Annons:
Etikettercupcakesmuffins
Läst 41799 ggr
Berglund
5/21/09, 6:21 PM

Shortening?

När man gör buttercream på engelskt/amerikansk vis så har dom i nåt som kallas shortening? Någon som vet var man kan hitta det i sverige?

Annons:
april4
5/21/09, 6:36 PM
#1

Vad är shortening för nåt?

Thea-Cazzy
5/21/09, 7:03 PM
#2

Det är matfett. Tror att man brukar ha matolja, som typ rapsolja elr nåt, men är inte helt säker :P

Scoobi86
5/21/09, 8:28 PM
#3

Har också letat men inte hittat. Fick dock ett tips att man kunde ha i vit baksirap istället, det har funkat för mig. Tycker bara att den blir lite "tung" och inte lika lätt och fluffig som jag vill ha den men jag vet inteom det receptet bara är så eller om det beror på sirapen…

Anne
5/21/09, 10:35 PM
#4

Shortening - typ margarin, en rätt ruggig industriell produkt som inte ens är kylvara… Det innehåller mer fett än både smör och margarin - 100%. Ni kan läsa mer här. I de flesta recept kan man ersätta med just margarin, men i en del passar smör bättre.

Vit sirap är absolut inte samma sak.

Scoobi86
5/21/09, 10:40 PM
#5

Det ska väl göra smörkrämen fluffigare och lättare?

Vet du om man kan köpa dte i Sverieg?

JohannaMax
5/22/09, 12:29 AM
#6

Då låter ju inte shortening särskilt trevligt…inget jag skulle vilja bli bjuden på…

Är inte marängsmörkrämen lite fluffigare av sig? Det var ett tag sen jag gjorde den så jag minns inte…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Annons:
Anne
5/22/09, 12:53 AM
#7

Tja, jag tycker ju att smörkräm ska innehålla smör och inget annat, men har man inget emot knepigare ingredienser så.. :) Nä, shortening säljs inte i Sverige - men som sagt, margarin lär vara ett ok substitut om man så vill. Både sjuden smörkräm med äggulor och vit sirap, och marängsmörkräm på äggvitor är fluffig och fin, och framför allt är de goda.. :)

Solaika
5/22/09, 2:26 AM
#8

Är inte kokosfett rent fett?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anne
5/22/09, 12:27 PM
#9

Jo, och även olja. Men det ger ju lite olika smakvariation… Jag tror den främsta anledningen till att det används i en del recept är priset, då det är markant billigare än osaltat smör.

Berglund
5/22/09, 2:22 PM
#10

Såg att dom hade ister på affären, kan man använda det tro? (Vet igentligen inte vad det är)

Frida
5/22/09, 4:22 PM
#11

#10 Ister är rent fett från gris.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Jennifersthlm
5/22/09, 5:11 PM
#12

Shortening, solid (used in baking):

1 cup = 7/8 cup lard, or 1 1/8 cups butter or

margarine (decrease salt in recipe

by 1/2)

Shortening is a solid white fat made from hydrogenated vegetable oil. Sometimes known as CriscoTM which is a brand name of shortening. Butter or margarine can be substituted for shortening but your end product will have a more buttery flavor. 

Shortening är bara fast/tjock/solid (ej flytande) fett från växter istället djur.  Såååå lard (isterflott?) är okej-ish och smör är okej-ish.  

Smakskillnad mest!

Hoppas det löser sig =)

Berglund
5/22/09, 6:13 PM
#13

#12 Tack så mycket

Såg att det fanns att köpa via the english shop :)

Annons:
Jennifersthlm
5/22/09, 11:13 PM
#14

vassego!

fenixthebasketcase
5/27/09, 2:22 PM
#15

Det är ju Crisco ni pratar om. :) Finns att köpa på citygross för cirka 50spänn.

Jennifersthlm
6/10/09, 10:06 AM
#16

putt!!

MissCupcake
11/30/09, 11:09 AM
#17

Hobbynäringsfysiologen i mig ryser. Härdat vegetabilsikt fett - yuck!

Nog för att olika personer har olika anledningar till att vilja stoppa denna smörja i sina bakverk, men det mesta verkar vara ren bekvämlighet - knappast omtanke om hälsa eller smak.

Framför allt verkar det populärt i smörkräm för att få den kritvit istället för ljusgul.

Box-
12/1/09, 2:45 PM
#18

#0 Lite sent svar kanske… Men jag har tidigare köpt shortening på The English Shop (finns i Gbg, Sthlm samt på nätet). Märket var Crisco.

Elshira
12/2/09, 10:43 AM
#19

När man smälter margarin blir det alltid lite vitt i kastrullen, det separeras sig lite smått, det kan inte vara detta vita som man använder helt rent så att säga?

Hakuna matata!

Dolly-Fifi
2/3/10, 3:32 PM
#20

Finns att köpa på Gray´s i malmö.

Annons:
Aleya
10/22/16, 1:08 PM
#21

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

leemland
10/25/16, 8:57 PM
#22

#21 Tråden är från 2009 och TS har inte varit inne sedan 2011. Bara så du vet 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Aleya
10/26/16, 6:03 AM
#23

#22 var mer om någon trillade in och sökte detta som jag skrev. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: