Annons:
Etikettövrigt
Läst 4202 ggr
powderpuff
2012-05-22 00:00

Total nybörjare =)

Hittade hit till denna sidan och man blir ju bara så sugen på att prova baka sådana fina tårtor.

vad rekomenderar ni att man börjar köpa hem för verktyg, färger och dyl.

Sitter och tittar på några webbsidor och är så sugen på att beställa lite Glad

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Annons:
Tessen
2012-05-22 01:03
#1

Jag kan ju tipsa om diekt att om du är nybörjare och inte är helt 100% säker på att detta är ett intresse du kommer fortsättalänge med och vill lägga ner mycket pengar på, så köp grejerna från Storbritannien genom eBay istället för på webshopar för även med flygfrakten så är många saker hälften så dyra, vissa saker bara en tredjedel av priset som saker i svenska butiker och webshopar. Jag har köpt allt från modelleringsverktyg, smoother och utstickare till blommor till pastafärger, lustredust blomfärger, penna med ätbart bläck, ätbart lim och allt möjligt :)

Men det är pga att jag helt enkelt inte har råd att lägga en sådär 200kr på ett set med 4 blomutstickare. Det enda jag beställer från svenska webshopar är SP, FP och tårtbrickor i princip. Gå in på eBay.se och skaffa ett konto och sök på "cake decorating" endast saker i Storbritannien så hittar du allt du kan tänka dig och lite till! För att betala får du skaffa ett paypalkonto och antingen ansluta ditt visa/mastercard till kontot eller ladda över pengar från ditt bankkonto vilket tar ca 2 arbetsdagar innan det är gjort.

Mina första grejer fick jag i julklapp i julas men det är saker jag kan rekommendera, en kavelmatta i antingen non stick-material eller silikon om du inte har ett väldigt bra underlag att jobba på, en rejäl kavel, jag har en 50cm lång i non stick, kavelringar i 3 olika tjocklekar om man har lite svårt för att avgöra hur tunt man kavlat täckmassa, även en anslagssåg tycker jag är bra att ha så man slipper hålla på med brödkniv där det flyger smulor och blir snett som attans dom första gångerna. Sen så lite blomutstickare kan vara roligt att ha, några grundfärger till att börja med, om du vill försöka modellera så modelleringsverktyg, det fungerar utan också men dom underlättar. Alltså ja.. kolla igenom vad som finns på eBay och fundera ut vad du skulle använda mest helt enkelt (: Vissa använder en del verktyg varenda gång dom gör tårtor, medan andra kanske aldrig använder det. Men en bra kavel, ett bra underlag och en anslagssåg(om du inte är väldigt stadig på handen dvs), det är väl dom saker jag använder mest. Vissa köper jättedyra snurrbrickor som dom har tårtan på medans dom spacklar och dekorerar den, jag köpte en lie större snurrbricka i trä för 49kr på köksavdelningen på IKEA och det funkar alldeles utmärkt. Det är nog olika från person till person vad man anser mest nödvändigt och beroende på vilken typ av tårtor man är intresserad av att göra.

Oj det vart långt. Men hoppas du hittar rätt i den djungel av saker som finns iaf och köper det du tror du har mest nytta och användning av så får du gärna lägga upp bild på din första tårta sen för det är alltid roligt att se andras kreativa skapelser, vare sig dom är gjorda av proffs eller nybörjare :)

/T

powderpuff
2012-05-22 11:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för tipsen. Ska kolla eBay Glad

Har kollat lite på Tradera också. satt faktiskt och funderade på om Ikeas snurplattor fungerade innan du skrev men då vet jag att de fungerar med den så de blir en tur dit en dag Skrattande

har provat gör en tårta idag men den blev katastrof. De blev inte snyggt med sugerpastan så de blir en del träning på den Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Tessen
2012-05-22 12:04
#3

Det är absolut inte lätt första gången men övning ger färdighet som med allt annat, men tycker ändå det ser helt okej ut för att vara första gången :) Sen så beror lite av resultatet på vilken sockerpasta man använder. Jag skulle inte rekommendera Ballina's eller den som Dr Oetker har och säljer i matbutiker. Tycker båda är lite svåra att jobba med, dom har ingen god och mest lite kemisk smak. Testa att beställa Fun Cakes eller Dekorfondant ist, båda finns på http://www.strosselannat.se/och vill du bara testa Fun Cakes så finns den på http://www.kakburken.se/ . Dom är mycket lättar att arbete med, elastiska, torkar inte och spricker riktigt på samma sätt som endel andra och smakar framförallt mycket bättre! Färgad Fun Cakes och kanske även vit kan ev finnas på Panduro om du har en sån butik i närheten.

Fortsätt baka och testa dig fram så blir det kanonbra till slut (:

/T

powderpuff
2012-05-22 13:22
#4

Vi får väl se vad den smakar (sonen fyller år så gästena blir försökskaniner) Botten är choklad med en marängsmörkrämsfyllning med smak av hallon/blåbär

Typisk man fick tag på Dr Oetker Flört

Tänkte jag skulle beställa kavelmatta ifrån kakburken så då kan jag även beställa sockerpasta där också

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Tessen
2012-05-22 18:15
#5

Hade du inget annat än smörkräm i/på? Jag brukar fylla tårtan med iaf 2 olika mousser av frukt eller bär, chokladganacher, godisfluffer, frukt/bärkompotter, rårörd bär, vaniljkräm eller såkallad glasskräm och även oftast safta bottnarna genom att t ex pressa apelsin över dom medan man fyller tårtan, är det en tårta med vaniljkräm eller vaniljmousse ihop med något med bär eller frukt i så brukar jag röra ut vaniljsocker i mjölk att safta med, till chokladtårtor brukar det bli lite kakao i mjölk, nån gång har jag haft juice. Allt för att få en tårta som gärna blir så hög som möjligt genom att baka vanilj eller chokladbotten själv, ha en stabil mousse-fyllning som understa fyllning så man an bygga upp ännu mer på höjden, sen ev en lösare fyllning eller en mousse till om jag vill ha en riktigt hög tårta. Saftar gör jag för att även om tårtan bara har söta fyllningar (vilket barn och tonåringar brukar vilja ha) så kan man pressa över syrlig apelsinsaft så det bryter av lite och inte blir så himla mastigt och sött att det fastnar i munnen. Det är även bra att safta om man har frukter och bär i för det är tråkigt med torra anslag, jag vill ha en saftig och god tårta som är lättäten. Smörkräm använder jag endast för att spackla tårtan, få ett jämnt underarbete och se till att mousserna inte kommer i kontakt med SP'n eftersom den kan börja svettas och till och med smälta av grädden. Vill man absolut spackla med grädde så måste man ju fodra SP'n (om det inte är någon sort med gelatin i) eller marsipanen med smält smör eller en neutral olja för att få ett skyddande lager, därför tycker jag att det helt enkelt är enklare att använda smörkräm och den går ju variera helt otroligt mycket i smak och konsistens.

Men hoppas att din tårta är god och blir uppskattad av gästerna! Så får du ge dig på någon med flera smaker och fyllningar nästa gång tycker jag allt. ^^ Jag har en viss förmåga att samla på mig tårtfyllnings-recept i "antäcknings-filer" på datorn så skicka ett PM om du har en idé om vad för smaker du skulle vilja ha på fyllningar ihop men inte hittar recept så kan jag leta fram eller göra om recept så det blir bra :) Hjälper gärna till och delar med mig av recept och tips, det är ju vad denna sidan är till för. Jag var helt nybörjare på egenbakade bottnar och mer avancerade fyllningar förra sommaren och första gången jag täckte en tårta var på julafton förra året, så man utveklas och lär sig fortare än man tror för nu kan jag täcka en hög, enligt mig själv ganska fint spacklad tårta med SP utan att få en massa veck i nederkanten.

Jag har den här kavelmattan och den fungerar alldeles utmärkt att använda den att kavla ut SP'n på sen lyfter jag bara över täckmassan med rena händer/underarmar. Vissa rullar upp täckmassan på kaveln och andra gör som du tänkt, lägger mer pengar på en sån dubbel matta och lyfter över täckmassan med den. Jag skulle bara tycka den var väldigt användbar om man gör "tie dye" (dvs blandar ihop ett gäng färger så det blir fläckigt, randigt och prickigt i en mix typ) eller marmorerad färg i SP'n så man lätt kan se vilken sida man gillar mönstret bäst på utan att behöva lyfta flera ggr och riskera att den går sönder.

Det är kakburken som även min kavel(som jag älskar), kavelringarna och min anslagssåg kommer ifrån som jag fick i julklapp. Träkavlar är sällan helt släta och SP'n får fula märken och små veck och mönster, så denna tycker jag är super att ha att kavla ut täckmassa med eftersom kaveln når över hela så man inte får olika tjocka bitar och är man inte säker på riktigt hur tjockt man ska kavla är dom här kavelringarna som är gjorda för att passa på Wilton non stick-kavlar supersmidiga, för då riskerar man inte att man kavlar ojämnt eller för tunt innan man lärt sig att gå på känn.  Denna anslagssågen med två trådar tycker jag är jättesmidig att ha också då man slipper bråka med brödknivar utan man får alltid ett jämnt resultat med tre lika tjocka anslag genom att bara "såga" den genom bottnen en enda gång.

Och ja ska du ändå beställa något annat där ifrån så passa på att köpa lite Fun Cakes SP. Det krävs ju mellan 450 och 500gram SP för att täcka en normalhög tårta djur med en botten gjord i springform  på 24cm i diameter, man får lite över sen men det är så otroligt mycket enklare om man kavlar lite större än man eg behöver så man kan lyfta på massan och släta ut, lyfta och släta ut och fortsätta tills alla veck är borta. Så ska du köpa färgad så kommer dom i 250g-pack så du behöver två utav varje färg för att täcka en hel tårta. Sen om du bara ska ha en färg till dekor kan du såklart köpa bara en paket :)

Jag ska knäcka 5 ägg och låta dom stå i rumstemperatur nån timme sen ska jag göra en vaniljbotten om nån timme till en tårta som blir hämtad av min mammas vän på söndag förmiddag eftersom hennes son fyller 15 år då och jag gjorde hans konfirmationstårta för några veckor sen och han tyckte så mycket om den att han ville ha en likadan när han fyller år. Det känns som en bra komplimang! Men den tårtan är en riktig sockerbomb fylld med vit chokladmousse och dumlefluff, spacklad med vit chokladsmörkräm och täckt med SP :D Jag smyger in färsk apelsin här och var för att den inte ska bli sådär brutalt söt ^^ Det funkade uppenbarligen förra gången så bara köra på det igen :)

/T

powderpuff
2012-05-23 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

JApp jag hade bara smökräm så den blev väldigt mäktig och man behövde inte äta så mycket av den Flört Men den blev väldigt uppskattade och de gillade den. Ska testa med mousse nästa gång för att lätta upp den lite.

Sitter och funderar på min dotter studenttårta om man ska ha en vanlig "vit" botter med päronmousse i mellan och sedan hallonsockerpasta på och försöka göra en studentmössa som dekoration…

Jag tacka så mycket för du orkar skriva allt men jag suger åt mig och tar alla tips som ett stort välkommnande Skrattande

Innan när jag delat tårtor som gör jag en skåra i kanten på bottnen och sedan tar jag en sytråd och lägger i skåran och korsar tråden så jag delar bottnen med tråden. Funkar alldelles utmärkt (och billigt)

Jag har en marmorkavel. Tycker de är bra med lite tyngt i kaveln.

Har köpt lite grejor nu på Tradera så jag hoppas de kommer innan tårtan ska göras Flört Bla dessa som är på bilden

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Annons:
Tessen
2012-05-23 16:52
#7

Ja men det där verkar ju vara ett jättebra set när man vill börja göra blommor själv att dekorera med :) Speciellt eftersom omman får beskrivningar med sig i häftet så det tycker jag var ett bra köp!

Ja men om du tycker det funkar bra att dela anslagen med sytråd så är det ju bara fortsätta så, det är ju som sagt ett väldigt ekonomiskt sätt!

Det är ju såklart bra att ha lite tyngd i kaveln eftersom man inte behöver pressa ner så mycket själv då. Speciellt inte om man kavlar ut en bra och smidig SP, men det är nog bäst att smörja in kaveln så pastan inte fastnar eller att se till att dutta lite florsocker över pastan hela tiden så det är mindre risk att det fastnar.

När du kavlar ut SP'n, om du inte fått hem din sån dubbla matta än då såklart för då kan det inte fastna, så se till att flytta och vänd mycket på den så den inte fastar i underlaget för det om något är irriterande (:

Leveransen på saker från tradera brukar vara mellan 5 och 10 arbetsdagar, jag har fått på som kortast 4 dagar och som längst 8 dagar. Så ska du inte göra tårtan nästa vecka så lär du ha fått sakerna när du behöver dom (: Såna skumgummimattor köpte jag nyligen och dom är verkligen helt ovärderliga när man gör blommor och vissa andra dekorationer!

Klart att jag gärna hjälper till så mkt jag kan och ger tips :) Bara roligt när man får se andras utveckling sen och hur det blir bättre och bättre för varje gång!

Hoppas att du får dina saker så fort som möjligt och att du blir nöjd med nästa tårta, se gärna till att lägga upp bild på den också :)

/T

powderpuff
2012-05-23 23:53
#8

Jag vann formarna igår förmiddag och hade de hemma idag så de var supersnabb leverans Skrattande Tyvärr hade säljaren glömt att lägga i boken/häftet i paketet men skulle skicka de så jag får de i alla fall Glad

De är ju morsdag på Söndag så de blir nog en ny tårta då Flört

Min dotter kom på den brillianta idéen att de går kanske lika bra med en genomskinlig vaxduk till kavelmatta. Så innan jag beställer den ifrån kakburken så blir de en runda till Jysk och köper 1 meter sådan så ska jag testa

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

 

Tessen
2012-05-24 00:19
#9

Ja visst, testa med genomskinlig vaxduk först, det ärju bra mycket billigare :)

Oj det var ingen dålig fart på den leveransen! Bra att du skullefå häftet skickat till dig!

Lägg gärna upp en bild på tårtan, eller om det blir något annat bakverk, sennär det är färdigt :)

/T

Upp till toppen
Annons: