Annons:
Etikettercupcakesmuffins
Läst 5088 ggr
MissCupcake
11/30/09, 8:02 AM

Cupcakes i överflöd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att äntligen ha hittat ett svenskt forum för bakfantaster!

Själv är jag helt såld på bakning av det mer utmanande slaget.

Recept såsom "enkel kladdkaka" lockar sällan, utan jag vill gärna bita i någonting svårare. Med det sagt har det blivit mycket cupcakes på senare. Familj och vänner är övergödda och nu får jag snart inte plats i huset med dem! …cupcakesen alltså, inte vänner och familj ;)

Bilder på några av mina bakverk finns här: http://cupcakery.se/

Annons:
Moa-16
11/30/09, 8:49 AM
#1

Välkommen hit! Åh,så fina bakverk du gör. Du kan gärna skicka hit dom annars ;)

Trassi
11/30/09, 10:11 AM
#2

Riktigt fina saker du gör……kan du dela Red Velvet receptet till oss? den såg riktigt spännande ut…….undrar om man kan göra en tårt botten av det? Jag vill göra en flerfärg tårta i framtiden…..det våre skönt om man kunde göra det utan massa färgämnen.

//Maria

MissCupcake
11/30/09, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De red velvet som jag har sett som INTE använder karamellfärg färgas ändå av rödbettsaft eller liknande. Så helt utan färgämne kan man nog inte göra den utan att halva poängen försvinner.

Dessutom finns det färgämnen gjorda på krossade skalbaggar och andra högst naturliga råvaror ;)

Här är det recept jag lyckats bäst med:

Red Velvet Cupcakes, 12-18st

75g smör

150g socker

1 stort ägg/2 små

125ml filmjölk

175g vetemjöl

15g kakopulver

½tsk bakpulver

½tsk bikarbonat

½tsk vitvinsvinäger

½tsk salt

2tsk vaniljsocker

+ röd karamellfärg enligt tycke och smak

Värm filen till kroppstemperatur och blanda med karamellfärg och vitvinsvinäger. Låt stå en stund för att syran i filen och vinägern ska kunna reagera kemiskt.

Vispa under tiden smör, tillsätt sedan Socker och slutligen ägg. Vispa väl mellan varje ingrediens.

Blanda de resterande torra ingridienserna (mjöl, vaniljsocker, salt, kakao, bikarbonat och bakpulver) i en bunke. Alternera med att tillsätta de torra ingredienserna och filen till smörblandningen.

Grädda på 175 grader tills bakverket klarar stickprovet. Små cupcakes kanske tar 20min, muffins-stora förmodligen kring 30. En tårta skulle säkert kunna ta 40-50min att bli klar.

Det mesta är i gram eftersom jag använder min köksvåg helt slaviskt, insåg jag nu. Ledsen om det blir krångligt…

För tårta skulle jag nog tredubbla satsen. Men å andra sidan bygger jag gigantiska tårtor. En enkel sats funderar säkert också om man har liten form.

Trassi
11/30/09, 2:09 PM
#4

tack det här måste jag prova :)

Tina-A
11/30/09, 5:33 PM
#5

Jag skulle rekommendera att använda "riktig" matfärg, alltså med mycket pigment som du kan köpa på tårthemsidor. Färg till bakverk och sådär. Jag har tappat namnet just nu … :P

Köper man röd karamell på typ ica måste man använda flera flaskor för att få den djupa röda färgen du får av bara en liten liten klick "riktig" färg :) Jag har massa olika färger hemma och är jättenöjd, använder alltid den färgen när jag gör red velvet cupcakes!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ebba-A
11/30/09, 9:17 PM
#6

#5 Antar att du menar pastafärg? ;)

Värd på Choklad iFokus

Annons:
MissCupcake
12/3/09, 6:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Personligen använder jag pastafärg i frosting, sugar paste, gum paste, etc. Substanser som är känsliga för vätska och förändringar i konsistens, med andra ord. Men för smeten här ovan tycker jag inte att en tesked vätska fram eller tillbaka spelar någon roll. Så jag passade på att använda min karamellfärg från Panduro i färgen "Julröd". I övrigt får den ju ingen kärlek eftersom pasta- och pulverfärgerna alltid kommer först… men själva nyansen är ju klockren!

Trassi
12/3/09, 9:36 AM
#8

ahaa… en tesked färg, då var jag alldeles för snål…….men muffinsen blev goda men inte riktig röda det här gången.

Jag använder helst Wiltons färger på mina bakverk, bra pigment och ingen smak. Är Panduros färg annan typ?

Juvela
12/6/09, 1:31 PM
#9

#0 Jösses vilken underbar sida!! Har lagt till den bland bloggar jag följer och ser verkligen fram emot fler inlägg Skrattande

MissCupcake
12/8/09, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tja, "en tesked" var lite höftat. Använd så mycket att du blir nöjd med färgen. Jag hade kanske 30 droppar.

Dock tycker jag att det finns en tid för flytande färg likväl som det finns specifika användningsområden för pasta- och pulverfärg. Och intensiteten på Panduros karamellfärg är helt ok. Vissa färger är dock riktigt fula (som "Rödviolett"). Men exempelvis "Julröd" och "Turkosblå" är imponerande fina, klara färger.

IceTee
9/24/13, 10:15 PM
#11

#3 Provade det här receptet precis! Vet inte hur de smakar, vet inte HUR de ska smaka men det luktar fantastiskt! Fick dem inte riktigt röda nog, men det gör inte så mycket, mitt fel!

Uppdatering: Japp. Goda. Löjligt goda!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: