Annons:
Etiketterverktygtillbehör
Läst 4353 ggr
ShaSha
2011-01-12 20:08

Silikonformar?

Jag har en silikonform, i fom av en stjärna. Är det något man ska tänka på som är annorlunda jämnfört med vanlig form? Om den ska stå längre i ugnen, varmare ugn, om man ska strö den innan smet hälls i..osv ?

Annons:
vinteralvan
2011-01-13 12:01
#1

När jag har bakat i silikonformar så har det inte varit någon skillnad i gräddningstid el värme. Dom behöver inte smörjas innan om man inte vill det för smakens skull, det är det som är bra med silikonformar att det lossnar så lätt, samma sak med silikonbakdukar istället för bakplåtspapper. Dom är superbra.

Lilla Stjärna
2014-09-18 18:26
#2

Jag måste fråga er bakverksexperter här; varför funkar inte mina silikonformar? Om jag inte smörjer dem när jag bakar sockerkaka i dem, så sitter en hel del av kakan kvar i formarna. Jag trodde att vitsen med silikon var just att man inte behövde smörja dem!

Jag har en röd, rund form från Tupperware. Jag köpte den just för att den inte behövde smörjas. Försäljerskan sa att man bara skulle skölja den med kallt vatten innan användning. Funkar ej!

Sedan har jag en blå kransform + 12 stycken muffinsformar som jag fick från ett företag där jag hade en prenumeration, "Hembakat". Likadant med dem -funkar ej!

😕

Varför skulle jag stå och smörja 12 stycken muffinsformar (ett evigt pillgöra, de är veckade) när jag kan använda 12 stycken pappersformar eller möjligtvis en muffinsplåt?     😡   Jag har ibland  väldigt svårt att stå en länge stund p g a värk, så det måste gå snabbt och smidigt.

Upp till toppen
Annons: