med vassle i kontakt med sugarpaste, och margarinet innehåller ju vassle) så nu är det plan B som gäller. låta det stelna på lite, sedan pensla tunt med smaklös olja utanpå, och så på med sugarpasten på det, och så in i kylen. Alternativet är att låta tårtan stå i enbart smörkräm över natten och så fixa med sugarpasten i morgon istället, men jag vet inte alls om det kommer att gå eller om krämen kommer att smaka konstigt eller tårtan bli torr etc.

Jag är faktiskt väldigt orolig för om den kommer att hålla eller inte. Det är bara liite panik nu. Skrikandes

Alternativet är att bara fika tårtan ikväll men jag gjorde den med planen att ha den som efterrätt till grillningen. Det känns inte alls bra att bara servera tårtan, det blir liksom fel då.

Usch, jag blir så ilsken när all planering man lagt ner måste rivas upp och det måste ändras om en massa. Särskilt som jag vill att den här tårtan ska bli så bra det bara går.

Annons:
Upp till toppen
Annons: